Research Article
BibTex RIS Cite

Müzik Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi

Year 2019, Volume: 8 Issue: 2, 516 - 530, 28.06.2019

Abstract

Bu araştırmanın amacı Müzik öğretmen adaylarının
yaratıcı düşünme becerilerini çeşitli değişkenler açısından
incelemektir. İlişkisel tarama modelinin kullanıldığı araştırmanın
örneklemini,  Eğitim Fakültesi Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı’nda
2017-2018 eğitim öğretim yılında öğrenim gören toplam 100
öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, kişisel bilgi formu
ile Whetton ve Cameron (2002) tarafından geliştirilen yaratıcılık ölçeği
kullanılarak elde edilmiştir. Yaratıcılık ölçeğinde 39 tane likert tipi bir
tane de kategorik olmak üzere toplam 40 madde yer almaktadır. Buna rağmen 40.
soru dereceleme ölçeği şeklinde değildir. Bu soruda yaratıcılıkla ilgili 54
adet sıfat verilmiştir. Ölçekte yer alan likert dereceleme ölçeğindeki 39
maddenin güvenirlik kat sayısı Cronbach Alfa; .94 olarak bulunmuştur. Elde
edilen veriler, SPSS 24 istatistik paket program aracılığıyla değerlendirilerek
çözümlemeleri yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre müzik öğretmen
adaylarının yaratıcı düşünme becerileri ile cinsiyet, mezun olukları orta
öğretim kurumu, farklı türde çalgı çalma sayısı, kültürel etkinliklere katılma
aralığı, ailede müzikle ilgilenen kişilerin varlığı gibi değişkenler arasında
anlamlı bir ilişki olmadığı saptanmıştır.

References

  • Adıgüzel, D. Ç. (2016). Sınıf öğretmenlerinin yaratıcı düşünme becerileri ile öğretmen davranışlarının öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimine katkısı arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Aksoy, B. (2004). Coğrafya öğretiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımı. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Altın, B. (2010). İlköğretimde görevli öğretmenlerin örgütsel bağlılıklarıyla yaratıcılıkları ilişkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Balcı, A. (1997). Sosyal bilimlerde araştırma: yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bartlett, F. (1958). Thinking. New York: Basic Books.
  • Bilen, S. (1999). Çağdas müzik eğitiminde yaraticiligin önemi. Ögretmen Egitiminde Çağdaş Yaklaşımlar Sempozyumu. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Birişçi, S., ve Karal, H. (2011). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli ortamda materyal tasarlarken işbirlikli çalışmalarının yaratıcı düşünme becerilerine olan etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 203-219. http://dergipark.gov.tr/aeukefd/issue/1408/16868
  • Can Yaşar, M., ve Aral, N. (2011). Altı yaş çocuklarının yaratıcı düşünme becerilerine sosyo-ekonomik düzey ve anne baba öğrenim düzeyinin etkisinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 4(1), 137-145. https://dergipark.org.tr/download/article-file/304158
  • Craft, A. (2003). Creative thinking in the early years of education. Early Years: AnInternational Journal of Research and Development, 23(2), 143-154. https://doi.org/10.1080/09575140303105
  • Çetingöz, D. (2002). Okulöncesi eğitimi öğretmenliği öğrencilerinin yaratıcı düşünme becerilerinin gelişiminin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Demirel, Ö. (2007). Eğitimde yeni yönelimler. Ankara: Pegem A.
  • Gülererli, N. (2014). Öğretmenlerin evlilik uyumları ile yaratıcılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Hamamcı, Z., Bacalı, F., ve Doğan, H. (2013). İlköğretim ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin mesleki ve eğitsel kararlarını etkileyen faktörlerin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(44), 284-299. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/esosder/article/view/5000068580/5000063641
  • İşleyen, T., ve Küçük , B. (2013). Öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme düzeylerini farklı değişkenler açısından incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 199-208. http://sbed.mku.edu.tr/article/view/1038000096
  • Karaçelik, S. (2009). Okul öncesi öğretmenleri ve öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme beceri düzeylerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Konak, A. (2008). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin sanatsal yaratıcılık düzeyleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Isparta.
  • Kurnaz, A. (2013). Eleştirel düşünme öğretimi etkinlikleri. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Landau, E. (1974). Psychologie der kreativitaet. München/Basel.
  • Özerbaş, M. A. (2011). Yaratıcı düşünme öğrenme ortamının akademik başarı ve bilgilerin kalıcılığa etkisi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 675-705. http://gefad.gazi.edu.tr/article/view/5000078435
  • Öztekin, E. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Burdur.
  • San, İ. (1985). Sanat ve eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları No: 151.
  • Tekin Gürgen, E., ve Bilen, S. (2005). Müzik alan derslerinin müzik öğretmeni adaylarının yaratıcı düşünme becerileri üzerindeki etkileri. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 325-338. http://www.gefad.gazi.edu.tr/download/article-file/77245
  • Tekin, E. (2004). Müzik alan derslerinin müzik öğretmeni adaylarının yaratıcı düşünme becerileri üzerindeki etkileri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Toyran, G. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme düzeylerinin ve eleştirel düşünme eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Türk Dil Kurumu. (2011). Türkçe sözlük (11. baskı). Ankara: TDK.
  • Üstündağ, T. (2003). Düşünme çeşitleri. Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Whetton, D. A., and Cameron, K. S. (2002). Answers to exercises taken from developing management skills. 3rd Edition: At Northwestern Univ.Evanston.
  • Yenilmez, K., ve Yolcu, B. (2007). Öğretmen davranışlarının yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimine katkısı. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (18), 95-105. http://journals.manas.edu.kg/mjsr/oldarchives/Vol09_Issue18_2007/562-1508-1-PB.pdf
  • Zeytun, S. (2010). Okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin yaratıcılık ve problem çözme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
Year 2019, Volume: 8 Issue: 2, 516 - 530, 28.06.2019

