Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen Öz-Yeterliğinin Motivasyon ve Epistemolojik ve Pedagojik İnanç Sistemleri Açısından İncelenmesi

Year 2018, Volume: 7 Issue: 2, 175 - 192, 08.07.2018
https://doi.org/10.30703/cije.413053

Abstract

Çağdaş
eğitim sisteminin en belirleyici unsurlarından biri olan öğretmenlerin,
mesleklerine ilişkin sahip oldukları yeterliklerin belirlenmesi ve
geliştirilmesi önem arz etmektedir. Dolayısıyla özellikle öğretmen adaylarının
öz-yeterlik düzeylerini belirlemek, onların geleceğe yönelik pedagojik
yönelimleri hakkında bilgi sahibi olmak açısından önem taşımaktadır. Bu nedenle
bu araştırmanın temel amacı; sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen
öz-yeterliklerinin motivasyonel kararlılık, epistemolojik ve pedagojik
inançlar, akademik başarı ve yaş değişkenleri tarafından ne derecede
yordandığını belirlemektir. Ayrıca bu araştırmada, katılımcıların öğretmen
öz-yeterlik düzeyleri ve öz-yeterliklerinin cinsiyet ve sınıf düzeyine göre
değişimi de incelenmiştir. Bir vakıf üniversitesinde öğrenim gören toplamda 294
sınıf öğretmeni adayının katıldığı ve ilişkisel tarama modeli temelinde
gerçekleştirilen bu çalışmadaki veriler, dört farklı likert tipi ölçek
aracılığıyla toplanmıştır. Bu çalışmadaki araştırma sorularını yanıtlamak için
ise betimsel istatistikler, t-testi, Anova ve regresyon analizlerinden
yararlanılmıştır. SPSS 20.00 paket programı yardımıyla yapılan analizler
sonucunda katılımcıların öğretmen öz-yeterliklerinin; ortalamanın üzerinde
olduğu, sınıf düzeyine göre anlamlı olarak değiştiği ve pedagojik inanç ve
akademik başarı değişkenlerinden etkilendiği ortaya çıkmıştır. Bununla
birlikte; motivasyon, epistemolojik ve pedagojik inanç, akademik başarı ve yaş
değişkenlerinin öğretmen öz-yeterliği üzerindeki toplam varyansın %28’ini
açıkladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bu araştırmada ulaşılan sonuçlar, hem
teorik temelli kavramsallaştırmaları içeren literatürdeki iddiaları doğrulamış
hem de öğretmen eğitiminde pedagojik inançlar ile öğretmen öz-yeterlikleri
arasındaki ilişkilerin varlığının araştırılması için yeni yollar açmıştır.

