Research Article
BibTex RIS Cite

The Opinions of Science Teachers about Their Experiences in eTwinning Project Processes

Year 2021, Volume: 10 Issue: 1, 246 - 272, 26.03.2021
https://doi.org/10.30703/cije.714843

Abstract

In the research, opinions of science teachers who participated in eTwinning projects about experiences in the process were examined. This research adopts a phenomenological study design in accordance with qualitative research method. The study group of the current research consists of 11 science teachers who worked in different cities of Turkey in the 2018-2019 academic year. The teachers in the study group were asked to participate in the project study that was prepared for the activity-based teaching of astronomy topics carried out through the eTwinning platform. Within the five-week period, teachers carried out the activities related to the project in the eTwinning platform in their classrooms, and they shared their opinions and visuals about the activities with other colleagues that participated in the project. At the end of the process, the project was completed when teachers organized an exhibition in order to present their students’ activities and the products created at their schools. As the data collection tool, open ended question form was used. The content analysis was used in the analysis of data. The data obtained were supported via opinions of teachers. As a result of the research, it was determined that teachers participated in these project studies in order to teach activity-based courses and contribute to their professional development. On the other hand, it is also a result of the activities that made the students raise curiosity; therefore, they actively participated in the process, learned by having fun and embodied abstract concepts. The teachers made suggestions such as longer time needed for the project and more activities should be involved and the communication should be stronger between colleagues in the process.

