Research Article
BibTex RIS Cite

BİLİMSEL BİLGİLERİN ÜRETİLME SÜRECİ: AKADEMİSYENLER ARASINDAKİ İNFORMAL YAPILAR

Year 2016, Volume: 3 Issue: 1, 21 - 36, 30.12.2016

Abstract

The aim of this study is to investigate the informal relationships that are effective in making decisions
about career and scientific work of academicians who work in our universities.
For
the realization
of this study, semi-structured interview form was used, interviews were done with totally 17 academicians who was chosen from 6 different faculties and these interviews were taken voice recording. For the relevant sample, academicians working areas, hierarchical diversity and gender diversity were considered. The obtained raw data was
investigated 
with  contenanalysis.
 As  a  result
 of  analysisthe  most
 important  factor  to  determine  of academicians working areas were found to be advisor. At the same time, family and social environment of academicians have also concluded that plays a role in decisions related to their academic careers.

References

  • Abd-El-Khalick, F., Bell, R. L. & Lederman, N. G. (1998), Science Education, 82, 417-436
  • Aypay, A. (2006), Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 12(2), 175-198. Bolat, S. (1996), Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12).
  • Boyer, E.L. (1990), Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching. Princeton, NJ. ERIC- ED326149.
  • Burgaz, B., Ekinci, E., Ergene, T., Kelecioğlu, H. & Yağcı, E. (2007), H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 229-239
  • Çepni, S. (2007), Araştırma ve proje Çalışmalarına Giriş, Üçüncü Baskı. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Demir, A., & Demir, S. (2009), Journal of International Social Research, 2(9). Erdem, A. R. (2003), Değerler Eğitimi Dergisi, 1(4), 55-72.
  • Gizir, S. (2007), Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 13(2), 247-268.
  • Hara, N., Solomon, P., Kim, S. L., & Sonnenwald, D. H. (2003), Journal of the American Society for
  • Information Science and Technology, 54(10), 952-965. Hurd, J. M. (2000), Journal of the American Society for Information Science, 51(14), 1279-1283.
  • Karasar, N. (1999), Bilimsel araştırma yöntemi, kavramlar, ilkeler, teknikler. Dokuzuncu Baskı:Nobel Yayın Evi.Ankara
  • Korkut, F., & Mızıkacı, F. (2008), Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 14(1), 99-122.
  • Kuhn, T. S. (1996), The structure of scientific revolutions, (3rd. ed.). Chicago: University of Chicago Press Masland, A. T. (2000), Organizational Culture in the study of higher education. İçinde Brown II, M. C. (Edt.). Organization and governance in higher education (5. Baskı). ASHE Reader Series. Boston: Pearson Custom Publishing.
  • Mullins, N. C. (1980), Social networks among biological scientists. New York: Arno Press.
  • Patton, M. Q. (2002), Qualitative research & evaluation methods (3rded.). California: Sage Publication
  • Woolgar, S., & Latour, B. (1986), Laboratory of Life: The Construction of Scientific Facts. Princenton University.
  • Traweek, S., (1993), Cultural differences in high-energy physics: Contrasts between Japan and the United States. In S. Harding (Ed.), The “racial” economy of science (pp. 398-407). Bloomington: The University of Indiana Press. Tuire, P., & Erno, L. (2001), Higher Education, 42(4), 493-513.
  • Yaman, E. (2007), Üniversitelerde bir eğitim yönetimi sorunu olarak öğretim elemanının maruz kaldığı informal cezalar: nitel bir araştırma, Yayınlanmış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı, İstanbul
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011), Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (5. Baskı).. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2003), Case study research design and methods. Third Edition. Thousand Oaks, CA.: Sage Publications.
  • Yore, L. D., Hand, B. M., & Florence, M. K. (2004), Journal of Research in Science Teaching, 41(4), 338-369.
  • Yörük, S., & Kocabaş, İ. (2000), Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1), 1-13.
Year 2016, Volume: 3 Issue: 1, 21 - 36, 30.12.2016

Abstract

References

  • Abd-El-Khalick, F., Bell, R. L. & Lederman, N. G. (1998), Science Education, 82, 417-436
  • Aypay, A. (2006), Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 12(2), 175-198. Bolat, S. (1996), Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12).
  • Boyer, E.L. (1990), Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching. Princeton, NJ. ERIC- ED326149.
  • Burgaz, B., Ekinci, E., Ergene, T., Kelecioğlu, H. & Yağcı, E. (2007), H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 229-239
  • Çepni, S. (2007), Araştırma ve proje Çalışmalarına Giriş, Üçüncü Baskı. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Demir, A., & Demir, S. (2009), Journal of International Social Research, 2(9). Erdem, A. R. (2003), Değerler Eğitimi Dergisi, 1(4), 55-72.
  • Gizir, S. (2007), Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 13(2), 247-268.
  • Hara, N., Solomon, P., Kim, S. L., & Sonnenwald, D. H. (2003), Journal of the American Society for
  • Information Science and Technology, 54(10), 952-965. Hurd, J. M. (2000), Journal of the American Society for Information Science, 51(14), 1279-1283.
  • Karasar, N. (1999), Bilimsel araştırma yöntemi, kavramlar, ilkeler, teknikler. Dokuzuncu Baskı:Nobel Yayın Evi.Ankara
  • Korkut, F., & Mızıkacı, F. (2008), Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 14(1), 99-122.
  • Kuhn, T. S. (1996), The structure of scientific revolutions, (3rd. ed.). Chicago: University of Chicago Press Masland, A. T. (2000), Organizational Culture in the study of higher education. İçinde Brown II, M. C. (Edt.). Organization and governance in higher education (5. Baskı). ASHE Reader Series. Boston: Pearson Custom Publishing.
  • Mullins, N. C. (1980), Social networks among biological scientists. New York: Arno Press.
  • Patton, M. Q. (2002), Qualitative research & evaluation methods (3rded.). California: Sage Publication
  • Woolgar, S., & Latour, B. (1986), Laboratory of Life: The Construction of Scientific Facts. Princenton University.
  • Traweek, S., (1993), Cultural differences in high-energy physics: Contrasts between Japan and the United States. In S. Harding (Ed.), The “racial” economy of science (pp. 398-407). Bloomington: The University of Indiana Press. Tuire, P., & Erno, L. (2001), Higher Education, 42(4), 493-513.
  • Yaman, E. (2007), Üniversitelerde bir eğitim yönetimi sorunu olarak öğretim elemanının maruz kaldığı informal cezalar: nitel bir araştırma, Yayınlanmış doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı, İstanbul
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011), Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (5. Baskı).. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2003), Case study research design and methods. Third Edition. Thousand Oaks, CA.: Sage Publications.
  • Yore, L. D., Hand, B. M., & Florence, M. K. (2004), Journal of Research in Science Teaching, 41(4), 338-369.
  • Yörük, S., & Kocabaş, İ. (2000), Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11 (1), 1-13.
There are 21 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Alpaslan Şahinoğlu This is me

Faik Özgür Karataş This is me

Tolga Saka This is me

Publication Date December 30, 2016
Submission Date April 4, 2016
Acceptance Date May 26, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 3 Issue: 1

Cite

APA Şahinoğlu, A., Karataş, F. Ö., & Saka, T. (2016). BİLİMSEL BİLGİLERİN ÜRETİLME SÜRECİ: AKADEMİSYENLER ARASINDAKİ İNFORMAL YAPILAR. Caucasian Journal of Science, 3(1), 21-36.

dizin1.png dizin2.png dizin3.png  dizin5.png dizin6.png dizin7.png