References

  • Ağgül-Yalçın, F. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bazı değişkenlere göre öz yeterlik inançlarının incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 3(3), 1046-1063.
  • Akay, H. & Boz, N. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiğe yönelik tutumları, matematiğe karşı öz-yeterlik algıları ve öğretmen öz-yeterlik inançları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 281-312.
  • Azar, A. (2010). Ortaöğretim fen bilimleri ve matematik öğretmeni adaylarının öz yeterlilik inançları. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), 235-252.
  • Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational psychologist, 28(2), 117-148. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2802_3
  • Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual review of psychology, 52(1), 1-26. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.1Büyüköztürk, S. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chan, K. W. (2001). Validation of a measure of personal theories about teaching and learning. Paper presented in the AARE 2001, Perth, Australia.
  • Chan, K. W., Tan, J., & Khoo, A. (2007). Pre‐service teachers' conceptions about teaching and learning: a closer look at Singapore cultural context. Asia‐Pacific Journal of Teacher Education, 35(2), 181-195. https://doi.org/10.1080/13598660701268593
  • Charalambous, C. Y. (2015). Working at the intersection of teacher knowledge, teacher beliefs, and teaching practice: a multiple-case study. Journal of Mathematics Teacher Education, 18(5), 427-445. https://doi.org/10.1007/s10857-015-9318-7
  • Cheng, M. M. H, Chan, K. W., Tang, S. Y. F., & Cheng, A. Y. N. (2009). Pre-service teacher education students’ epistemological beliefs and their conceptions of teaching. Teaching and Teacher Education, 25, 319–27. https://doi.org/10.1016/j.tate.2008.09.018
  • Chesnut, S. R. (2017). On the measurement of preservice teacher commitment: Examining the relationship between four operational definitions and self-efficacy beliefs. Teaching and Teacher Education, 68, 170-180. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.09.003
  • Ciampa, K. & Gallagher, T. L. (2018). A comparative examination of Canadian and American pre-service teachers’ self-efficacy beliefs for literacy instruction. Reading and Writing, 31(2), 457-481. https://doi.org/10.1007/s11145-017-9793-6
  • Constantin, T., Holman, A., & Hojbotă, M.A. (2011). Development and validation of a Motivational Persistence Scale. Psihologija, 45(2), 99-120. https://doi.org/10.2298/PSI1202099C
  • Creswell, J. W. & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
  • Çapa, Y., Çakıroğlu, J., & Sarıkaya, H. (2005). The development and validation of a Turkish version of teachers’ sense of efficacy scale. Education and Science, 30(137), 74-81.
  • Depaepe, F. & König, J. (2018). General pedagogical knowledge, self-efficacy and instructional practice: Disentangling their relationship in pre-service teacher education. Teaching and Teacher Education, 69, 177-190. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.10.003
  • Dicke, T., Parker, P. D., Holzberger, D., Kunina-Habenicht, O., Kunter, M., & Leutner, D. (2015). Beginning teachers' self-efficacy and emotional exhaustion: Latent changes, reciprocity, and the influence of professional knowledge. Contemporary Educational Psychology, 41, 62-72. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2014.11.003
  • Fackler, S. & Malmberg, L. E. (2016). Teachers' self-efficacy in 14 OECD countries: Teacher, student group, school and leadership effects. Teaching and Teacher Education, 56, 185-195. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.03.002
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2007). How to Design and Evaluate Research in Education. New York: McGrwaw-Hill Companies.
  • Gibson, S. & Dembo, M. H. (1984). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of Educational Psychology, 76(4), 569-582. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.76.4.569
  • Gunning, A. M. & Mensah, F. M. (2011). Preservice elementary teachers’ development of self-efficacy and confidence to teach science: A case study. Journal of Science Teacher Education, 22(2), 171-185. https://doi.org/10.1007/s10972-010-9198-8
  • Hoffmann, J. P. & Shafer, K. (2015). Linear Regression Analysis. Washington, DC: NASW Press.
  • Karışan, D. (2017). Öğrenci merkezli mikroöğretim deneyimlerinin fen bilgisi öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançlarına etkisi. Turkish Journal of Education, 6(4), 186-199. DOI: 10.19128/turje.341776
  • Kaya, S. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimi öz-yeterlik inançlarının fen öğretimi dersine bağlı olarak değişimi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 55-69.
  • Kıvrak, E. & Dönmez, S. (2013). Sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji dersi öz-yeterlilik inançlarının denetim odağına göre farklılığının incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(1), 13-38.
  • Klassen, R. M. & Chiu, M. M. (2010). Effects on teachers' self-efficacy and job satisfaction: Teacher gender, years of experience, and job stress. Journal of Educational Psychology, 102(3), 741-756.
  • Klassen, R. M. & Tze, V. M. (2014). Teachers’ self-efficacy, personality, and teaching effectiveness: A meta-analysis. Educational Research Review, 12, 59-76. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2014.06.001
  • Kutluca, A. Y. & Aydın, A. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Oluşturmacı öğretimin etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 217-236. DOI: 10.17240/aibuefd.2016.16.1-5000182919