References

  • AB Eğitim, Öğretim, Gençlik ve Spor Programı (2020). eTwinning nedir? https://www.etwinning.net/tr/pub/index.htm adresinden 17.08.2020 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Acar, S., Peker, B. ve Küçükgençay, N. (2020). Çeşitli branşlardaki ortaokul öğretmenlerinin online eğitim platformları hakkındaki görüşleri. International Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 6(27), 901-925. https://doi.org/10.31589/JOSHAS.347
  • Açıkgöz, K. Ü. (2002). Aktif öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Akdemir, A. S. (2017). eTwinning in language learning: The perspectives of successful teachers. Journal of Education and Practice, 8(10), 182-190.
  • Akıllı, C. (2017). Proje döngüsü yönetim aşamaları açısından öğretmen ve yöneticilerin hazırladıkları ve yürüttükleri eğitim projelerinde karşılaşılan sorunlar (Elazığ ili örneği). ((Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi)), Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Akıncı, B., Uzun, N. ve Kışoğlu, M. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerinin meslekte karşılaştıkları problemler ve fen öğretiminde yaşadıkları zorluklar. International Journal of Human Sciences, 12(1), 1189-1215. https://doi.org/10.14687/ijhs.v12i1.3188
  • Aksoy, H. H. (2003). Eğitim kurumlarında teknoloji kullanımı ve etkilerine ilişkin bir çözümleme. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 1(4), 4-23.
  • Arı, K., Çavuş, H. ve Sağlık, N. (2010). İlköğretim 6. sınıflarda geometrik kavramların öğretiminde etkinlik temelli öğrenimin öğrenci başarısına etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 99-112.
  • Asan, A. ve Güneş, G. (2000). Oluşturmacı öğrenme yaklaşımına göre hazırlanmış örnek bir ünite etkinliği. Millî Eğitim Dergisi, 147, 50-53.
  • Aydın, G., Saka, M. ve Guzey, S. (2017). 4-8. sınıf öğrencilerinin fen, teknoloji, mühendislik, matematik (STEM=FETEMM) tutumlarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2) 787-802. https://doi.org/10.17860/mersinefd.290319
  • Aydın, M., Laçin, S. ve Keskin, İ. (2018). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programının uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. International e-Journal of Educational Studies, 2(3), 1-11. https://doi.org/10.31458/iejes.413967
  • Balbağ, M. Z., Leblebicier, K., Karaer, G., Sarıkahya, E. ve Erkan, Ö. (2016). Türkiye’de fen eğitimi ve öğretimi sorunları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 12-23.
  • Başdaş, E. (2007). İlköğretim fen eğitiminde basit malzemelerle yapılan fen aktivitelerinin bilimsel süreç becerilerine, akademik başarıya ve motivasyona etkisi. ((Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi)), Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Batdı, V. (2014). Etkinlik temelli öğrenme yaklaşımının akademik başarıya etkisi (Meta-analitik ve tematik bir çalışma). E-International Journal of Educational Research, 5(3), 39-55. https://doi.org/10.19160/e-ijer.12976
  • Bozdağ, Ç. (2017). Almanya ve Türkiye’de okullarda teknoloji entegrasyonu: eTwinning örneği üzerine karşılaştırmalı bir inceleme. Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 1(1), 42-64.
  • Bozdemir, E. (2018). TÜBİTAK bilim fuarlarında yapılan projelerin öğrenciler üzerindeki etkililiğinin değerlendirilmesi. ((Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi)), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Buluş-Kırıkkaya, E. ve Yıldırım, İ. (2019). Eğitim portalları hakkında fen bilimleri öğretmenleri ne düşünüyor? Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 4(2), 222-235. https://doi.org/10.21733/ibad.531997
  • Camci, F. (2012). Aktif öğrenmeye dayalı etkinlik temelli öğretimin öğrencilerin akademik becerilerine ve öğrenme sürecine etkisi. ((Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi)), Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Adıyaman.
  • Camilleri, R. A. (2016). Global education and intercultural awareness in eTwinning. Cogent Education, 3(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2016.1210489
  • Coşkun, E. (2005). İlköğretim dördüncü ve beşinci sınıf öğretmen ve öğrencilerinin yeni Türkçe dersi öğretim programıyla ilgili görüşleri üzerine nitel bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 421-476.
  • Crişan, G. I. (2013). The impact of teachers’ participation in eTwinning on their teaching and training. Acta Didactica Napocensia, 6(4), 19-28.
  • Çetin, Ö., Çakıroğlu, M., Bayılmış, C. ve Ekiz, H. (2004). Teknolojik gelişme için eğitimin önemi ve internet destekli öğretimin eğitimdeki yeri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(3), 144-147.
