Research Article
BibTex RIS Cite

İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Cebirle İlgili Öğretimsel Strateji Bilgi Gelişimleri

Year 2019, Volume: 8 Issue: 3, 887 - 912, 23.09.2019

Abstract

Bu
çalışmanın amacı doğrultusunda;
cebir öğrenme alanı ile ilköğretim matematik
öğretmeni adaylarının
öğretimsel stratejiler bilgilerinin lisans
eğitimleri boyunca nasıl bir gelişim gösterdiği incelenmiştir.
Bu
çalışmada önce nicel verilerin elde edildiği, nicel verileri desteklemek için
nitel verilerin kullanıldığı, açıklayıcı-doğrulayıcı
karma araştırma deseni kullanılmıştır.
Bu çalışmanın katılımcılarını; amaçsal örneklem yöntemiyle seçilen, bir
üniversitenin eğitim fakültesinin ilköğretim matematik öğretmenliği bölümünde
öğrenim 176 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Bu çalışmada öğretmen adaylarının
öğretimsel stratejiler bilgi gelişimlerini incelemek amacıyla mülakat,
gözlem ve sekiz sorudan oluşan
öğretimsel stratejiler bilgi testi veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen verilerin
analizinde nitel ve nicel veri analiz teknikleri bir arada kullanılmıştır. Çalışma
sonunda öğretmen adaylarının
öğretimsel stratejiler bilgilerinin sınıf düzeyiyle doğru olarak
geliştiği fakat bu gelişiminin yetersiz olduğu sonucu ortaya çıkmıştır.

