Review
BibTex RIS Cite

Sports Fandom in the Digital Age: The Impact of Digital Transformation

Year 2024, Volume: 7 Issue: 3, 34 - 52, 31.10.2024

Abstract

Purpose: The digital age has fundamentally transformed sports fandom. The digitalization of sports has made sports viewership more accessible, dynamic, and interactive. The rise of e-sports is the most prominent example of the integration of digital technologies into sports, reshaping traditional concepts of sport. This study aims to analyze the effects of digitalization on sports fandom by examining the role of digital technologies in sports viewership and fan engagement.
Method: This study is a review that aims to shed light on the topic by examining the relevant literature. Published studies were reviewed using academic databases such as Google Scholar, PubMed, and Web of Science, utilizing keywords and subject headings to identify relevant sources. An evaluation was then conducted based on these studies.
Results: This study indicates that digitalization has significantly transformed sports fandom, making it more accessible, interactive, and dynamic, while enhancing fan engagement through social media and digital platforms. The rise of e-sports exemplifies the profound integration of digital technologies within the sports domain. However, digitalization also presents challenges, including digital addiction, social isolation, and privacy concerns. The findings suggest that digital transformation will play a crucial role in shaping the future dynamics of sports.
Conclusion: In conclusion, digital platforms and social media have enhanced fans' instant access to and interaction with sports events while also enabling sports marketing and sponsorship to reach broader audiences. It is believed that the findings of this study will contribute to the literature on the digitalization of sports.