  • Çiftçi, S. ve Sünbül, A. M. (2005, Kasım). Proje Tabanlı Öğrenme Düşüncesinin Oluşumu ve Gelişimi. I. Ulusal Fen ve Teknoloji Eğitiminde Çağdaş Yaklaşımlar Sempozyumu, Ankara.
  • Doğan, Y. (2010). Fen ve teknoloji dersi programının uygulanması sürecinde karşılaşılan sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 86-106
  • Doolittle, P. E. (2014). Complex constructivism: A theoretical model of complexity and cognition. International Journal of teaching and learning in higher education, 26(3), 485-498.
  • Eroğlu, S. ve Bektaş, O. (2016). STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin stem temelli ders etkinlikleri hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(3), 43-67.
  • Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji. A. Saban ve A. Ersoy (Ed.), Eğitimde nitel araştırma desenleri (s. 53–106) içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ersoy, Y. (2006). Innovations in mathematics curricula of elementary schools-I: Objective, content and acquisition. Elementary Education Online, 5(1), 30-44.
  • Fat, S. (2012, April). The impact study of eTwinning projects in Romania. Paper presented at the 8th International Scientific Conference eLearning and Software for Education.
  • Gajek, E. (2009). Online course for teachers: How to participate in the eTwinning programme? In e-Twinning - A Way to Education of the Future (p. 152-165). Warsaw: Foundation for the Development of the Education System,
  • Gajek, E. (2012). Constructionism in action within European eTwinning projects. In Computer-enhanced and mobile-assisted language learning: Emerging issues and trends (pp. 116-136). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-61350-065-1.ch006
  • Gülcü, A., Solak, M., Aydın, S. ve Koçak, Ö. (2013). İlköğretimde görev yapan branş öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 8(6), 195-213. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.4899
  • Gürbüz, R., Çatlıoğlu, H. Birgin, O., and Erdem, E. (2010). An investigation of fifth grade students’ conceptual development of probability through activity based instruction: A quasi-experimental study. Educational Sciences: Theory & Practice, 10(2), 1021–1069.
  • Holmes, B. (2012). Online learning communities for school teachers’ continuous professional development: The cognitive, social and teaching aspects of an eTwinning Learning Event (Doctoral dissertation), Lancaster University. https://doi.org/10.1007/978-3-319-01940-6_10
  • Ishii, D., K. (2003). Constructivist views of learning in science and mathematics. ERIC Clearinghouse for Science Mathematics and Environmental Education Columbus OH. ERIC Digest, ED482722.
  • İzgi-Onbaşılı, Ü. (2020). The effects of science teaching practice supported with web 2.0 tools on prospective elementary school teachers’ self-efficacy beliefs. International Journal of Progressive Education, 16(2), 91-110. https://doi.org/10.29329/ijpe.2020.241.7
  • Kampylis, P., Bocconi, S., and Punie, Y. (2012, August). Fostering innovative pedagogical practices through online networks: The case of eTwinning. In Proceedings of the SQM/INSPIRE 2012 conference, Tampere, Finland.
  • Karacaoğlu, Ö. C. ve Acar, E. (2010). Yenilenen programların uygulanmasında öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 45-58.
  • Karaman, P. ve Karaman, A. (2016). Fen bilimleri öğretmenlerinin yenilenen fen bilimleri öğretim programına yönelik görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 243-269. https://doi.org/10.17556/jef.65883
  • Koç, A. ve Böyük, U. (2012). Basit malzemelerle yapılan deneylerin fene yönelik tutuma etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(4), 102-118.
  • Konstantinidis, A. (2012). Implementing learning-oriented assessment in an eTwinning online course for Greek teachers. Journal of Online Learning and Teaching, 8(1), 45-62.
  • Kösterelioğlu, İ., Bayar, A. ve Akın-Kösterelioğlu, M. (2014). Öğretmen eğitiminde etkinlik temelli öğrenme süreci: Bir durum araştırması. Electronic Turkish Studies, 9(2), 1035-1047. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.6406
  • Kurtdede-Fidan, N. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının yapılandırmacı kurama ilişkin algılarının belirlenmesi: Fenomenografik bir çalışma. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(4), 263-282. https://doi.org/10.18026/cbusos.76371
  • Küçüköner, Y. (2011). 2005 fen ve teknoloji dersi öğretim programının uygulanmasında karşılaşılan sorunlar ve öğretmen gözüyle çözüm önerileri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 11-37.
