Case Report
BibTex RIS Cite

Cognitive Behavioral Therapy for Test Anxiety and Generalized Anxiety

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 27 - 31, 31.08.2024

Abstract

Millions of young individuals in Turkey diligently prepare for annual exams that play a critical role in their academic and/or professional lives. During the rigorous exam preparation process, a significant hurdle emerges in the form of exam anxiety—a challenge that profoundly impacts their performance. These exams, designed to distinguish and evaluate individual aptitudes, have become an inherent part of our lives. While a moderate degree of anxiety can enhance exam performance, heightened levels of anxiety pose a serious psychological risk to individuals in these circumstances. Confronted by this risk, an array of negative thoughts, unpleasant emotions, and maladaptive behaviors can manifest among those immersed in exam preparation, particularly among young adults. Prior research has shown Cognitive Behavioral Therapy (CBT) as an effective approach for alleviating the symptoms of generalized anxiety disorder (GAD). In the present case study, we demonstrate the psychotherapeutic journey of a 24-year-old client who triumphed over anxiety through CBT. Notably, it became evident that this client’s anxiety extended beyond exam-related concerns, encompassing a broader spectrum of challenges in her life. Thus, the therapeutic intervention in this case not only addressed exam-related anxiety but also encompassed a broader exploration of GAD. Post-therapy, a significant alleviation of the client’s distressing symptoms became apparent.

References

  • Szafranski DD., Barrera TL., Norton PJ. Test anxiety inventory: 30 years later. anxiety, stress and coping. An Int J 2012; 25(6): 667– 77. Doi: 10.1080/10615806.2012.663490.
  • Unalan PC., Ciftcili S., Dins D., Akman M., Topcuoglu V. Test anxiety level, social activities and utilization of counselling services among the students who will take the university entrance exam. Nobel Med 2017; 13(1): 61–9.
  • Turkan S., Turkcan A., Uygur N. Personal and familial expectations affecting psychiatric symptomatology before and after university entrance exams in final year high school students. In: Proceedings of the Child and Adolescent Psychiatry Days. Izmir: Saray Medical Bookstore; 1992.
  • American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th ed. Washington: APA; 2022.
  • Wegner DM., Schneider DJ., Carter SR., White TL. Paradoxical effects of thought suppression. J of Per and Soc Psy 1987; 53(1): 5–13. Doi: 10.1037//0022-3514.53.1.5.
  • Turkcapar H. Depression - Cognitive Behavioral Therapy in Clinical Practice. Istanbul: Epsilon Publishing; 2018.
  • Turkcapar MH., Sargın AE. Cognitive-behavioral psychotherapies: history and development. J Cogn Behav Psychother. Res 2012; 1(1): 7-14.

Sınav Kaygısı ve Yaygın Anksiyete Bozukluğunda Bilişsel Davranışçı Terapi: Olgu Sunumu

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 27 - 31, 31.08.2024

Abstract

Türkiye’de milyonlarca genç her yıl belirli dönemlerde yapılan birbirinden farklı sınavlara hazırlanmaktadır. Bu bireylerin sınava hazırlık sürecinde karşılaştıkları sınav başarılarını dahi etkileyen önemli sorunlarından biri sınav kaygısıdır. Sınavlar öğrencilerin bilgi düzeylerini ölçmek için kullanılan ülkelerde hayatın kaçınılmaz bir parçasıdır. Optimal düzeydeki kaygı düzeyleri sınavlardaki başarıyı olumlu etkilerken, yüksek kaygı karşımıza bu dönemdeki insanlar için ciddi bir tehdit oluşturmaktadır. Bu tehdit karşısında sınava hazırlanan özellikle genç ve genç yetişkin bireylerde çeşitli olumsuz düşünceler, kötü hissettiren duygular ve işlevsiz davranışlar oluşabilmektedir. Yapılan araştırmalarda Bilişsel Davranışçı Terapinin (BDT) yaygın anksiyete bozukluğunu azaltmada etkili bir yöntem olduğu saptanmıştır. Bu çalışmada, BDT uygulanması sonucunda iyileşen 24 yaşında bir olgu sunulmuştur. Olgunun, sınav kaygısının yanı sıra, yaşamının yoğun bir bölümünde farklı durumlarda da aslında kaygı duyması söz konusu olduğu anlaşılmıştır. Bu açıdan bakıldığında olguyla BDT kullanılarak sadece sınav kaygısı üzerine değil, yaygın anksiyete bozukluğu da çalışılmıştır. Terapi sonrasında yakınmalarda belirgin bir düzelme saptanmıştır.