  • Kutluca, A. Y., Soysal, Y., & Radmard, S. (2018). Öğrenmeye yönelik epistemolojik inançlar ölçeğinin uygulamalı olarak uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Theory and Practice in Education, 14(1), 1-31.
  • Lazarides, R., Buchholz, J., & Rubach, C. (2018). Teacher enthusiasm and self-efficacy, student-perceived mastery goal orientation, and student motivation in mathematics classrooms. Teaching and Teacher Education, 69, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.08.017
  • Lumpe, A., Vaughn, A., Henrikson, R., & Bishop, D. (2014). Teacher professional development and self-efficacy beliefs. In The Role of Science Teachers’ Beliefs in International Classrooms (pp. 49-63). Sense Publishers, Rotterdam.
  • Main, S. & Hammond, L. (2008). Best practice or most practiced? pre-service teachers' beliefs about effective behaviour management strategies and reported self-efficacy. Australian Journal of Teacher Education, 33(4), 28-39. http://dx.doi.org/10.14221/ajte.2008v33n4.3
  • Malinauskas, R. K. (2017). Enhancing of self-efficacy in teacher education students. European Journal of Contemporary Education, 6(4), 732-738. DOI: 10.13187/ejced.2017.4.732
  • Mintchik, N. M. & Farmer, T.A. (2009). Associations between epistemological beliefs and moral reasoning: Evidence from accounting. Journal of Business Ethics, 84, 259–75. https://doi.org/10.1007/s10551-008-9707-2
  • Nakip, C. & Özcan, G. (2016). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik öz-yeterlik inançları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 783-795. DOI: 10.17860/mersinefd.282380
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers' beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332. https://doi.org/10.3102/00346543062003307
  • Pajares, F. (2002). Overview of social cognitive theory and of self-efficacy. 22 Şubat 2018 tarihinde https://www.uky.edu/~eushe2/Pajares/eff.html adlı siteden ulaşılmıştır.
  • Palmer, D. (2002). Factors contributing to attitude exchange amongst preservice elementary teachers. Science Education, 86(1), 122-138. https://doi.org/10.1002/sce.10007
  • Razali, N. M. & Wah, Y. B. (2011). Power comparisons of shapiro-wilk, kolmogorov-smirnov, lilliefors and anderson-darling tests. Journal of statistical modeling and analytics, 2(1), 21-33.
  • Sandelowski, M. (1995). Sample size in qualitative research. Research in Nursing and Health. 18, 179-183. https://doi.org/10.1002/nur.4770180211
  • Saracaloğlu, A. S., Yenice, N., & Özden, B. (2013). Fen bilgisi, sosyal bilgiler ve sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen öz-yeterlik algılarının ve akademik kontrol odaklarının incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 227-250. http://dx.doi.org/10.9779/PUJE555
  • Sarıçam, H., Akın, A., Akın, Ü., & İlbay, A. B. (2015). Motivasyonel kararlılık ölçeğinin Türkçe formu: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Journal of Education, 3(1), 60-69. DOI: 10.19128/turje.181076
  • Sing-Chai, C., Teo, T., & Beng-Lee, C. (2009). The change in epistemological beliefs and beliefs about teaching and learning: A study among pre-service teachers. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 37(4), 351-362. https://doi.org/10.1080/13598660903250381
  • Škugor, A. & Sablić, M. (2018). The influence of experience on pre-service and novice teachers–the Croatian perspective. European Journal of Teacher Education, 41(2), 157-168. https://doi.org/10.1080/02619768.2018.1428951
  • Soysal, Y., Radmard, S., & Kutluca, A. Y. (2018). Pedagojik inanç sistemleri ölçeğinin uygulamalı olarak uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Higher Education and Science, (Baskıda).
  • Stanton, K., Cawthon, S., & Dawson, K. (2018). Self-efficacy, teacher concerns, and levels of implementation among teachers participating in drama-based instruction professional development. Teacher Development, 22(1), 51-77. https://doi.org/10.1080/13664530.2017.1308430
  • Thompson, S. K. (2012). Simple Random Sampling. In Thompson S. K. (ed). Sampling (3rd ed). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc.
  • Tschannen-Moran, M. & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1
  • Tschannen-Moran, M. & Hoy, A. W. (2007). The differential antecedents of self-efficacy beliefs of novice and experienced teachers. Teaching and teacher Education, 23(6), 944-956. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.05.003
  • Van Driel, J. H., Verloop, N., & de Vos, W. (1998). Developing science teachers' pedagogical content knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 35(6), 673-695.
  • Webb, K. (2007). Motivating peak performance: Leadership behaviors that stimulate employee motivation and performance. Christian Higher Education, 6(1), 53-71.
  • Wu, S. M. (2012). Relationships among perceived likeability of principal, school identity, and teacher motivation. Comprehensive Psychology, 1(6), 1-11. https://doi.org/10.2466/01.11.21.CP.1.6
  • Yenice, N. (2012). Öğretmen adaylarının öz-yeterlik düzeyleri ile problem çözme becerilerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 36-58.
  • Yenilmez, K., & Kakmacı, Ö. (2008). İlköğretim matematik öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öz yeterlilik inanç düzeyleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 1-21.
  • Yeşilyurt, E. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(45), 88-104.
  • Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a Self-Regulated Learner: An Overview. Theory Into Practıce. 41(2), 64-71. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2