  • Kyriacou, C. (1992). Active learning in secondary school mathematics. British Educational Research Journal, 18(3), 309-318. https://doi.org/10.1080/0141192920180308
  • Mayring, P. (2000). Nitel sosyal araştırmaya giriş. (Çev. A. Gümüş ve M. S. Durgun). Adana: Baki Kitabevi.
  • Mert-Cüce, A. P. (2012). Etkinlik temelli matematik öğretimi yapılan sınıf ortamından yansımalar: Aksiyon araştırması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Miles, M, B., and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Moura, A. (2014). Apps e podcasts para a aula invertida: Um projeto eTwinning em lingua estrangeira no ensino basico. Atas do, 2, 345-351.
  • Oana, G. (2008). eTwinning in 2008. Elearning. Romania. Bucureşti: TEHNE-Centrul pentru Dezvoltare şi Inovare în Educaţie. Available online: http://www. elearning. ro.
  • Özgan, H. ve Turan, E., (2010). Yapılandırmacı yaklaşımın uygulanmasında karşılaşılan sorunların çözümüne yönelik öğretmenlerin yöneticilerden beklentileri. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Elazığ.
  • Papadakis, S., and Kalogiannakis, M. (2010, July). eTwinning in the early childhood as starting line of innovative practices for the didactic of natural sciences. In HSci2010 7th International Conference Hands-on Science Bridging the Science and Society Gap. Greece: University of Crete.
  • Pekdağ, B. (2005). Fen eğitiminde bilgi ve iletişim teknolojileri. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(2), 86-94.
  • Sadi, Ö. ve Çakıroğlu, J. (2011). Effects of hands-on activity enriched instruction on students' achievement and attitudes towards science. Journal of Baltic Science Education, 10(2), 87-97.
  • Saunders, W. L. (1992). The constructivist perspective: Implications and teaching strategies for science. School Science Mathematics, 92(3), 136-141. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1992.tb12159.x
  • Siew, N. M., Amir, N., and Chong, C. L. (2015). The perceptions of pre-service and in-service teachers regarding a project-based STEM approach to teaching science. Springer Plus, 4(8), 1-20. https://doi.org/10.1186/2193-1801-4-8
  • Suzuki, K., and Harnisch, D. L. (1995, April). Measuring cognitive complexity: An analysis of performance-based assessment ın mathematics. Paper presented at the 1995 Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, CA.
  • Şahin, Ö. (2012). MEB Vitamin ilköğretim portalı hakkındaki öğretmen görüşlerinin ve öğrenci tutumlarının incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Thomas, J. W. (2000). Managing project-based learning: Principles from the field. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans.
  • Tuncer, M. ve Taşpınar M. (2007). Sanal eğitim-öğretim ve geleceği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 112-133.
  • Türk Eğitim Derneği [TED]. (2009). Öğretmen yeterlikleri. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Uğurel, I. ve Bukova-Güzel, E. (2010). Matematiksel öğrenme etkinlikleri üzerine bir araştırma ve kavramsal bir çerçeve önerisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 333-347.
  • Valles, M. (2017). Percepción del alumnado con respecto al desarrollo de la competencia intercultural en el proyecto telecolaborativo eTwinning “Preparados para un Erasmus!/Prêts pour un Erasmus!”. Tendencias Pedagógicas, 30, 245-266. https://doi.org/10.15366/tp2017.30.014
  • Van de Craen, P. (2008). Aventuri pe tărâmuri lingvistice şi culturale. European Schoolnet.
  • Velea, S. (2011). ICT in education: Responsible use or a fashionable practice. The impact of eTwinning action on the education process. In ICVL. Proceedings of the 6th International Conference on Virtual Learning. Bucharest: University of Bucharest Publishing House.
  • Vuorikari, R., Berlanga, A., Cachia, R., Cao, Y., Fetter, S., Gilleran, A., Klamma, R., Punie, Y., Scimeca, S., and Sloep, P. (2011, December). ICT-based school collaboration, teachers’ networks and their opportunities for teachers’ professional development-a case study on eTwinning. In International conference on web-based learning (p. 112-121). Berlin, Heidelberg: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-25813-8_12
  • Yamiç, Y. (2019). Fen bilimleri öğretmenlerinin proje hazırlama konusundaki görüşlerinin belirlenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Yanpar-Yelken, T. (2009). Öğretmen adaylarının portfolyoları üzerinde grup olarak yaratıcılık temelli materyal geliştirmenin etkileri. Eğitim ve Bilim, 34(153), 83-98.
  • Yaşar, M. (2015). Coğrafya öğretmenlerinin proje hazırlama ve yönetme sürecine ilişkin görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