References

  • Ak, M. O. (2021). Spor yönetimi açısından teknolojinin spora entegrasi: Cybathlon örneği. Pearson Journal, 6(16), 413-427.
  • Ahraz, A. O., Çar, B., & Cengiz, C. (2021). Fiziksel aktivitenin arttırılmasına yönelik dijital teknolojiler hakkında literatür taraması: 2010-2020. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(3), 218-232. https://doi.org/10.33689/spormetre.905970
  • Akgönül, E. K. (2023). Sporda teknoloji kullanımı. (İ. Can & S. Bayraklıoğlu (Eds.), Kuramdan uygulamaya sportif performans (s. 189). Efe Akademi Yayınevi
  • Akkaya, C. (2023). Dijitalleşen toplumda dijital kültür ve espor. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 22(3), 719-735.
  • Akkaya, Ö., & Zerenler, M. (2017). Sosyal medya ve spor pazarlaması ilişkisi taraftar tutumlarını belirlemeye yönelik bir araştırma: Beşiktaş spor kulübü örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(4), 945-963.
  • Atasoy, B., & Kuter, F. Ö. (2005). Küreselleşme ve spor. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 11-22.
  • Baydemir, B., & Dilican, T. (2023). Sporda teknoloji uygulamaları. İ. Özmutlu & S. E. Erhan (Eds.), Sporda betimsel çalışmalar (s. 97). Efe Akademi Yayınevi.
  • Bilir, H. (2022). E-spor ekonomisinin gelişimi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(3), 327-341.
  • Biricik, Z. (2022). Dijital çağ: Değişen paradigmalar, yeni fırsatlar ve riskler. Efe Akademi Yayınları.
  • Bulut, Ç., Duman, S., Şahin, H. M., Duman, G., & Uluç, E. A. (2021). Spor turizminde inovasyonel yaklaşımlar: E-spor. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(4), 396-412.
  • Büyükgöze, S. (2019). Sağlık 4.0’da Giyilebilir Teknolojilerden Sensör Yamalar Üzerine Bir İnceleme. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi (17), 1239-1247. https://doi.org/10.31590/ejosat.658020
  • Çağlayan, M. N., & Uygur, A. (2022). Endüstri 4.0 ve bileşenlerinin e-spor üzerindeki etkileri. Journal of Tourism Intelligence and Smartness, 5(2), 101-111.
  • Çetin, O., & Kaya, S. (2022). Atletik performans ölçümünde ve takibinde kullanılan mobil uygulamalar: Geleneksel bir derleme. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(1), 1-21.
  • Çırak, M. F. (2020). Dijital çağda dönüşen futbol ve futbol aktörleri (Yüksek lisans tezi, İstanbul Medipol Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü). YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Değirmencioğlu, G. (2016). Dijitalleşme çağında gazeteciliğin geleceği ve inovasyon haberciliği. Trt Akademi, 1(2), 590-606.
  • Demir, A., & Sertbaş, K. (2020). E-Spor: Spor endüstrisinde yeni bir ekonomi. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi(3), 73-88.
  • Ersöz, B., & Özmen, M. (2020). Dijitalleşme ve bilişim teknolojilerinin çalışanlar üzerindeki etkileri. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 11(42), 170-179. https://doi.org/10.5824/ajite.2020.03.007.x
  • Ersöz, G., & Gökmen, A. M. (2023). Spor yönetiminde dijital dönüşüm. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 398-420.
  • Evren, T., Kargün, M., Pala, A., & Yazarer, İ. (2019). Spora yenilikçi yaklaşım: E-spor. Journal of International Social Research, 12(66).
  • Güzel, E. (2016). Dijital kültür ve çevrimiçi sosyal ağlarda rekabetin aktörü: “Dijital habitus”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(1), 1-15. https://doi.org/10.19145/guifd.26114
  • Karadağ, M., Hüseyniklioğlu, T., & Gür, E. (2019). Spor taraftarlarının Twitter kullanım alışkanlıklarının incelenmesi: Fırat Üniversitesi örneği. Spor Eğitim Dergisi, 3(1), 44-53.
  • Kartal, P. (2020). Bir hak olarak spor faaliyeti. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 26(2), 537-570.
  • Kayabaş, O. (2023). Giyilebilir teknolojiler kalp atımı ölçümünde yeterince hassas mı: ‘Fitbit Charge™ 2’ örneği. [Yayımlanmamış makale veya tez].
  • Kocaömer, C. (2019). Elektronik spor faaliyetlerinde sponsorluğun marka değeri üzerine etkisi: League of Legends örneği. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, 5, 46-82.
  • Küçükali, R., & Coşkun, H. C. (2021). Eğitimde dijitalleşme ve yapay zekânın okul yöneticiliğindeki yeri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 4(2), 124-135.
  • Manci, E. (2022). Espor ve bilişsel performans. Asad-2021: Spor-Eğitim-Sağlık, 173.
  • Metin, S. N., Başkaya, G., Öcal, T., Erdoğan, A., et al. (2023). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin giyilebilir teknolojik ürün kullanımlarının fiziksel aktiviteye katılım motivasyonları üzerine etkisi. Yalova Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(3), 1-18.
  • Özbey, B. (2022) Dijitalleşme, sosyal medya ve risk toplumu. İmgelem, 6(10), 141-158. https://doi.org/10.53791/imgelem.1053815
  • Özdemir, A. (2023). Yönetimde inovasyon ve dijital dönüşümün spor yönetimine yansımaları. Spor Bilimlerinde Nitel Araştırmalar 2023-9, 151-171.
  • Özdemir, A. (2023). Yönetimde inovasyon ve dijital dönüşümün spor yönetimine yansımaları. In A. Tekin & M. Süleymanoğulları (Eds.), Spor bilimlerinde nitel araştırmalar.
  • Özoruç, S. (2024). Sporda teknolojik değişim: Dijital çağın sporla buluşması. Spor & Bilim 2024-I, 35.
  • Özsevinç, N., & Yengin, D. (2021). Dijital dünyada medya okuryazarlığı olgusu: Gelişim Evi Spor Kulübü. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 5(1), 35-48.
  • Peçenek, A., Daloğlu, B., & Yetim, A. (2020). Futbol ve League of Legends ekonomilerinin karşılaştırılması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 25(3), 225-240.
  • Pirci, T. K., & Dalgıç, A. (2021). E-spor ve turizm ilişkisi: Organizatörler ve katılımcılar gözünden bir değerlendirme. Journal of New Tourism Trends, 2(2), 108-124.
  • Savaş, B. Ç. (2023). Spor eğitiminde VR'nin artı ve eksileri. B. Ç. Savaş (Ed.), Metaverse ve spor (105-107). Efe Akademi Yayınevi.
  • Şentürk, E., & Özer, M. (2022). Sporda teknolojik gelişmeler. Fenerbahçe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 49-63.
  • Şimşek, A., & Devecioğlu, S. (2021). E-spor yönetimi ve organizasyonları. Turkish Studies-Social Sciences, 16(3), 1241-1256.
  • Taştan, H. Ş. (2021). Spor yönetiminde dijitalleşme. İ. E. Tarakçı &B. Göktaş (Eds.) Dijital Gelecek Dijital Dönüşüm-2 (p. 107).
  • Taştan, H. Ş. (2023). Sporda dijital inovasyon. In Spor İnovasyonu ve Dijital Teknoloji, 7.
  • Üçüncüoğlu, M., & Çakır, V. O. (2017). Modern spor kulüplerinin e-spor faaliyetlerine ilgi gösterme nedenleri üzerine bir araştırma. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 34-47. https://dergipark.org.tr/en/pub/inubesyo/issue/32147/332116
  • Yazıcı, A. G. (2014). Toplumsal dinamizm ve spor. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 3(1), 394-405. https://doi.org/10.7884/teke.280
  • Yücel, G., & Adiloğlu, B. (2019). Dijitalleşme, Yapay Zekâ ve Muhasebe Beklentiler. Muhasebe ve Finans Tarihi Araştırmaları Dergisi (17), 47-60.