Examination of Teacher Self-Efficacy in terms of Motivation and Epistemological and Pedagogical Belief Systems

Year 2018, Volume: 7 Issue: 2, 175 - 192, 08.07.2018
https://doi.org/10.30703/cije.413053

Abstract

It
is important to identify and develop the qualifications regarding their
profession of teachers, one of the most decisive elements of contemporary
education system. Therefore, it is important to determine the self-efficacy
levels of teacher candidates, and to have information about their future
pedagogical orientation. For this reason, the main purpose of current study is
determine the extent to which teacher self-efficacy of classroom teacher
candidates is predicted by motivational stability, epistemological and
pedagogical beliefs, academic success and age variables. In addition, in this
study, it were also examined the participants' self-efficacy levels and their
self-efficacy changes according to gender and class level. The data in this
study in which a total of 294 classroom teachers participated in a foundation
university and which is based on a relational survey model was collected
through four different likert type scales. Descriptive statistics, t-test,
Anova and regression analyzes were used to answer the research questions in
this study. As a result of analyzes made with SPSS 20.00 package program; It
were found that participants' teacher self-efficacy are above average,
significantly changed by class level and influenced by pedagogic beliefs and academic
achievement. In addition; motivation, epistemological and pedagogical beliefs,
academic achievement and age variables account for 28% of the total variance on
teacher self-efficacy. The conclusions reached in this study both have
confirmed the claims in the literature, which contain theoretically, based
conceptualizations and have opened new ways to explore the relationship between
pedagogical beliefs and teacher self-efficacy in teacher education.