Fen Bilimleri Öğretmenlerinin eTwinning Proje Süreçlerindeki Deneyimlerine Yönelik Görüşleri

Year 2021, Volume: 10 Issue: 1, 246 - 272, 26.03.2021
https://doi.org/10.30703/cije.714843

Abstract

Bu çalışmada eTwinning projesine katılan fen bilimleri öğretmenlerinin süreç içerisindeki deneyimlerine yönelik görüşleri incelenmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemine göre tasarlanmış fenomenolojik bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında farklı illerde görev yapan 11 fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma grubundaki öğretmenler, eTwinning platformu üzerinden gerçekleştirilen astronomi içerikli konuların etkinlik temelli öğretilmesine yönelik hazırlanan proje çalışmasına katılım sağlamıştır. Beş haftalık süreç içerisinde öğretmenler, eTwinning platformu üzerinde yer alan proje ile ilgili etkinlikleri sınıflarında gerçekleştirmiş olup etkinliklere ait görüşlerini ve görselleri projeye katılan diğer meslektaşları ile paylaşmışlardır. Sürecin sonunda öğretmenler öğrencilerinin gerçekleştirdikleri etkinlikleri ve oluşturdukları ürünleri kendi okullarında sunmaları amacıyla bir sergi gerçekleştirmiş ve proje tamamlanmıştır. Veri toplama aracı olarak açık uçlu soru formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular öğretmenlerin görüşleri ile desteklenmiştir. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin bu proje çalışmalarına etkinlik temelli ders işlemek ve mesleki gelişimlerine katkı sağlamak amacıyla katıldıkları belirlenmiştir. Öte yandan gerçekleştirilen etkinliklerin öğrencilerde merak uyandırdığı, öğrencilerin sürece aktif katıldıkları, soyut olan kavramları eğlenerek öğrendikleri ve somutlaştırdıkları da elde edilen sonuçlardandır. Öğretmenler proje ile ilgili ayrılan sürenin daha uzun olması, daha fazla etkinliğe yer verilmesi ve süreçte meslektaşları arasındaki iletişimin daha güçlü olması gerektiği gibi önerilerde bulunmuşlardır.