References

  • Akerson, V. L., Pongsanon, K., Rogers, M. A. P., Carter, I., & Galindo, E. (2017). Exploring the use of lesson study to develop elementary preservice teachers’ pedagogical content knowledge for teaching nature of science. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(2), 293-312.Baki, M. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiği öğretme bilgilerinin gelişiminin incelenmesi: bir ders imecesi çalışması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.Ball, D. L. (1988). Knowledge and reasoning in mathematical pedagogy: examining what prospective teachers bring to teacher education. Unpublished doctoral dissertation, Michigan State University.Ball, D.L., Thames, M.H. & Phelps, G.(2008). Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education , 59(5), 389 –407.Baş, S., Erbaş, A. K. & Çetinkaya, B. (2011). Öğretmenlerin dokuzuncu sınıf öğrencilerinin cebirsel düĢünme yapılarıyla ilgili bilgileri. Eğitim ve Bilim, 36 (159), 41-55.Baxter, J.A. ve Lederman, N.G., 2002. Assessment and measurement of pedagogical content knowledge”, Gess-Newsome, J., Lederman, N.G., (ed.), Examining pedagogical content knowledge, London: Kluwer Academics Publishers.Blanton, M. L., & Kaput, J. J. (2005). Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning. Journal for research in mathematics education, 412-446.Bütün, M. (2012). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının uygulanan zenginleştirilmiş program sürecinde matematiği öğretme bilgilerinin gelişimi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. (8.baskı). Ankara: Pegem Yayınları.Byrd, C. E., McNeil, N. M., Chesney, D. L., & Matthews, P. G. (2015). A specific misconception of the equal sign acts as a barrier to children's learning of early algebra. Learning and Individual Differences, 38, 61-67.Carrillo-Yañez, J., Climent, N., Montes, M., Contreras, L. C., Flores-Medrano, E., Escudero-Ávila, D., ... & Ribeiro, M. (2018). The mathematics teacher’s specialised knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, 20(3), 236-253.Cleophas, T. J., & Zwinderman, A. H. (2015). SPSS for Starters and 2nd Levelers. Second Edition.Dede, Y. & Argün, Z. (2003). Cebir, öğrencilere niçin zor gelmektedir? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 180-185.Ferguson-Patrick, K. (2011). Professional development of early career teachers: A pedagogical focus on cooperative learning. Issues in Educational Research, 21 (2), 109-129.Gökkurt, B., Şahin,Ö., Soylu, Y. & Soylu,C. (2013). Öğretmen adaylarının kesirlerle ilgili pedagojik alan bilgilerinin öğrenci hataları açısından incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 5(3),719-735.Gökkurt, B. (2014). Ortaokul matematik öğretmenlerinin geometrik cisimler konusuna ilişkin pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.Gökkurt, B., Şahin, Ö., & Soylu, Y. (2016). Öğretmen adaylarının değişken kavramına yönelik pedagojik alan bilgilerinin öğrenci hataları bağlamında incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 17-31.Grossman, P. L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. Teachers College Press, Teachers College, Columbia University.Güler, M., & Çelik, D. (2018). How well prepared are the teachers of tomorrow? An examination of prospective mathematics teachers' pedagogical content knowledge. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 1-18.Johnson, B., & Christensen, L. (2004). Educational research: quantitative, qualitative, and mixed approaches. Boston: 2nd Edition, Pearson Education, Inc.Kaput, J. (1999). Teaching and learning a new algebra. In E. Fennema & T. Romberg (Eds.), Mathematics classrooms that promote understanding (pp. 133-155). Mahwah, NJ.Käpyla, M., Heikkinen, J.P. ve Asunta, T. (2009). Influence of content knowledge on pedagogical content cnowledge: The case of teaching photosynthesis and plant growth. International Journal of Science Education,31(10), 1395–1415.Keller, M. M., Neumann, K., & Fischer, H. E. (2017). The impact of physics teachers’ pedagogical content knowledge and motivation on students’ achievement and interest. Journal of Research in Science Teaching, 54(5), 586-614.Kwong, C. W. , Joseph, Y. K. K., Eric, C. C. M. & Khoh, L.T. S. (2007). Development of mathematics pedagogical content knowledge in student teachers. The Mathematics Educator, 10 (2), 27-54.Lannin, J. K. (2005). Generalization and justification: The challenge of introducing algebraic reasoning through patterning activities. Mathematical Thinking and learning, 7(3), 231-258.Marks, R. (1990). Pedagogical content knowledge: from a mathematical case to a modified conception. Journal of Teacher Education, 41, 3-11.Masduki, M., Suwarsono, S., & Budiarto, M. T. (2017). Knowledge of student’s understanding and the effect on ınstructional strategies: a case of two novice mathematics teachers. Journal of Research and Advances in Mathematics Education, 2(1), 1-8. Mcmillian, H. J.& Schumacher, S. (2010). Research in education. Boston, USA: Pearson Education.Milli Eğitim Bakanlığı (2017a). Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.MEB, Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. (2017b). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. Ankara: Millî Eğitim Basımevi.National Council for Teachers of Mathematics [NCTM] (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.O'Hanlon, W. A. (2010). Characterizing the pedagogical content knowledge of pre-service secondary mathematics teachers. Doctoral Disertation, Illinois State University, USA.Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury Park.Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: foundation of the new reform. Harvard Educational Review, 57 (1), 1-21.Soylu,Y. (2006). Öğrencilerin değişken kavramına vermiş oldukları anlamlar ve yapılan hatalar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi ,30, 211-219.Soylu, Y. (2009). Sınıf öğretmen adaylarının matematik derslerinde öğretim yöntem ve teknikleri kullanabilme konusundaki yeterlilikleri üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,5(1), 1-16.Şahin, Ö. & Soylu, Y. (2011). Mistakes and misconceptions of elementary school students about the concept of variable. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 3322–3327.Şahin, Ö. Erdem, E., Başıbüyük, K., Gökkurt, B. & Soylu, Y. (2014). Ortaokul matematik öğretmenlerinin sayılarla ilgili pedagojik alan bilgilerinin gelişiminin incelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5 (3), 207-230.Şahin, Ö., Gökkurt, B., & Soylu, Y. (2016). Examining prospective mathematics teachers' pedagogical content knowledge on fractions in terms of students' mistakes. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 47(4), 531-551.Tamir, P. (1988). Subject matter and releated pedagogical knowledge in teacher education. Teaching and Teacher Education, 4(2), 99-110.Tchoshanov, M., Cruz, M. D., Huereca, K., Shakirova, K., Shakirova, L., & Ibragimova, E. N. (2017). Examination of lower secondary mathematics teachers’ content knowledge and its connection to students’ performance. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(4), 683-702.Ususkin, Z. (1995). Why algebra is important to learn? American Educator, 19 (1), 30-37.Üreyen, M., Mahir, N., & Çetin, N. (2006). The mistakes made by the students taking a calculus course in solving ınequalities. International Journal for Mathematics Teaching and Learning.Yeşildere-İmre, S. & Akkoç, H. (2012). Investigating the development of prospective mathematics teachers’ pedagogical content knowledge of generalising number patterns through school practicum. J Math Teacher Educ,15,207–226.Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri(8.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Development of Prospective Middle School Mathematics Teachers’ Knowledge of Instructional Strategies on Algebra*

