Purpose: The aim of the research is to examine the school burnout status of students studying at a sports high school in terms of gender, grade level and sport type variables.
Method: Descriptive survey model was preferred as the research model. A total of 328 students, 57 (17%) females and 271 (83%) males, studying at Sivas Ahmet Ayık Sports High School, participated in the research. As data collection tools, the "Personal Information Form" prepared by the researcher and the "School Burnout Scale", consisting of 9 items and 3 sub-dimensions, adapted to our language by Seçer, Halmatov, Veyis and Ateş (2013), were used. Since it was seen that the data met parametric assumptions, t-test was used to analyze gender and sport type variables, and anova test was used for class variable.
Findings: As a result of the analyses, it was seen that there was a statistically significant difference between the school burnout status of sports high school students according to the gender variable and sport type variables, and that there was no significant difference between the grade level variable and school burnout status. According to the gender variable, male students experienced more school burnout than female students, and according to the sport type variable, students interested in individual sports experienced more school burnout than students interested in team sports.
Conclusion: Considering the school burnout situation of students studying in sports high schools, it has been determined that gender and sport type are important factors affecting this situation, while grade level does not affect this situation.
Amaç: Araştırmada spor lisesinde eğitim gören öğrencilerin okul tükenmişlik durumlarının cinsiyet, sınıf düzeyi ve spor türü değişkenleri açısından incelemek amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırma modeli olarak betimsel tarama modeli tercih edilmiştir. Araştırmaya Sivas Ahmet Ayık Spor Lisesinde eğitim gören 57 (%17) kadın, 271 (%83) erkek olmak üzere toplam 328 öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” ve Seçer, Halmatov, Veyis ve Ateş (2013) tarafından dilimize uyarlaması yapılan, 9 maddeden ve 3 alt boyuttan oluşan “Okul Tükenmişlik Ölçeği” kullanıldı. Verilerin parametrik varsayımları sağladığı görüldüğünden, cinsiyet ve spor türü değişkenlerinin analizi için t-testi, sınıf değişkeni için ise anova testi kullanıldı.
Bulgular: Yapılan analizler sonucunda, spor lisesi öğrencilerinin, cinsiyet değişkeni ile spor türü değişkenlerine göre okul tükenmişliği durumları arasında, istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu, sınıf düzeyi değişkeni ile okul tükenmişliği durumları arasında ise anlamlı farklılık olmadığı görülmüştür. Cinsiyet değişkenine göre erkek öğrencilerin kadın öğrencilere göre daha fazla okul tükenmişliği yaşadığı, spor türü değişkenine göre ise bireysel sporlarla ilgilenen öğrencilerin, takım sporları ile ilgilenen öğrencilere göre daha fazla okul tükenmişliği yaşadığı görülmüştür.
Sonuç: Spor liselerinde öğrenim gören öğrencilerin okul tükenmişliği durumu göz önünde bulundurulduğunda, cinsiyet ve spor türünün bu durumu etkileyen önemli bir faktör olduğu, sınıf seviyesinin ise bu durumu etkilemediği belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports Pedagogy |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | November 27, 2023 |
Acceptance Date | December 30, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 4 |
Sayın Araştırmacılar,
Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren uluslararası nitelikte ve hakemli dergi olarak yayımlanan ÇOMÜ Spor Bilimleri Dergisi'nin EYLÜL 2024'te çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2024 yılının AĞUSTOS ayı sonuna kadar gönderilebilir. Bilgilerinize sunulur.
Editör Prof. Dr. Hürmüz KOÇ