References

  • AB Eğitim, Öğretim, Gençlik ve Spor Programı (2020). eTwinning nedir? https://www.etwinning.net/tr/pub/index.htm adresinden 17.08.2020 tarihinde erişim sağlanmıştır.
  • Acar, S., Peker, B. ve Küçükgençay, N. (2020). Çeşitli branşlardaki ortaokul öğretmenlerinin online eğitim platformları hakkındaki görüşleri. International Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 6(27), 901-925. https://doi.org/10.31589/JOSHAS.347
  • Açıkgöz, K. Ü. (2002). Aktif öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Akdemir, A. S. (2017). eTwinning in language learning: The perspectives of successful teachers. Journal of Education and Practice, 8(10), 182-190.
  • Akıllı, C. (2017). Proje döngüsü yönetim aşamaları açısından öğretmen ve yöneticilerin hazırladıkları ve yürüttükleri eğitim projelerinde karşılaşılan sorunlar (Elazığ ili örneği). ((Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi)), Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Akıncı, B., Uzun, N. ve Kışoğlu, M. (2015). Fen bilimleri öğretmenlerinin meslekte karşılaştıkları problemler ve fen öğretiminde yaşadıkları zorluklar. International Journal of Human Sciences, 12(1), 1189-1215. https://doi.org/10.14687/ijhs.v12i1.3188
  • Aksoy, H. H. (2003). Eğitim kurumlarında teknoloji kullanımı ve etkilerine ilişkin bir çözümleme. Eğitim Bilim Toplum Dergisi, 1(4), 4-23.
  • Arı, K., Çavuş, H. ve Sağlık, N. (2010). İlköğretim 6. sınıflarda geometrik kavramların öğretiminde etkinlik temelli öğrenimin öğrenci başarısına etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 99-112.
  • Asan, A. ve Güneş, G. (2000). Oluşturmacı öğrenme yaklaşımına göre hazırlanmış örnek bir ünite etkinliği. Millî Eğitim Dergisi, 147, 50-53.
  • Aydın, G., Saka, M. ve Guzey, S. (2017). 4-8. sınıf öğrencilerinin fen, teknoloji, mühendislik, matematik (STEM=FETEMM) tutumlarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2) 787-802. https://doi.org/10.17860/mersinefd.290319
  • Aydın, M., Laçin, S. ve Keskin, İ. (2018). Ortaöğretim matematik dersi öğretim programının uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. International e-Journal of Educational Studies, 2(3), 1-11. https://doi.org/10.31458/iejes.413967
  • Balbağ, M. Z., Leblebicier, K., Karaer, G., Sarıkahya, E. ve Erkan, Ö. (2016). Türkiye’de fen eğitimi ve öğretimi sorunları. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 12-23.
  • Başdaş, E. (2007). İlköğretim fen eğitiminde basit malzemelerle yapılan fen aktivitelerinin bilimsel süreç becerilerine, akademik başarıya ve motivasyona etkisi. ((Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi)), Celal Bayar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Batdı, V. (2014). Etkinlik temelli öğrenme yaklaşımının akademik başarıya etkisi (Meta-analitik ve tematik bir çalışma). E-International Journal of Educational Research, 5(3), 39-55. https://doi.org/10.19160/e-ijer.12976
  • Bozdağ, Ç. (2017). Almanya ve Türkiye’de okullarda teknoloji entegrasyonu: eTwinning örneği üzerine karşılaştırmalı bir inceleme. Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 1(1), 42-64.
  • Bozdemir, E. (2018). TÜBİTAK bilim fuarlarında yapılan projelerin öğrenciler üzerindeki etkililiğinin değerlendirilmesi. ((Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi)), Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Buluş-Kırıkkaya, E. ve Yıldırım, İ. (2019). Eğitim portalları hakkında fen bilimleri öğretmenleri ne düşünüyor? Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 4(2), 222-235. https://doi.org/10.21733/ibad.531997
  • Camci, F. (2012). Aktif öğrenmeye dayalı etkinlik temelli öğretimin öğrencilerin akademik becerilerine ve öğrenme sürecine etkisi. ((Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi)), Adıyaman Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Adıyaman.
  • Camilleri, R. A. (2016). Global education and intercultural awareness in eTwinning. Cogent Education, 3(1). https://doi.org/10.1080/2331186X.2016.1210489
  • Coşkun, E. (2005). İlköğretim dördüncü ve beşinci sınıf öğretmen ve öğrencilerinin yeni Türkçe dersi öğretim programıyla ilgili görüşleri üzerine nitel bir araştırma. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 421-476.
  • Crişan, G. I. (2013). The impact of teachers’ participation in eTwinning on their teaching and training. Acta Didactica Napocensia, 6(4), 19-28.
  • Çetin, Ö., Çakıroğlu, M., Bayılmış, C. ve Ekiz, H. (2004). Teknolojik gelişme için eğitimin önemi ve internet destekli öğretimin eğitimdeki yeri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(3), 144-147.
  • Çiftçi, S. ve Sünbül, A. M. (2005, Kasım). Proje Tabanlı Öğrenme Düşüncesinin Oluşumu ve Gelişimi. I. Ulusal Fen ve Teknoloji Eğitiminde Çağdaş Yaklaşımlar Sempozyumu, Ankara.