References

  • Ağgül-Yalçın, F. (2011). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bazı değişkenlere göre öz yeterlik inançlarının incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 3(3), 1046-1063.
  • Akay, H. & Boz, N. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiğe yönelik tutumları, matematiğe karşı öz-yeterlik algıları ve öğretmen öz-yeterlik inançları arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 281-312.
  • Azar, A. (2010). Ortaöğretim fen bilimleri ve matematik öğretmeni adaylarının öz yeterlilik inançları. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 6(12), 235-252.
  • Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational psychologist, 28(2), 117-148. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2802_3
  • Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual review of psychology, 52(1), 1-26. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.1Büyüköztürk, S. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Chan, K. W. (2001). Validation of a measure of personal theories about teaching and learning. Paper presented in the AARE 2001, Perth, Australia.
  • Chan, K. W., Tan, J., & Khoo, A. (2007). Pre‐service teachers' conceptions about teaching and learning: a closer look at Singapore cultural context. Asia‐Pacific Journal of Teacher Education, 35(2), 181-195. https://doi.org/10.1080/13598660701268593
  • Charalambous, C. Y. (2015). Working at the intersection of teacher knowledge, teacher beliefs, and teaching practice: a multiple-case study. Journal of Mathematics Teacher Education, 18(5), 427-445. https://doi.org/10.1007/s10857-015-9318-7
  • Cheng, M. M. H, Chan, K. W., Tang, S. Y. F., & Cheng, A. Y. N. (2009). Pre-service teacher education students’ epistemological beliefs and their conceptions of teaching. Teaching and Teacher Education, 25, 319–27. https://doi.org/10.1016/j.tate.2008.09.018
  • Chesnut, S. R. (2017). On the measurement of preservice teacher commitment: Examining the relationship between four operational definitions and self-efficacy beliefs. Teaching and Teacher Education, 68, 170-180. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.09.003
  • Ciampa, K. & Gallagher, T. L. (2018). A comparative examination of Canadian and American pre-service teachers’ self-efficacy beliefs for literacy instruction. Reading and Writing, 31(2), 457-481. https://doi.org/10.1007/s11145-017-9793-6
  • Constantin, T., Holman, A., & Hojbotă, M.A. (2011). Development and validation of a Motivational Persistence Scale. Psihologija, 45(2), 99-120. https://doi.org/10.2298/PSI1202099C
  • Creswell, J. W. & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
  • Çapa, Y., Çakıroğlu, J., & Sarıkaya, H. (2005). The development and validation of a Turkish version of teachers’ sense of efficacy scale. Education and Science, 30(137), 74-81.
  • Depaepe, F. & König, J. (2018). General pedagogical knowledge, self-efficacy and instructional practice: Disentangling their relationship in pre-service teacher education. Teaching and Teacher Education, 69, 177-190. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.10.003
  • Dicke, T., Parker, P. D., Holzberger, D., Kunina-Habenicht, O., Kunter, M., & Leutner, D. (2015). Beginning teachers' self-efficacy and emotional exhaustion: Latent changes, reciprocity, and the influence of professional knowledge. Contemporary Educational Psychology, 41, 62-72. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2014.11.003
  • Fackler, S. & Malmberg, L. E. (2016). Teachers' self-efficacy in 14 OECD countries: Teacher, student group, school and leadership effects. Teaching and Teacher Education, 56, 185-195. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.03.002
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2007). How to Design and Evaluate Research in Education. New York: McGrwaw-Hill Companies.
  • Gibson, S. & Dembo, M. H. (1984). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of Educational Psychology, 76(4), 569-582. http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.76.4.569
  • Gunning, A. M. & Mensah, F. M. (2011). Preservice elementary teachers’ development of self-efficacy and confidence to teach science: A case study. Journal of Science Teacher Education, 22(2), 171-185. https://doi.org/10.1007/s10972-010-9198-8
  • Hoffmann, J. P. & Shafer, K. (2015). Linear Regression Analysis. Washington, DC: NASW Press.
  • Karışan, D. (2017). Öğrenci merkezli mikroöğretim deneyimlerinin fen bilgisi öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançlarına etkisi. Turkish Journal of Education, 6(4), 186-199. DOI: 10.19128/turje.341776
  • Kaya, S. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimi öz-yeterlik inançlarının fen öğretimi dersine bağlı olarak değişimi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 55-69.
  • Kıvrak, E. & Dönmez, S. (2013). Sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji dersi öz-yeterlilik inançlarının denetim odağına göre farklılığının incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(1), 13-38.
  • Klassen, R. M. & Chiu, M. M. (2010). Effects on teachers' self-efficacy and job satisfaction: Teacher gender, years of experience, and job stress. Journal of Educational Psychology, 102(3), 741-756.
  • Klassen, R. M. & Tze, V. M. (2014). Teachers’ self-efficacy, personality, and teaching effectiveness: A meta-analysis. Educational Research Review, 12, 59-76. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2014.06.001
  • Kutluca, A. Y. & Aydın, A. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öz-yeterlik inançlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Oluşturmacı öğretimin etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 217-236. DOI: 10.17240/aibuefd.2016.16.1-5000182919
  • Kutluca, A. Y., Soysal, Y., & Radmard, S. (2018). Öğrenmeye yönelik epistemolojik inançlar ölçeğinin uygulamalı olarak uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Theory and Practice in Education, 14(1), 1-31.