References

  • Szafranski DD., Barrera TL., Norton PJ. Test anxiety inventory: 30 years later. anxiety, stress and coping. An Int J 2012; 25(6): 667– 77. Doi: 10.1080/10615806.2012.663490.
  • Unalan PC., Ciftcili S., Dins D., Akman M., Topcuoglu V. Test anxiety level, social activities and utilization of counselling services among the students who will take the university entrance exam. Nobel Med 2017; 13(1): 61–9.
  • Turkan S., Turkcan A., Uygur N. Personal and familial expectations affecting psychiatric symptomatology before and after university entrance exams in final year high school students. In: Proceedings of the Child and Adolescent Psychiatry Days. Izmir: Saray Medical Bookstore; 1992.
  • American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th ed. Washington: APA; 2022.
  • Wegner DM., Schneider DJ., Carter SR., White TL. Paradoxical effects of thought suppression. J of Per and Soc Psy 1987; 53(1): 5–13. Doi: 10.1037//0022-3514.53.1.5.
  • Turkcapar H. Depression - Cognitive Behavioral Therapy in Clinical Practice. Istanbul: Epsilon Publishing; 2018.
  • Turkcapar MH., Sargın AE. Cognitive-behavioral psychotherapies: history and development. J Cogn Behav Psychother. Res 2012; 1(1): 7-14.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Psychiatry
Journal Section Case Reports
Authors

Ahmet Ozbay 0000-0001-5021-5980

Oguzhan Molla 0009-0001-9705-4018

Melisa Sevi Koc 0000-0003-4652-1947

Publication Date August 31, 2024
Submission Date March 5, 2024
Acceptance Date August 6, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Ozbay, A., Molla, O., & Koc, M. S. (2024). Cognitive Behavioral Therapy for Test Anxiety and Generalized Anxiety. Güncel Tıbbi Araştırmaları Dergisi, 4(2), 27-31. https://doi.org/10.52818/cjmr.1447442
AMA Ozbay A, Molla O, Koc MS. Cognitive Behavioral Therapy for Test Anxiety and Generalized Anxiety. CJMR. August 2024;4(2):27-31. doi:10.52818/cjmr.1447442
Chicago Ozbay, Ahmet, Oguzhan Molla, and Melisa Sevi Koc. “Cognitive Behavioral Therapy for Test Anxiety and Generalized Anxiety”. Güncel Tıbbi Araştırmaları Dergisi 4, no. 2 (August 2024): 27-31. https://doi.org/10.52818/cjmr.1447442.
EndNote Ozbay A, Molla O, Koc MS (August 1, 2024) Cognitive Behavioral Therapy for Test Anxiety and Generalized Anxiety. Güncel Tıbbi Araştırmaları Dergisi 4 2 27–31.
IEEE A. Ozbay, O. Molla, and M. S. Koc, “Cognitive Behavioral Therapy for Test Anxiety and Generalized Anxiety”, CJMR, vol. 4, no. 2, pp. 27–31, 2024, doi: 10.52818/cjmr.1447442.
ISNAD Ozbay, Ahmet et al. “Cognitive Behavioral Therapy for Test Anxiety and Generalized Anxiety”. Güncel Tıbbi Araştırmaları Dergisi 4/2 (August 2024), 27-31. https://doi.org/10.52818/cjmr.1447442.
JAMA Ozbay A, Molla O, Koc MS. Cognitive Behavioral Therapy for Test Anxiety and Generalized Anxiety. CJMR. 2024;4:27–31.
MLA Ozbay, Ahmet et al. “Cognitive Behavioral Therapy for Test Anxiety and Generalized Anxiety”. Güncel Tıbbi Araştırmaları Dergisi, vol. 4, no. 2, 2024, pp. 27-31, doi:10.52818/cjmr.1447442.
Vancouver Ozbay A, Molla O, Koc MS. Cognitive Behavioral Therapy for Test Anxiety and Generalized Anxiety. CJMR. 2024;4(2):27-31.