  • Doğan, Y. (2010). Fen ve teknoloji dersi programının uygulanması sürecinde karşılaşılan sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 86-106
  • Doolittle, P. E. (2014). Complex constructivism: A theoretical model of complexity and cognition. International Journal of teaching and learning in higher education, 26(3), 485-498.
  • Eroğlu, S. ve Bektaş, O. (2016). STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin stem temelli ders etkinlikleri hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(3), 43-67.
  • Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji. A. Saban ve A. Ersoy (Ed.), Eğitimde nitel araştırma desenleri (s. 53–106) içinde. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Ersoy, Y. (2006). Innovations in mathematics curricula of elementary schools-I: Objective, content and acquisition. Elementary Education Online, 5(1), 30-44.
  • Fat, S. (2012, April). The impact study of eTwinning projects in Romania. Paper presented at the 8th International Scientific Conference eLearning and Software for Education.
  • Gajek, E. (2009). Online course for teachers: How to participate in the eTwinning programme? In e-Twinning - A Way to Education of the Future (p. 152-165). Warsaw: Foundation for the Development of the Education System,
  • Gajek, E. (2012). Constructionism in action within European eTwinning projects. In Computer-enhanced and mobile-assisted language learning: Emerging issues and trends (pp. 116-136). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-61350-065-1.ch006
  • Gülcü, A., Solak, M., Aydın, S. ve Koçak, Ö. (2013). İlköğretimde görev yapan branş öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 8(6), 195-213. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.4899
  • Gürbüz, R., Çatlıoğlu, H. Birgin, O., and Erdem, E. (2010). An investigation of fifth grade students’ conceptual development of probability through activity based instruction: A quasi-experimental study. Educational Sciences: Theory & Practice, 10(2), 1021–1069.
  • Holmes, B. (2012). Online learning communities for school teachers’ continuous professional development: The cognitive, social and teaching aspects of an eTwinning Learning Event (Doctoral dissertation), Lancaster University. https://doi.org/10.1007/978-3-319-01940-6_10
  • Ishii, D., K. (2003). Constructivist views of learning in science and mathematics. ERIC Clearinghouse for Science Mathematics and Environmental Education Columbus OH. ERIC Digest, ED482722.
  • İzgi-Onbaşılı, Ü. (2020). The effects of science teaching practice supported with web 2.0 tools on prospective elementary school teachers’ self-efficacy beliefs. International Journal of Progressive Education, 16(2), 91-110. https://doi.org/10.29329/ijpe.2020.241.7
  • Kampylis, P., Bocconi, S., and Punie, Y. (2012, August). Fostering innovative pedagogical practices through online networks: The case of eTwinning. In Proceedings of the SQM/INSPIRE 2012 conference, Tampere, Finland.
  • Karacaoğlu, Ö. C. ve Acar, E. (2010). Yenilenen programların uygulanmasında öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 45-58.
  • Karaman, P. ve Karaman, A. (2016). Fen bilimleri öğretmenlerinin yenilenen fen bilimleri öğretim programına yönelik görüşleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 243-269. https://doi.org/10.17556/jef.65883
  • Koç, A. ve Böyük, U. (2012). Basit malzemelerle yapılan deneylerin fene yönelik tutuma etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(4), 102-118.
  • Konstantinidis, A. (2012). Implementing learning-oriented assessment in an eTwinning online course for Greek teachers. Journal of Online Learning and Teaching, 8(1), 45-62.
  • Kösterelioğlu, İ., Bayar, A. ve Akın-Kösterelioğlu, M. (2014). Öğretmen eğitiminde etkinlik temelli öğrenme süreci: Bir durum araştırması. Electronic Turkish Studies, 9(2), 1035-1047. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.6406
  • Kurtdede-Fidan, N. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının yapılandırmacı kurama ilişkin algılarının belirlenmesi: Fenomenografik bir çalışma. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(4), 263-282. https://doi.org/10.18026/cbusos.76371
  • Küçüköner, Y. (2011). 2005 fen ve teknoloji dersi öğretim programının uygulanmasında karşılaşılan sorunlar ve öğretmen gözüyle çözüm önerileri. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 11-37.
  • Kyriacou, C. (1992). Active learning in secondary school mathematics. British Educational Research Journal, 18(3), 309-318. https://doi.org/10.1080/0141192920180308
  • Mayring, P. (2000). Nitel sosyal araştırmaya giriş. (Çev. A. Gümüş ve M. S. Durgun). Adana: Baki Kitabevi.
  • Mert-Cüce, A. P. (2012). Etkinlik temelli matematik öğretimi yapılan sınıf ortamından yansımalar: Aksiyon araştırması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Miles, M, B., and Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Moura, A. (2014). Apps e podcasts para a aula invertida: Um projeto eTwinning em lingua estrangeira no ensino basico. Atas do, 2, 345-351.