Abstract

References

  • Adıgüzel, D. Ç. (2016). Sınıf öğretmenlerinin yaratıcı düşünme becerileri ile öğretmen davranışlarının öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimine katkısı arasındaki ilişki. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Aksoy, B. (2004). Coğrafya öğretiminde probleme dayalı öğrenme yaklaşımı. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Altın, B. (2010). İlköğretimde görevli öğretmenlerin örgütsel bağlılıklarıyla yaratıcılıkları ilişkisi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Maltepe Üniversitesi, İstanbul.
  • Balcı, A. (1997). Sosyal bilimlerde araştırma: yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Bartlett, F. (1958). Thinking. New York: Basic Books.
  • Bilen, S. (1999). Çağdas müzik eğitiminde yaraticiligin önemi. Ögretmen Egitiminde Çağdaş Yaklaşımlar Sempozyumu. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Birişçi, S., ve Karal, H. (2011). Öğretmen adaylarının bilgisayar destekli ortamda materyal tasarlarken işbirlikli çalışmalarının yaratıcı düşünme becerilerine olan etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 203-219. http://dergipark.gov.tr/aeukefd/issue/1408/16868
  • Can Yaşar, M., ve Aral, N. (2011). Altı yaş çocuklarının yaratıcı düşünme becerilerine sosyo-ekonomik düzey ve anne baba öğrenim düzeyinin etkisinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 4(1), 137-145. https://dergipark.org.tr/download/article-file/304158
  • Craft, A. (2003). Creative thinking in the early years of education. Early Years: AnInternational Journal of Research and Development, 23(2), 143-154. https://doi.org/10.1080/09575140303105
  • Çetingöz, D. (2002). Okulöncesi eğitimi öğretmenliği öğrencilerinin yaratıcı düşünme becerilerinin gelişiminin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Demirel, Ö. (2007). Eğitimde yeni yönelimler. Ankara: Pegem A.
  • Gülererli, N. (2014). Öğretmenlerin evlilik uyumları ile yaratıcılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Hamamcı, Z., Bacalı, F., ve Doğan, H. (2013). İlköğretim ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin mesleki ve eğitsel kararlarını etkileyen faktörlerin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(44), 284-299. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/esosder/article/view/5000068580/5000063641
  • İşleyen, T., ve Küçük , B. (2013). Öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme düzeylerini farklı değişkenler açısından incelenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 199-208. http://sbed.mku.edu.tr/article/view/1038000096
  • Karaçelik, S. (2009). Okul öncesi öğretmenleri ve öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme beceri düzeylerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Konak, A. (2008). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin sanatsal yaratıcılık düzeyleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Isparta.
  • Kurnaz, A. (2013). Eleştirel düşünme öğretimi etkinlikleri. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Landau, E. (1974). Psychologie der kreativitaet. München/Basel.
  • Özerbaş, M. A. (2011). Yaratıcı düşünme öğrenme ortamının akademik başarı ve bilgilerin kalıcılığa etkisi. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 675-705. http://gefad.gazi.edu.tr/article/view/5000078435
  • Öztekin, E. (2013). Fen bilgisi öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme düzeylerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Burdur.
  • San, İ. (1985). Sanat ve eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları No: 151.
  • Tekin Gürgen, E., ve Bilen, S. (2005). Müzik alan derslerinin müzik öğretmeni adaylarının yaratıcı düşünme becerileri üzerindeki etkileri. GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 325-338. http://www.gefad.gazi.edu.tr/download/article-file/77245
  • Tekin, E. (2004). Müzik alan derslerinin müzik öğretmeni adaylarının yaratıcı düşünme becerileri üzerindeki etkileri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Toyran, G. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme düzeylerinin ve eleştirel düşünme eğilimlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Türk Dil Kurumu. (2011). Türkçe sözlük (11. baskı). Ankara: TDK.
  • Üstündağ, T. (2003). Düşünme çeşitleri. Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • Whetton, D. A., and Cameron, K. S. (2002). Answers to exercises taken from developing management skills. 3rd Edition: At Northwestern Univ.Evanston.
  • Yenilmez, K., ve Yolcu, B. (2007). Öğretmen davranışlarının yaratıcı düşünme becerilerinin gelişimine katkısı. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (18), 95-105. http://journals.manas.edu.kg/mjsr/oldarchives/Vol09_Issue18_2007/562-1508-1-PB.pdf
  • Zeytun, S. (2010). Okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin yaratıcılık ve problem çözme düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Duygu Ulusoy Yılmaz

Yasin Yıldız

Publication Date June 28, 2019
Published in Issue Year 2019Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Ulusoy Yılmaz, D., & Yıldız, Y. (2019). Müzik Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(2), 516-530.

14550                 

© Cumhuriyet University, Faculty of Education