Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of the Effect of Conceptual Change Approach on Elimination of Misconceptions about Rational Numbers

Year 2020, Volume: 9 Issue: 4, 1267 - 1289, 22.12.2020
https://doi.org/10.30703/cije.714758

Abstract

Mathematics lesson is one of the lessons that students have difficulty learning. One of these reasons is that some prior knowledge is required in learning new topics in mathematics lesson. For this reason, it is important that misconceptions are determined and resolved on time so that students do not have more difficulty in the future. With this research, it was aimed to determine seventh grade students' misconceptions about rational numbers and to examine the effect of conceptual change approach on overcoming these misconceptions. For this purpose, misconceptions about rational numbers in the literature were examined and interviews were made with six mathematics teachers. In the study, in which quasi-experimental research method was used, achievement test, mathematics attitude scale, and student opinion form were used as data collection tools. Studies in the literature and interviews with teachers were used in the development of the achievement test consisting of two-step questions. Interviews were conducted with six students from the experimental group in order to obtain more detailed data about the process. With the quantitative data obtained from the data collection tools, dependent and independent t test analyzes were made. From the findings obtained, it was determined that there is a significant difference in favor of the experimental group between the achievement scores and attitude scores of students in the experimental and control groups. In line with this result, it is suggested to use the conceptual change approach in eliminating misconceptions in mathematics teaching at all levels.

References

  • Alkan, R. (2009). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin matematik dersi rasyonel sayılar konusu ile ilgili hata ve kavram yanılgılarının analizi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Aksu, M. (1997). Student performance in dealing with fractions. The Journal of Educational Research, 90(6), 375-380. https://doi.org/10.1080/00220671.1997.10544595
  • Baki, A. (1998). Cebirle ilgili işlem yanılgılarının değerlendirilmesi. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu. Trabzon.
  • Başgün, M. ve Ersoy, Y. (2000). Sayılar ve aritmatik I: Kesir ve ondalık sayıların öğretilmesinde bazı güçlükler ve yanılgılar. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi Bildiri Kitabı: 604-608, MEB Yay., Ankara.
  • Coşkun, M. (2013). Matematik kavramları öğretiminde öyküleştirme yönteminin tutuma ve başarıya etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’ nden edinilmiştir. (Tez No. 330908).
  • Çepni, S. (2008). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi. Trabzon: Pegem Akademi.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (Genişletilmiş 3. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • George, D. ve Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • Graeber, A., ve Johnson, M. (Eds.) (1991). Insights into secondary school students’ understanding of mathematics. College Park, University of Maryland, MD.
  • Haladyna, T., Shaughnessy, J. ve Shaughnessy, J. M. (1983). A casual analysis of attitude toward mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 14(1), 19-29. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.14.1.0019
  • Haser, Ç. ve Ubuz, B., (2001). İlköğretim 5.sınıf Öğrencilerinin Kesirler Konusunda Kavramsal Anlama ve İşlem Yapma Performansı. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, s: 609-612 MEB Yay., Ankara.
  • Kilmen, S. (2015). Eğitim araştırmacıları için SPSS uygulamalı istatistik. Ankara: Edge Akademi.
  • Kocakülah, A., Turan, A. (2019). Kavramsal Değişim Yaklaşımı ile Isı Sıcaklık Konusu Öğretiminin Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Kavramsal Anlamalarına Etkisi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 35, 1-17.
  • Koparan, T., Yıldız, C., Köğce, D. & Güven, B. (2010). The Effect of Conceptual Change Approach on 9th Grade Students’ Achievement, Procedia Social and Behavioral Sciences, 2(2), 3926–3931.
  • Ma, L. (1999) Knowing and teaching elemantary mathematics: teacher understanding of fundamental mathematics in China and the United States Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Önal, N. (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tutumlarına Yönelik Ölçek Geliştirme Çalışması. İlköğretim Online, 12(4), 938-948.
  • Özdemir, A. (2012) İlköğretim 5. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Ünitelerinde Kavramsal Değişim Yaklaşımının Öğrenci Başarısına Etkisinin İncelenmesi (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Posner, G.J., Strike, K.A., Hewson, P.W. and Gertzog, W.A., (1982), Accommodation of A Scientific Conception: Toward a Theory Conceptual Change, Science Education, 66, 211-227.
  • Sancar, M. ve Koparan, T. (2019). Investigation of the effects of concept cartoons on the misconceptions of secondary school students on polygons. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 7(1), 101-122.
  • Smith, E.L., Blakeslee, T.D. and Anderson, C.W., (1993), Teaching Strategies Associated With Conceptual Change Learning in Science, J. of Research in Science Teaching, 30(2), 111-126.
  • Uyanık, G. (2014) İlkokul Dördüncü Sınıf Fen ve Teknoloji Dersinde Kavramsal Değişim Yaklaşımının Etkililiğinin İncelenmesi (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Yetkin, E., 2003. Student Difficulties In Learning Elementary Mathematics. ERIC Digest, ERIC Clearinghouse for Science Mathematics and Environmental Education
  • Yeniterzi, B. (2009) 7.Sınıfta Uygulanan Rasyonel Sayılarla İlgili Etkinliklerin Matematik Kazanımlarını Elde Etmeye Etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Yenilmez, K, YAŞA, E. (2008) İlköğretim Öğrencilerinin Geometrideki Kavram Yanılgıları, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 461-483
  • Zembat, İ. Ö. (2007). Sorun aynı-kavramlar; Kitle aynı- öğretmen adayları. İlköğretim Online, 6(2), 305-312.

