The Effect of Counseling Depending on the Tv Watching Frequency of Children on Their Emotional and Behavioral Problems
Year 2023,
, 391 - 399, 15.06.2023
Nurgül Karakurt
,
Mine Ekinci
Abstract
Objective: While television continues to exist in many homes, it is thought that the situation of children being affected by the frequency of watching television is an important issue that is overlooked. This study was conducted in order to determine the effect of counselling given to parents and teachers depending on the TV watching frequency of children going to pre-school education institutions on their emotional behavioural problems.
Methods: The study was conducted as an experimental study with pre-test – post-test control group. Data were collected by using ‘Family Introduction Form’, and ‘Strengths and Difficulties Questionnaire’. Data were analysed using SPSS 20.0.
Results: The study found significant differences between the pre-test and post-test mean scores of the families and teachers in the experimental group and control group for the total score of the Strengths and Difficulties Questionnaire and the mean scores of all subscales, as well as significant difference between the pre-test and post-test mean scores in the experimental group for intra-group analysis (p< .05).
Conclusion: The study found that the counselling training given to parents and teachers lead to a significantly positive change in the mean scores for emotional, behavioural, and peer problems as well as attention deficit and hyperactivity disorders and it also has a significant positive impact on the TV watching duration of children.
Thanks
ENDLESS THANKS TO THE SCHOOL MANAGEMENT, PRIMARY, AND TO THE FAMILY WHO WORKED WITH SELF-DEFICIENCY
References
- Bayrak Çelik, S. Okul öncesi eğitime devam eden çocuklarin televizyon izlemelerine yönelik ebeveynlerin görüşlerinin incelenmesi. Kesit Akademi Dergisi. 2020; 6 (24), 224-231.
- Güngör, H., Gülay Ogelman, H., Erten Sarıkaya, H., Körükçü, Ö. Çocuklarin gözünden evdeki teknolojik araçlar. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi. 2020; 8 (23), 175-201
- Zehi̇r, H., Zehi̇r, K., Ağgül Yalçın, F., Yalçın, M. Okul öncesi dönemde çocukların teknolojik araç kullanımı ve ailelerin bu araçların kullanımını sınırlandırmada kullandığı stratejiler. Current Research in Education. 2019; 5(2), 88-103.
- MEB. Okul Öncesi Eğitim Programı Kitapçığı. Ankara. 2013; 2-7.
- Aydın, B. Çocuk ve Ergen Psikolojisi. Ankara, Nobel Basımevi. 2005; 230.
- Akbulut, N., Kartopu, E. Çocuk ve televizyon. Çoluk Çocuk Dergisi. 2004; 40, 22-24.
- Balaban, A. Televizyon Çocuk Programlarının Kalite Kriterlerine İlişkin Olarak Okul Öncesi Kurumlarına Devam Eden Çocukların Anne Babalarının Görüşleri. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. 2002.
- Çavuşoğlu, H. Çocuk Sağlığı Hemşireliği. Cilt I, Ankara, Sistem Ofset. 2004; 3-13.
- Gülçiçek, S., Akkaya Balcı, S. Çocukların Televizyondan Olumlu Yönde Etkilenmesini Sağlamak İçin Anneye Verilen Hemşirelik Eğitiminin Değerlendirilmesi.. 1.İstanbul Çocuk Kurultayı Araştırmalar Kitabı. İstanbul Çocukları Vakfı Yayınları. 2000; 229-234
- Goodman, R. The strengths and difficulties questionnaire: A research note. Journel Child Psychol Psychiatry.1997;38,581-586.
- Goodman, R. The extended version of the strengths and difficulties questionnaire as a guide to child psychiatric caseness and consequent burden. Journel Child Psychol Psychiatry. 1999; 40, 791-801.
- Güvenir, T., Özbek, A., Baykara, B., Arkar, H., Şentürk, B., İncekaş, S. Psychometric properties of the turkish version of the strengths and difficulties questionnaire (sdq). Turkish Journal of Child and Adolescent Mental Health. 2008; 15, 65-74.
- Attenborough, J. Effects of tv violences vs. fictional violence on aggression. Journalism Quarterly. 2002; 60.