Dijital Çağda Spor Taraftarlığı: Dijital Dönüşümün Etkileri

Year 2024, Volume: 7 Issue: 3, 34 - 52, 31.10.2024

Abstract

Amaç: Dijital çağ, spor taraftarlığını köklü bir şekilde dönüştürmüştür. Sporun dijitalleşmesi, spor izleyiciliğini daha erişilebilir, dinamik ve etkileşimli hale getirmiştir. E-Sporun yükselişi, dijital teknolojilerin sporla entegrasyonunun en belirgin örneğidir ve bu yeni spor dalı, geleneksel spor anlayışını değiştirmiştir. Bu araştırmada dijitalleşmenin spor taraftarlığı üzerindeki etkilerinin analiz edilerek, dijital teknolojilerin spor izleyiciliği ve taraftar etkileşimindeki rolünün incelenmesi amaçlamaktadır.
Yöntem: Bu çalışma, konuyla ilgili literatür verilerini inceleyerek konuya ilişkin verileri aydınlatmayı amaçlayan bir derleme çalışmasıdır. Google Scholar, PubMed, Web of Science akademik veri tabanları kullanılarak anahtar kelimeler ve konu başlıkları aracılığıyla yayınlanmış çalışmalar taranmış ve bu çalışmalar üzerinden bir değerlendirme yapılmıştır.
Bulgular: Bu çalışma, dijitalleşmenin spor dünyasında spor taraftarlığını daha erişilebilir, etkileşimli ve dinamik hale getirdiğini, sosyal medya ve dijital platformlar aracılığıyla taraftar katılımını artırdığını ortaya koymaktadır. E-Spor'un yükselişi, dijital teknolojilerin spora entegrasyonunun güçlü bir örneği olarak öne çıkarken, dijitalleşme aynı zamanda dijital bağımlılık, sosyal izolasyon ve gizlilik riskleri gibi olumsuz etkiler doğurmuştur. Bulgular, dijital dönüşümün sporun gelecekteki dinamiklerini şekillendireceğini göstermektedir.
Sonuç: Sonuç olarak; dijital platformlar ve sosyal medya, taraftarların spor etkinliklerine anında erişim ve etkileşim imkanını artırmış ayrıca spor pazarlaması ve sponsorluğunun daha geniş kitlelere ulaşmasını sağlamıştır. Çalışma sonucunun sporun dijitalleşmesi ile literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