Rasyonel Sayılar Konusu ile İlgili Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Kavramsal Değişim Yaklaşımının Etkisinin İncelenmesi

Year 2020, Volume: 9 Issue: 4, 1267 - 1289, 22.12.2020
https://doi.org/10.30703/cije.714758

Abstract

Matematik dersi öğrencilerin öğrenmekte zorlandığı derslerden biridir. Bunun farklı sebepleri vardır. Bu sebeplerden biri de matematik dersinde yeni konuların öğrenilmesinde bazı ön bilgilerin gerekli olmasıdır. Yani matematik dersi birikimli bir derstir. Bu nedenle, öğrencilerin ileriki konularda daha fazla zorluk çekmemeleri için kavram yanılgılarının belirlenerek zamanında giderilmesi önem arz etmektedir. Bu araştırma ile yedinci sınıf öğrencilerinin rasyonel sayılar konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi, bu kavram yanılgılarının giderilmesinde kavramsal değişim yaklaşımının etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç için literatürde rasyonel sayılar konusuyla ilgili kavram yanılgıları incelenmiş, altı matematik öğretmeni ile görüşmeler yapılmıştır. Yarı deneysel araştırma yönteminin kullanıldığı araştırmada veri toplama aracı olarak başarı testi, matematik tutum ölçeği, öğrenci ve öğretmen görüş formu kullanılmıştır. İki aşamalı sorulardan oluşan başarı testinin geliştirilmesinde literatürdeki çalışmalardan ve öğretmenlerle yapılan görüşmelerden yararlanılmıştır. Süreç hakkında daha detaylı veriler elde edilmesi amacıyla altı öğrenci ile mülakat yapılmıştır. Veri toplama araçlarından elde edilen nicel veriler ile bağımlı ve bağımsız t testi analizleri yapılmıştır. Elde edilen bulgulardan grupların başarı puanları ve matematiğe ilişkin tutum puanları arasında deney grubu lehine anlamlı düzeyde bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuç doğrultusunda kavram yanılgılarının giderilmesinde kavramsal değişim yaklaşımının kullanılması önerilmiştir.