- Şimşek, Ş., Baran, G. Televizyon ve Çocuk. Ankara Üniversitesi Ev Ekonomisi Yüksekokulu Anaokulu/Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı. Ankara, Ya-Pa Yayıncılık. 2001; 52-58.
- Mangır, M., İnal, S. Televizyonun Okulöncesi Dönemdeki Çocuklar Üzerindeki Etkileri. Okul Öncesi Eğitimi Yaygınlaştırılması Semineri, Ya-Pa Yayınları.1994; 39- 48.
- Demirci, M. Hayalden gerçeğe çizgi filmler. Çoluk Çocuk Dergisi. 2002;18.
- Meurling, C.J.N., Ray, G.E., Lobella, S.G. Children’s evaluations of classroom friend and classroom best friend relationship. Child Study Journal.1999; 29 (2), 79-97.
- Phillips, L.C., Bridges, S.K., Mclemore, G.T., Saponare, L.A. Perceptions of social behaviour and peer acceptance in kindergarten. Chilhood Education International. 1999;14, 68-77.
- Demiriz, S., Ulutaş, İ. Ebeveynlerin Çocuklarının Televizyon İzleme Alışkanlıkları ve Çocuk Programlarına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. X.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler Kitabı, Bolu-Abant, İzzet Baysal Üniversitesi Basımevi.1999; 1236- 1243.
- Zimmerman, J.F., Cristakis, D.A. Children’s television viewing and cognitive outcomes. Pediatrics-Adolescan Medicine. 2005; 159-7, 619-625.
- Webster-Stratton, C., Reid, M.J., Hammond, M. Treating children with early-onset conduct problems: ıntervention outcomes for parent, child and teacher training. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology. 2004; 33, 105-124.
- Woolgar, M., Scott, S. Davranım bozukluğunun kanıta dayalı yönetimi. Current Opinion in Psychiatry. 2005; 2,131.
- Greene, R.W., Ablon, J.S., Raezer-Blakely, L., Markey, J., Monuteaux, M.C., Henin, A., Edwards, G., Rabbitt, S. Effectiveness of collaborative problem solving in affectively dysregulated children with oppositional-defiant disorder: Initial findings. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 2004; 72, 1157-1164. Kırcaali-İftar, G. How do turkish mothers discipline children? An analysis from a behavioural perspective. Child: Care, Health-Development. 2005; 31, 193-201.
- Colwell, M., Lindsey, E. Teacher-child ınteractions and preschool children‟s perceptions of self and peers. Early Child Development and Care. 2003; 173, 249-258.
- Ertürk, Y.D., Gül, A.A. Çocuğunuzu Televizyona Teslim Etmeyin. Ankara, Nobel Yayın Dağıtım. 2006; 52.
Year 2023,
, 391 - 399, 15.06.2023
Nurgül Karakurt
,
Mine Ekinci
References
- Bayrak Çelik, S. Okul öncesi eğitime devam eden çocuklarin televizyon izlemelerine yönelik ebeveynlerin görüşlerinin incelenmesi. Kesit Akademi Dergisi. 2020; 6 (24), 224-231.
- Güngör, H., Gülay Ogelman, H., Erten Sarıkaya, H., Körükçü, Ö. Çocuklarin gözünden evdeki teknolojik araçlar. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi. 2020; 8 (23), 175-201
- Zehi̇r, H., Zehi̇r, K., Ağgül Yalçın, F., Yalçın, M. Okul öncesi dönemde çocukların teknolojik araç kullanımı ve ailelerin bu araçların kullanımını sınırlandırmada kullandığı stratejiler. Current Research in Education. 2019; 5(2), 88-103.
- MEB. Okul Öncesi Eğitim Programı Kitapçığı. Ankara. 2013; 2-7.
- Aydın, B. Çocuk ve Ergen Psikolojisi. Ankara, Nobel Basımevi. 2005; 230.
- Akbulut, N., Kartopu, E. Çocuk ve televizyon. Çoluk Çocuk Dergisi. 2004; 40, 22-24.