References

  • Ak, M. O. (2021). Spor yönetimi açısından teknolojinin spora entegrasi: Cybathlon örneği. Pearson Journal, 6(16), 413-427.
  • Ahraz, A. O., Çar, B., & Cengiz, C. (2021). Fiziksel aktivitenin arttırılmasına yönelik dijital teknolojiler hakkında literatür taraması: 2010-2020. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(3), 218-232. https://doi.org/10.33689/spormetre.905970
  • Akgönül, E. K. (2023). Sporda teknoloji kullanımı. (İ. Can & S. Bayraklıoğlu (Eds.), Kuramdan uygulamaya sportif performans (s. 189). Efe Akademi Yayınevi
  • Akkaya, C. (2023). Dijitalleşen toplumda dijital kültür ve espor. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 22(3), 719-735.
  • Akkaya, Ö., & Zerenler, M. (2017). Sosyal medya ve spor pazarlaması ilişkisi taraftar tutumlarını belirlemeye yönelik bir araştırma: Beşiktaş spor kulübü örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(4), 945-963.
  • Atasoy, B., & Kuter, F. Ö. (2005). Küreselleşme ve spor. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 11-22.
  • Baydemir, B., & Dilican, T. (2023). Sporda teknoloji uygulamaları. İ. Özmutlu & S. E. Erhan (Eds.), Sporda betimsel çalışmalar (s. 97). Efe Akademi Yayınevi.
  • Bilir, H. (2022). E-spor ekonomisinin gelişimi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(3), 327-341.
  • Biricik, Z. (2022). Dijital çağ: Değişen paradigmalar, yeni fırsatlar ve riskler. Efe Akademi Yayınları.
  • Bulut, Ç., Duman, S., Şahin, H. M., Duman, G., & Uluç, E. A. (2021). Spor turizminde inovasyonel yaklaşımlar: E-spor. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(4), 396-412.
  • Büyükgöze, S. (2019). Sağlık 4.0’da Giyilebilir Teknolojilerden Sensör Yamalar Üzerine Bir İnceleme. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi (17), 1239-1247. https://doi.org/10.31590/ejosat.658020
  • Çağlayan, M. N., & Uygur, A. (2022). Endüstri 4.0 ve bileşenlerinin e-spor üzerindeki etkileri. Journal of Tourism Intelligence and Smartness, 5(2), 101-111.
  • Çetin, O., & Kaya, S. (2022). Atletik performans ölçümünde ve takibinde kullanılan mobil uygulamalar: Geleneksel bir derleme. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(1), 1-21.
  • Çırak, M. F. (2020). Dijital çağda dönüşen futbol ve futbol aktörleri (Yüksek lisans tezi, İstanbul Medipol Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü). YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Değirmencioğlu, G. (2016). Dijitalleşme çağında gazeteciliğin geleceği ve inovasyon haberciliği. Trt Akademi, 1(2), 590-606.
  • Demir, A., & Sertbaş, K. (2020). E-Spor: Spor endüstrisinde yeni bir ekonomi. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi(3), 73-88.
  • Ersöz, B., & Özmen, M. (2020). Dijitalleşme ve bilişim teknolojilerinin çalışanlar üzerindeki etkileri. AJIT-E: Academic Journal of Information Technology, 11(42), 170-179. https://doi.org/10.5824/ajite.2020.03.007.x
  • Ersöz, G., & Gökmen, A. M. (2023). Spor yönetiminde dijital dönüşüm. İnönü Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 398-420.
  • Evren, T., Kargün, M., Pala, A., & Yazarer, İ. (2019). Spora yenilikçi yaklaşım: E-spor. Journal of International Social Research, 12(66).
  • Güzel, E. (2016). Dijital kültür ve çevrimiçi sosyal ağlarda rekabetin aktörü: “Dijital habitus”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(1), 1-15. https://doi.org/10.19145/guifd.26114
  • Karadağ, M., Hüseyniklioğlu, T., & Gür, E. (2019). Spor taraftarlarının Twitter kullanım alışkanlıklarının incelenmesi: Fırat Üniversitesi örneği. Spor Eğitim Dergisi, 3(1), 44-53.
  • Kartal, P. (2020). Bir hak olarak spor faaliyeti. Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, 26(2), 537-570.
  • Kayabaş, O. (2023). Giyilebilir teknolojiler kalp atımı ölçümünde yeterince hassas mı: ‘Fitbit Charge™ 2’ örneği. [Yayımlanmamış makale veya tez].