References

  • Alkan, R. (2009). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin matematik dersi rasyonel sayılar konusu ile ilgili hata ve kavram yanılgılarının analizi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara, Türkiye.
  • Aksu, M. (1997). Student performance in dealing with fractions. The Journal of Educational Research, 90(6), 375-380. https://doi.org/10.1080/00220671.1997.10544595
  • Baki, A. (1998). Cebirle ilgili işlem yanılgılarının değerlendirilmesi. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu. Trabzon.
  • Başgün, M. ve Ersoy, Y. (2000). Sayılar ve aritmatik I: Kesir ve ondalık sayıların öğretilmesinde bazı güçlükler ve yanılgılar. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi Bildiri Kitabı: 604-608, MEB Yay., Ankara.
  • Coşkun, M. (2013). Matematik kavramları öğretiminde öyküleştirme yönteminin tutuma ve başarıya etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi’ nden edinilmiştir. (Tez No. 330908).
  • Çepni, S. (2008). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji öğretimi. Trabzon: Pegem Akademi.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (Genişletilmiş 3. Baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • George, D. ve Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.) Boston: Pearson.
  • Graeber, A., ve Johnson, M. (Eds.) (1991). Insights into secondary school students’ understanding of mathematics. College Park, University of Maryland, MD.
  • Haladyna, T., Shaughnessy, J. ve Shaughnessy, J. M. (1983). A casual analysis of attitude toward mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 14(1), 19-29. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.14.1.0019
  • Haser, Ç. ve Ubuz, B., (2001). İlköğretim 5.sınıf Öğrencilerinin Kesirler Konusunda Kavramsal Anlama ve İşlem Yapma Performansı. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi, s: 609-612 MEB Yay., Ankara.
  • Kilmen, S. (2015). Eğitim araştırmacıları için SPSS uygulamalı istatistik. Ankara: Edge Akademi.
  • Kocakülah, A., Turan, A. (2019). Kavramsal Değişim Yaklaşımı ile Isı Sıcaklık Konusu Öğretiminin Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Kavramsal Anlamalarına Etkisi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı 35, 1-17.
  • Koparan, T., Yıldız, C., Köğce, D. & Güven, B. (2010). The Effect of Conceptual Change Approach on 9th Grade Students’ Achievement, Procedia Social and Behavioral Sciences, 2(2), 3926–3931.
  • Ma, L. (1999) Knowing and teaching elemantary mathematics: teacher understanding of fundamental mathematics in China and the United States Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  • Önal, N. (2013). Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Tutumlarına Yönelik Ölçek Geliştirme Çalışması. İlköğretim Online, 12(4), 938-948.
  • Özdemir, A. (2012) İlköğretim 5. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Ünitelerinde Kavramsal Değişim Yaklaşımının Öğrenci Başarısına Etkisinin İncelenmesi (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Posner, G.J., Strike, K.A., Hewson, P.W. and Gertzog, W.A., (1982), Accommodation of A Scientific Conception: Toward a Theory Conceptual Change, Science Education, 66, 211-227.
  • Sancar, M. ve Koparan, T. (2019). Investigation of the effects of concept cartoons on the misconceptions of secondary school students on polygons. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 7(1), 101-122.
  • Smith, E.L., Blakeslee, T.D. and Anderson, C.W., (1993), Teaching Strategies Associated With Conceptual Change Learning in Science, J. of Research in Science Teaching, 30(2), 111-126.
  • Uyanık, G. (2014) İlkokul Dördüncü Sınıf Fen ve Teknoloji Dersinde Kavramsal Değişim Yaklaşımının Etkililiğinin İncelenmesi (Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Yetkin, E., 2003. Student Difficulties In Learning Elementary Mathematics. ERIC Digest, ERIC Clearinghouse for Science Mathematics and Environmental Education
  • Yeniterzi, B. (2009) 7.Sınıfta Uygulanan Rasyonel Sayılarla İlgili Etkinliklerin Matematik Kazanımlarını Elde Etmeye Etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü
  • Yenilmez, K, YAŞA, E. (2008) İlköğretim Öğrencilerinin Geometrideki Kavram Yanılgıları, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 461-483
  • Zembat, İ. Ö. (2007). Sorun aynı-kavramlar; Kitle aynı- öğretmen adayları. İlköğretim Online, 6(2), 305-312.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Duygu Duran Uzun

Timur Koparan 0000-0002-3174-2387

Publication Date December 22, 2020
Published in Issue Year 2020Volume: 9 Issue: 4

Cite

APA Duran Uzun, D., & Koparan, T. (2020). Rasyonel Sayılar Konusu ile İlgili Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Kavramsal Değişim Yaklaşımının Etkisinin İncelenmesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(4), 1267-1289. https://doi.org/10.30703/cije.714758

14550                 

© Cumhuriyet University, Faculty of Education