Year 2019, Volume: 8 Issue: 3, 887 - 912, 23.09.2019

Abstract

The purpose of the study was to investigate prospective
mathematics teachers’ development of knowledge
instructional strategies during the their undergraduate education. The explanatory-confirmatory research design,
one of the mixed research designs, was used in this study. The participants of
the study consist of 176 prospective teachers studying at the department of
elementary school mathematics education of a university in Turkey. In this
study, the instructional strategies knowledge test consisting of eight
questions, the interview and the observation were used as data collection tools
to examine the instructional strategies knowledge development of prospective
teachers. Both qualitative and quantitative data analysis techniques were used
during the data analysis process. As a result, it was found that the
instructional strategies knowledge of the prospective teachers was developed
as directly proportional depending on the class level but this development was insufficient.

References

  • Akerson, V. L., Pongsanon, K., Rogers, M. A. P., Carter, I., & Galindo, E. (2017). Exploring the use of lesson study to develop elementary preservice teachers’ pedagogical content knowledge for teaching nature of science. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(2), 293-312.Baki, M. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının matematiği öğretme bilgilerinin gelişiminin incelenmesi: bir ders imecesi çalışması. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.Ball, D. L. (1988). Knowledge and reasoning in mathematical pedagogy: examining what prospective teachers bring to teacher education. Unpublished doctoral dissertation, Michigan State University.Ball, D.L., Thames, M.H. & Phelps, G.(2008). Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education , 59(5), 389 –407.Baş, S., Erbaş, A. K. & Çetinkaya, B. (2011). Öğretmenlerin dokuzuncu sınıf öğrencilerinin cebirsel düĢünme yapılarıyla ilgili bilgileri. Eğitim ve Bilim, 36 (159), 41-55.Baxter, J.A. ve Lederman, N.G., 2002. Assessment and measurement of pedagogical content knowledge”, Gess-Newsome, J., Lederman, N.G., (ed.), Examining pedagogical content knowledge, London: Kluwer Academics Publishers.Blanton, M. L., & Kaput, J. J. (2005). Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning. Journal for research in mathematics education, 412-446.Bütün, M. (2012). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının uygulanan zenginleştirilmiş program sürecinde matematiği öğretme bilgilerinin gelişimi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. (8.baskı). Ankara: Pegem Yayınları.Byrd, C. E., McNeil, N. M., Chesney, D. L., & Matthews, P. G. (2015). A specific misconception of the equal sign acts as a barrier to children's learning of early algebra. Learning and Individual Differences, 38, 61-67.Carrillo-Yañez, J., Climent, N., Montes, M., Contreras, L. C., Flores-Medrano, E., Escudero-Ávila, D., ... & Ribeiro, M. (2018). The mathematics teacher’s specialised knowledge (MTSK) model. Research in Mathematics Education, 20(3), 236-253.Cleophas, T. J., & Zwinderman, A. H. (2015). SPSS for Starters and 2nd Levelers. Second Edition.Dede, Y. & Argün, Z. (2003). Cebir, öğrencilere niçin zor gelmektedir? Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 180-185.Ferguson-Patrick, K. (2011). Professional development of early career teachers: A pedagogical focus on cooperative learning. Issues in Educational Research, 21 (2), 109-129.Gökkurt, B., Şahin,Ö., Soylu, Y. & Soylu,C. (2013). Öğretmen adaylarının kesirlerle ilgili pedagojik alan bilgilerinin öğrenci hataları açısından incelenmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 5(3),719-735.Gökkurt, B. (2014). Ortaokul matematik öğretmenlerinin geometrik cisimler konusuna ilişkin pedagojik alan bilgilerinin incelenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.Gökkurt, B., Şahin, Ö., & Soylu, Y. (2016). Öğretmen adaylarının değişken kavramına yönelik pedagojik alan bilgilerinin öğrenci hataları bağlamında incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39), 17-31.Grossman, P. L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. Teachers College Press, Teachers College, Columbia University.Güler, M., & Çelik, D. (2018). How well prepared are the teachers of tomorrow? An examination of prospective mathematics teachers' pedagogical content knowledge. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 1-18.Johnson, B., & Christensen, L. (2004). Educational research: quantitative, qualitative, and mixed approaches. Boston: 2nd Edition, Pearson Education, Inc.Kaput, J. (1999). Teaching and learning a new algebra. In E. Fennema & T. Romberg (Eds.), Mathematics classrooms that promote understanding (pp. 133-155). Mahwah, NJ.Käpyla, M., Heikkinen, J.P. ve Asunta, T. (2009). Influence of content knowledge on pedagogical content cnowledge: The case of teaching photosynthesis and plant growth. International Journal of Science Education,31(10), 1395–1415.Keller, M. M., Neumann, K., & Fischer, H. E. (2017). The impact of physics teachers’ pedagogical content knowledge and motivation on students’ achievement and interest. Journal of Research in Science Teaching, 54(5), 586-614.Kwong, C. W. , Joseph, Y. K. K., Eric, C. C. M. & Khoh, L.T. S. (2007). Development of mathematics pedagogical content knowledge in student teachers. The Mathematics Educator, 10 (2), 27-54.Lannin, J. K. (2005). Generalization and justification: The challenge of introducing algebraic reasoning through patterning activities. Mathematical Thinking and learning, 7(3), 231-258.Marks, R. (1990). Pedagogical content knowledge: from a mathematical case to a modified conception. Journal of Teacher Education, 41, 3-11.Masduki, M., Suwarsono, S., & Budiarto, M. T. (2017). Knowledge of student’s understanding and the effect on ınstructional strategies: a case of two novice mathematics teachers. Journal of Research and Advances in Mathematics Education, 2(1), 1-8. Mcmillian, H. J.& Schumacher, S. (2010). Research in education. Boston, USA: Pearson Education.Milli Eğitim Bakanlığı (2017a). Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.MEB, Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü. (2017b). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. Ankara: Millî Eğitim Basımevi.National Council for Teachers of Mathematics [NCTM] (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.O'Hanlon, W. A. (2010). Characterizing the pedagogical content knowledge of pre-service secondary mathematics teachers. Doctoral Disertation, Illinois State University, USA.Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury Park.Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: foundation of the new reform. Harvard Educational Review, 57 (1), 1-21.Soylu,Y. (2006). Öğrencilerin değişken kavramına vermiş oldukları anlamlar ve yapılan hatalar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi ,30, 211-219.Soylu, Y. (2009). Sınıf öğretmen adaylarının matematik derslerinde öğretim yöntem ve teknikleri kullanabilme konusundaki yeterlilikleri üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,5(1), 1-16.Şahin, Ö. & Soylu, Y. (2011). Mistakes and misconceptions of elementary school students about the concept of variable. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 3322–3327.Şahin, Ö. Erdem, E., Başıbüyük, K., Gökkurt, B. & Soylu, Y. (2014). Ortaokul matematik öğretmenlerinin sayılarla ilgili pedagojik alan bilgilerinin gelişiminin incelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5 (3), 207-230.Şahin, Ö., Gökkurt, B., & Soylu, Y. (2016). Examining prospective mathematics teachers' pedagogical content knowledge on fractions in terms of students' mistakes. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 47(4), 531-551.Tamir, P. (1988). Subject matter and releated pedagogical knowledge in teacher education. Teaching and Teacher Education, 4(2), 99-110.Tchoshanov, M., Cruz, M. D., Huereca, K., Shakirova, K., Shakirova, L., & Ibragimova, E. N. (2017). Examination of lower secondary mathematics teachers’ content knowledge and its connection to students’ performance. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(4), 683-702.Ususkin, Z. (1995). Why algebra is important to learn? American Educator, 19 (1), 30-37.Üreyen, M., Mahir, N., & Çetin, N. (2006). The mistakes made by the students taking a calculus course in solving ınequalities. International Journal for Mathematics Teaching and Learning.Yeşildere-İmre, S. & Akkoç, H. (2012). Investigating the development of prospective mathematics teachers’ pedagogical content knowledge of generalising number patterns through school practicum. J Math Teacher Educ,15,207–226.Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri(8.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ömer Şahin 0000-0001-7449-3627

Yasin Soylu 0000-0003-0906-4994

Publication Date September 23, 2019
Published in Issue Year 2019Volume: 8 Issue: 3

Cite

APA Şahin, Ö., & Soylu, Y. (2019). İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Cebirle İlgili Öğretimsel Strateji Bilgi Gelişimleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(3), 887-912.

14550                 

© Cumhuriyet University, Faculty of Education