  • Kocaömer, C. (2019). Elektronik spor faaliyetlerinde sponsorluğun marka değeri üzerine etkisi: League of Legends örneği. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Medya ve İletişim Araştırmaları Hakemli E-Dergisi, 5, 46-82.
  • Küçükali, R., & Coşkun, H. C. (2021). Eğitimde dijitalleşme ve yapay zekânın okul yöneticiliğindeki yeri. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 4(2), 124-135.
  • Manci, E. (2022). Espor ve bilişsel performans. Asad-2021: Spor-Eğitim-Sağlık, 173.
  • Metin, S. N., Başkaya, G., Öcal, T., Erdoğan, A., et al. (2023). Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin giyilebilir teknolojik ürün kullanımlarının fiziksel aktiviteye katılım motivasyonları üzerine etkisi. Yalova Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(3), 1-18.
  • Özbey, B. (2022) Dijitalleşme, sosyal medya ve risk toplumu. İmgelem, 6(10), 141-158. https://doi.org/10.53791/imgelem.1053815
  • Özdemir, A. (2023). Yönetimde inovasyon ve dijital dönüşümün spor yönetimine yansımaları. Spor Bilimlerinde Nitel Araştırmalar 2023-9, 151-171.
  • Özdemir, A. (2023). Yönetimde inovasyon ve dijital dönüşümün spor yönetimine yansımaları. In A. Tekin & M. Süleymanoğulları (Eds.), Spor bilimlerinde nitel araştırmalar.
  • Özoruç, S. (2024). Sporda teknolojik değişim: Dijital çağın sporla buluşması. Spor & Bilim 2024-I, 35.
  • Özsevinç, N., & Yengin, D. (2021). Dijital dünyada medya okuryazarlığı olgusu: Gelişim Evi Spor Kulübü. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 5(1), 35-48.
  • Peçenek, A., Daloğlu, B., & Yetim, A. (2020). Futbol ve League of Legends ekonomilerinin karşılaştırılması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 25(3), 225-240.
  • Pirci, T. K., & Dalgıç, A. (2021). E-spor ve turizm ilişkisi: Organizatörler ve katılımcılar gözünden bir değerlendirme. Journal of New Tourism Trends, 2(2), 108-124.
  • Savaş, B. Ç. (2023). Spor eğitiminde VR'nin artı ve eksileri. B. Ç. Savaş (Ed.), Metaverse ve spor (105-107). Efe Akademi Yayınevi.
  • Şentürk, E., & Özer, M. (2022). Sporda teknolojik gelişmeler. Fenerbahçe Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 49-63.
  • Şimşek, A., & Devecioğlu, S. (2021). E-spor yönetimi ve organizasyonları. Turkish Studies-Social Sciences, 16(3), 1241-1256.
  • Taştan, H. Ş. (2021). Spor yönetiminde dijitalleşme. İ. E. Tarakçı &B. Göktaş (Eds.) Dijital Gelecek Dijital Dönüşüm-2 (p. 107).
  • Taştan, H. Ş. (2023). Sporda dijital inovasyon. In Spor İnovasyonu ve Dijital Teknoloji, 7.
  • Üçüncüoğlu, M., & Çakır, V. O. (2017). Modern spor kulüplerinin e-spor faaliyetlerine ilgi gösterme nedenleri üzerine bir araştırma. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 34-47. https://dergipark.org.tr/en/pub/inubesyo/issue/32147/332116
  • Yazıcı, A. G. (2014). Toplumsal dinamizm ve spor. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 3(1), 394-405. https://doi.org/10.7884/teke.280
  • Yücel, G., & Adiloğlu, B. (2019). Dijitalleşme, Yapay Zekâ ve Muhasebe Beklentiler. Muhasebe ve Finans Tarihi Araştırmaları Dergisi (17), 47-60.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports and Recreation
Journal Section Makaleler
Authors

Gülnur Şengül Gültekin 0000-0001-9692-0132

Zülbiye Kaçay 0000-0002-9794-0888

Publication Date October 31, 2024
Submission Date August 29, 2024
Acceptance Date September 27, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 7 Issue: 3

Cite

APA Şengül Gültekin, G., & Kaçay, Z. (2024). Dijital Çağda Spor Taraftarlığı: Dijital Dönüşümün Etkileri. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(3), 34-52.

Sayın Araştırmacılar,

Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren uluslararası nitelikte ve hakemli dergi olarak yayımlanan ÇOMÜ Spor Bilimleri Dergisi'nin EYLÜL 2024'te çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2024 yılının AĞUSTOS ayı sonuna kadar gönderilebilir. Bilgilerinize sunulur.

Editör Prof. Dr. Hürmüz KOÇ