  • Oana, G. (2008). eTwinning in 2008. Elearning. Romania. Bucureşti: TEHNE-Centrul pentru Dezvoltare şi Inovare în Educaţie. Available online: http://www. elearning. ro.
  • Özgan, H. ve Turan, E., (2010). Yapılandırmacı yaklaşımın uygulanmasında karşılaşılan sorunların çözümüne yönelik öğretmenlerin yöneticilerden beklentileri. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Elazığ.
  • Papadakis, S., and Kalogiannakis, M. (2010, July). eTwinning in the early childhood as starting line of innovative practices for the didactic of natural sciences. In HSci2010 7th International Conference Hands-on Science Bridging the Science and Society Gap. Greece: University of Crete.
  • Pekdağ, B. (2005). Fen eğitiminde bilgi ve iletişim teknolojileri. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(2), 86-94.
  • Sadi, Ö. ve Çakıroğlu, J. (2011). Effects of hands-on activity enriched instruction on students' achievement and attitudes towards science. Journal of Baltic Science Education, 10(2), 87-97.
  • Saunders, W. L. (1992). The constructivist perspective: Implications and teaching strategies for science. School Science Mathematics, 92(3), 136-141. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1992.tb12159.x
  • Siew, N. M., Amir, N., and Chong, C. L. (2015). The perceptions of pre-service and in-service teachers regarding a project-based STEM approach to teaching science. Springer Plus, 4(8), 1-20. https://doi.org/10.1186/2193-1801-4-8
  • Suzuki, K., and Harnisch, D. L. (1995, April). Measuring cognitive complexity: An analysis of performance-based assessment ın mathematics. Paper presented at the 1995 Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, CA.
  • Şahin, Ö. (2012). MEB Vitamin ilköğretim portalı hakkındaki öğretmen görüşlerinin ve öğrenci tutumlarının incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gaziantep.
  • Thomas, J. W. (2000). Managing project-based learning: Principles from the field. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans.
  • Tuncer, M. ve Taşpınar M. (2007). Sanal eğitim-öğretim ve geleceği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(20), 112-133.
  • Türk Eğitim Derneği [TED]. (2009). Öğretmen yeterlikleri. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yayınları.
  • Uğurel, I. ve Bukova-Güzel, E. (2010). Matematiksel öğrenme etkinlikleri üzerine bir araştırma ve kavramsal bir çerçeve önerisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 333-347.
  • Valles, M. (2017). Percepción del alumnado con respecto al desarrollo de la competencia intercultural en el proyecto telecolaborativo eTwinning “Preparados para un Erasmus!/Prêts pour un Erasmus!”. Tendencias Pedagógicas, 30, 245-266. https://doi.org/10.15366/tp2017.30.014
  • Van de Craen, P. (2008). Aventuri pe tărâmuri lingvistice şi culturale. European Schoolnet.
  • Velea, S. (2011). ICT in education: Responsible use or a fashionable practice. The impact of eTwinning action on the education process. In ICVL. Proceedings of the 6th International Conference on Virtual Learning. Bucharest: University of Bucharest Publishing House.
  • Vuorikari, R., Berlanga, A., Cachia, R., Cao, Y., Fetter, S., Gilleran, A., Klamma, R., Punie, Y., Scimeca, S., and Sloep, P. (2011, December). ICT-based school collaboration, teachers’ networks and their opportunities for teachers’ professional development-a case study on eTwinning. In International conference on web-based learning (p. 112-121). Berlin, Heidelberg: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-25813-8_12
  • Yamiç, Y. (2019). Fen bilimleri öğretmenlerinin proje hazırlama konusundaki görüşlerinin belirlenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Trabzon Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Yanpar-Yelken, T. (2009). Öğretmen adaylarının portfolyoları üzerinde grup olarak yaratıcılık temelli materyal geliştirmenin etkileri. Eğitim ve Bilim, 34(153), 83-98.
  • Yaşar, M. (2015). Coğrafya öğretmenlerinin proje hazırlama ve yönetme sürecine ilişkin görüşleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
There are 70 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ragıp Çavuş 0000-0003-3449-5729

Muhammed Doğukan Balçın 0000-0002-7698-6932

Mustafa Yılmaz

Publication Date March 26, 2021
Published in Issue Year 2021Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Çavuş, R., Balçın, M. D., & Yılmaz, M. (2021). Fen Bilimleri Öğretmenlerinin eTwinning Proje Süreçlerindeki Deneyimlerine Yönelik Görüşleri. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 10(1), 246-272. https://doi.org/10.30703/cije.714843

14550                 

© Cumhuriyet University, Faculty of Education