Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2019, Volume: 8 Issue: 4, 1069 - 1081, 20.12.2019

Abstract

Supporting Institution

Çukurova Üniversitesi

Project Number

SBA-2018-9355

References

  • Aktan, D. Ç., & Çepni, Z. (2010). Ölçme ve değerlendirme dersi kapsamı ve gereklilikleri hakkındaki uzman ve öğretmen görüşleri: pilot çalışma [Expert and teacher opinions on the scope and requirements of the measurement and evaluation course: pilot study]. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 1(2), 85-92.
  • Ary, D., Jacobs, L. C., Sorensen, C., & Razavieh, A. (2010). Introduction to research in education (8th edition). Wadsworth: Cengage Learning.
  • Brooks, G. P., & Johanson, G. A. (2003). TAP: Test analysis program. Applied Psychological Measurement, 27(4), 303-304.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: İlk ve ortaöğretim [Measurement and evaluation practices of teachers and their proficiency levels: Primary and secondary education]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 99-114.
  • Çelik, Z., & Arslan, Y. (2012). Aday beden eğitimi öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme genel yeterlik algılarının belirlenmesi [Determination of the general competency perceptions of candidate of physical education teachers]. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 14(2), 223-232.
  • Demirtaşlı, R.N. (Ed.). (2014). Eğitimde ölçme ve değerlendirme [Measurement and evaluation in education]. Ankara: Edge Akademi.
  • Gall, M. D., Gall, J. P., & Borg, W. R. (2003). Educational research: An introduction (7th ed.). Boston, MA: A & B Publications.
  • Gelbal, S., & Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar [Teachers' competence perceptions about assessment and evaluation methods and problems they face]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 135-145.
  • Gencel, İ. E., & Özbaşı, D. (2013). Investigating Prospective Teachers' Perceived Levels of Competence towards Measurement and Evaluation. İlköğretim Online, 12(1).
  • Johnson, B., & Christensen, L. (2004). Educational research: quantitative, qualitative, and mixed approaches (2nd Edition). Boston, Pearson Education, Inc.
  • Kilmen, S., & Demirtasli, N. Ç. (2009). The perceptions of primary school teachers about their application levels of measurement and evaluation principles. Egitim Bilimleri Fakultesi Dergisi, 42(2), 27.
  • Nelson, L. R. (2000). Item analysis for tests and surveys using Lertap 5. Perth, Western Australia: Curtin University of Technology.
  • Meyer, J. P. (2014). Applied measurement with jMetrik. New York: Routledge
  • Özçelik, D. A. (1992). Ölçme ve Değerlendirme [Measurement and Evaluation]. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Turner, D. W. (2010). Qualitative Interview Design: A Practical Guide for Novice Investigators. The Qualitative Report, 15(3), 754-760. Retrieved from http://nsuworks.nova.edu/tqr/vol15/iss3/19
  • Yaman, S., & Karamustafaoglu, S. (2011). Investigating prospective teachers' perceived levels of efficacy towards measurement and evaluation. Egitim Bilimleri Fakultesi Dergisi, 44(2), 53.
  • Yaşar, M. (2014). Öğretmen adaylarının “eğitimde ölçme ve değerlendirme” dersine yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi [Examining the attitudes of teacher candidates towards "Measurement and evaluation in education" in terms of some variables]. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 64-83.
  • Yeşilyurt, E., & Yaraş, Z. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin algıladıkları bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi [Evaluation of the perceived knowledge levels of the pre-service teachers about Measurement and evaluation methods]. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(4), 95-118.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences]. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

GaCiTa -The Google Spreadsheet Add-on for Classical Items and Test Analysis: Development and Evaluation Study

Year 2019, Volume: 8 Issue: 4, 1069 - 1081, 20.12.2019

Abstract

The aim of this study was to evaluate
Cloud-based The Google Spreadsheet Add-on for Classical Items and
Test Analysis
 (GaCiTa) software, which is prepared in order to
improve the ability of students to perform item  and test analysis in the measurement
and evaluation course, according to the opinions of pre-service teachers. The
sample of the study consisted of 114 pre-service teachers who had previously
taken the measurement and evaluation course. The standardized interview form
was used to collect data. The collected data were analyzed by Nvivo 12
software. The results of this study revealed significant positive opinions
about GaCiTA software. According to this result, it can be said that the use of
the software in measurement and evaluation courses will contribute to the
students. 