  • Lazarides, R., Buchholz, J., & Rubach, C. (2018). Teacher enthusiasm and self-efficacy, student-perceived mastery goal orientation, and student motivation in mathematics classrooms. Teaching and Teacher Education, 69, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.08.017
  • Lumpe, A., Vaughn, A., Henrikson, R., & Bishop, D. (2014). Teacher professional development and self-efficacy beliefs. In The Role of Science Teachers’ Beliefs in International Classrooms (pp. 49-63). Sense Publishers, Rotterdam.
  • Main, S. & Hammond, L. (2008). Best practice or most practiced? pre-service teachers' beliefs about effective behaviour management strategies and reported self-efficacy. Australian Journal of Teacher Education, 33(4), 28-39. http://dx.doi.org/10.14221/ajte.2008v33n4.3
  • Malinauskas, R. K. (2017). Enhancing of self-efficacy in teacher education students. European Journal of Contemporary Education, 6(4), 732-738. DOI: 10.13187/ejced.2017.4.732
  • Mintchik, N. M. & Farmer, T.A. (2009). Associations between epistemological beliefs and moral reasoning: Evidence from accounting. Journal of Business Ethics, 84, 259–75. https://doi.org/10.1007/s10551-008-9707-2
  • Nakip, C. & Özcan, G. (2016). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik öz-yeterlik inançları ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişki. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 783-795. DOI: 10.17860/mersinefd.282380
  • Pajares, M. F. (1992). Teachers' beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332. https://doi.org/10.3102/00346543062003307
  • Pajares, F. (2002). Overview of social cognitive theory and of self-efficacy. 22 Şubat 2018 tarihinde https://www.uky.edu/~eushe2/Pajares/eff.html adlı siteden ulaşılmıştır.
  • Palmer, D. (2002). Factors contributing to attitude exchange amongst preservice elementary teachers. Science Education, 86(1), 122-138. https://doi.org/10.1002/sce.10007
  • Razali, N. M. & Wah, Y. B. (2011). Power comparisons of shapiro-wilk, kolmogorov-smirnov, lilliefors and anderson-darling tests. Journal of statistical modeling and analytics, 2(1), 21-33.
  • Sandelowski, M. (1995). Sample size in qualitative research. Research in Nursing and Health. 18, 179-183. https://doi.org/10.1002/nur.4770180211
  • Saracaloğlu, A. S., Yenice, N., & Özden, B. (2013). Fen bilgisi, sosyal bilgiler ve sınıf öğretmeni adaylarının öğretmen öz-yeterlik algılarının ve akademik kontrol odaklarının incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 227-250. http://dx.doi.org/10.9779/PUJE555
  • Sarıçam, H., Akın, A., Akın, Ü., & İlbay, A. B. (2015). Motivasyonel kararlılık ölçeğinin Türkçe formu: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Turkish Journal of Education, 3(1), 60-69. DOI: 10.19128/turje.181076
  • Sing-Chai, C., Teo, T., & Beng-Lee, C. (2009). The change in epistemological beliefs and beliefs about teaching and learning: A study among pre-service teachers. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 37(4), 351-362. https://doi.org/10.1080/13598660903250381
  • Škugor, A. & Sablić, M. (2018). The influence of experience on pre-service and novice teachers–the Croatian perspective. European Journal of Teacher Education, 41(2), 157-168. https://doi.org/10.1080/02619768.2018.1428951
  • Soysal, Y., Radmard, S., & Kutluca, A. Y. (2018). Pedagojik inanç sistemleri ölçeğinin uygulamalı olarak uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Higher Education and Science, (Baskıda).
  • Stanton, K., Cawthon, S., & Dawson, K. (2018). Self-efficacy, teacher concerns, and levels of implementation among teachers participating in drama-based instruction professional development. Teacher Development, 22(1), 51-77. https://doi.org/10.1080/13664530.2017.1308430
  • Thompson, S. K. (2012). Simple Random Sampling. In Thompson S. K. (ed). Sampling (3rd ed). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc.
  • Tschannen-Moran, M. & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1
  • Tschannen-Moran, M. & Hoy, A. W. (2007). The differential antecedents of self-efficacy beliefs of novice and experienced teachers. Teaching and teacher Education, 23(6), 944-956. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.05.003
  • Van Driel, J. H., Verloop, N., & de Vos, W. (1998). Developing science teachers' pedagogical content knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 35(6), 673-695.
  • Webb, K. (2007). Motivating peak performance: Leadership behaviors that stimulate employee motivation and performance. Christian Higher Education, 6(1), 53-71.
  • Wu, S. M. (2012). Relationships among perceived likeability of principal, school identity, and teacher motivation. Comprehensive Psychology, 1(6), 1-11. https://doi.org/10.2466/01.11.21.CP.1.6
  • Yenice, N. (2012). Öğretmen adaylarının öz-yeterlik düzeyleri ile problem çözme becerilerinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 36-58.
  • Yenilmez, K., & Kakmacı, Ö. (2008). İlköğretim matematik öğretmenliği bölümü öğrencilerinin öz yeterlilik inanç düzeyleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(2), 1-21.
  • Yeşilyurt, E. (2013). Öğretmen adaylarının öğretmen öz-yeterlik algıları. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(45), 88-104.
  • Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a Self-Regulated Learner: An Overview. Theory Into Practıce. 41(2), 64-71. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2
There are 55 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ali Yiğit Kutluca 0000-0002-1341-3432

Publication Date July 8, 2018
Published in Issue Year 2018Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Kutluca, A. Y. (2018). Öğretmen Öz-Yeterliğinin Motivasyon ve Epistemolojik ve Pedagojik İnanç Sistemleri Açısından İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 7(2), 175-192. https://doi.org/10.30703/cije.413053

14550                 

© Cumhuriyet University, Faculty of Education