- Balaban, A. Televizyon Çocuk Programlarının Kalite Kriterlerine İlişkin Olarak Okul Öncesi Kurumlarına Devam Eden Çocukların Anne Babalarının Görüşleri. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. 2002.
- Çavuşoğlu, H. Çocuk Sağlığı Hemşireliği. Cilt I, Ankara, Sistem Ofset. 2004; 3-13.
- Gülçiçek, S., Akkaya Balcı, S. Çocukların Televizyondan Olumlu Yönde Etkilenmesini Sağlamak İçin Anneye Verilen Hemşirelik Eğitiminin Değerlendirilmesi.. 1.İstanbul Çocuk Kurultayı Araştırmalar Kitabı. İstanbul Çocukları Vakfı Yayınları. 2000; 229-234
- Goodman, R. The strengths and difficulties questionnaire: A research note. Journel Child Psychol Psychiatry.1997;38,581-586.
- Goodman, R. The extended version of the strengths and difficulties questionnaire as a guide to child psychiatric caseness and consequent burden. Journel Child Psychol Psychiatry. 1999; 40, 791-801.
- Güvenir, T., Özbek, A., Baykara, B., Arkar, H., Şentürk, B., İncekaş, S. Psychometric properties of the turkish version of the strengths and difficulties questionnaire (sdq). Turkish Journal of Child and Adolescent Mental Health. 2008; 15, 65-74.
- Attenborough, J. Effects of tv violences vs. fictional violence on aggression. Journalism Quarterly. 2002; 60.
- Şimşek, Ş., Baran, G. Televizyon ve Çocuk. Ankara Üniversitesi Ev Ekonomisi Yüksekokulu Anaokulu/Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı. Ankara, Ya-Pa Yayıncılık. 2001; 52-58.
- Mangır, M., İnal, S. Televizyonun Okulöncesi Dönemdeki Çocuklar Üzerindeki Etkileri. Okul Öncesi Eğitimi Yaygınlaştırılması Semineri, Ya-Pa Yayınları.1994; 39- 48.
- Demirci, M. Hayalden gerçeğe çizgi filmler. Çoluk Çocuk Dergisi. 2002;18.
- Meurling, C.J.N., Ray, G.E., Lobella, S.G. Children’s evaluations of classroom friend and classroom best friend relationship. Child Study Journal.1999; 29 (2), 79-97.
- Phillips, L.C., Bridges, S.K., Mclemore, G.T., Saponare, L.A. Perceptions of social behaviour and peer acceptance in kindergarten. Chilhood Education International. 1999;14, 68-77.
- Demiriz, S., Ulutaş, İ. Ebeveynlerin Çocuklarının Televizyon İzleme Alışkanlıkları ve Çocuk Programlarına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi. X.Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler Kitabı, Bolu-Abant, İzzet Baysal Üniversitesi Basımevi.1999; 1236- 1243.
- Zimmerman, J.F., Cristakis, D.A. Children’s television viewing and cognitive outcomes. Pediatrics-Adolescan Medicine. 2005; 159-7, 619-625.
- Webster-Stratton, C., Reid, M.J., Hammond, M. Treating children with early-onset conduct problems: ıntervention outcomes for parent, child and teacher training. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology. 2004; 33, 105-124.
- Woolgar, M., Scott, S. Davranım bozukluğunun kanıta dayalı yönetimi. Current Opinion in Psychiatry. 2005; 2,131.
- Greene, R.W., Ablon, J.S., Raezer-Blakely, L., Markey, J., Monuteaux, M.C., Henin, A., Edwards, G., Rabbitt, S. Effectiveness of collaborative problem solving in affectively dysregulated children with oppositional-defiant disorder: Initial findings. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 2004; 72, 1157-1164. Kırcaali-İftar, G. How do turkish mothers discipline children? An analysis from a behavioural perspective. Child: Care, Health-Development. 2005; 31, 193-201.
- Colwell, M., Lindsey, E. Teacher-child ınteractions and preschool children‟s perceptions of self and peers. Early Child Development and Care. 2003; 173, 249-258.
- Ertürk, Y.D., Gül, A.A. Çocuğunuzu Televizyona Teslim Etmeyin. Ankara, Nobel Yayın Dağıtım. 2006; 52.