Project Number

SBA-2018-9355

References

  • Aktan, D. Ç., & Çepni, Z. (2010). Ölçme ve değerlendirme dersi kapsamı ve gereklilikleri hakkındaki uzman ve öğretmen görüşleri: pilot çalışma [Expert and teacher opinions on the scope and requirements of the measurement and evaluation course: pilot study]. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 1(2), 85-92.
  • Ary, D., Jacobs, L. C., Sorensen, C., & Razavieh, A. (2010). Introduction to research in education (8th edition). Wadsworth: Cengage Learning.
  • Brooks, G. P., & Johanson, G. A. (2003). TAP: Test analysis program. Applied Psychological Measurement, 27(4), 303-304.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: İlk ve ortaöğretim [Measurement and evaluation practices of teachers and their proficiency levels: Primary and secondary education]. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37(2), 99-114.
  • Çelik, Z., & Arslan, Y. (2012). Aday beden eğitimi öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme genel yeterlik algılarının belirlenmesi [Determination of the general competency perceptions of candidate of physical education teachers]. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 14(2), 223-232.
  • Demirtaşlı, R.N. (Ed.). (2014). Eğitimde ölçme ve değerlendirme [Measurement and evaluation in education]. Ankara: Edge Akademi.
  • Gall, M. D., Gall, J. P., & Borg, W. R. (2003). Educational research: An introduction (7th ed.). Boston, MA: A & B Publications.
  • Gelbal, S., & Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar [Teachers' competence perceptions about assessment and evaluation methods and problems they face]. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(33), 135-145.
  • Gencel, İ. E., & Özbaşı, D. (2013). Investigating Prospective Teachers' Perceived Levels of Competence towards Measurement and Evaluation. İlköğretim Online, 12(1).
  • Johnson, B., & Christensen, L. (2004). Educational research: quantitative, qualitative, and mixed approaches (2nd Edition). Boston, Pearson Education, Inc.
  • Kilmen, S., & Demirtasli, N. Ç. (2009). The perceptions of primary school teachers about their application levels of measurement and evaluation principles. Egitim Bilimleri Fakultesi Dergisi, 42(2), 27.
  • Nelson, L. R. (2000). Item analysis for tests and surveys using Lertap 5. Perth, Western Australia: Curtin University of Technology.
  • Meyer, J. P. (2014). Applied measurement with jMetrik. New York: Routledge
  • Özçelik, D. A. (1992). Ölçme ve Değerlendirme [Measurement and Evaluation]. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Turner, D. W. (2010). Qualitative Interview Design: A Practical Guide for Novice Investigators. The Qualitative Report, 15(3), 754-760. Retrieved from http://nsuworks.nova.edu/tqr/vol15/iss3/19
  • Yaman, S., & Karamustafaoglu, S. (2011). Investigating prospective teachers' perceived levels of efficacy towards measurement and evaluation. Egitim Bilimleri Fakultesi Dergisi, 44(2), 53.
  • Yaşar, M. (2014). Öğretmen adaylarının “eğitimde ölçme ve değerlendirme” dersine yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi [Examining the attitudes of teacher candidates towards "Measurement and evaluation in education" in terms of some variables]. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 64-83.
  • Yeşilyurt, E., & Yaraş, Z. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin algıladıkları bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi [Evaluation of the perceived knowledge levels of the pre-service teachers about Measurement and evaluation methods]. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(4), 95-118.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences]. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Article
Authors

Mehmet Tekdal 0000-0001-5429-7709

Project Number SBA-2018-9355
Publication Date December 20, 2019
Published in Issue Year 2019Volume: 8 Issue: 4

Cite

APA Tekdal, M. (2019). GaCiTa -The Google Spreadsheet Add-on for Classical Items and Test Analysis: Development and Evaluation Study. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(4), 1069-1081.

14550                 

© Cumhuriyet University, Faculty of Education