Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

Milli Badminton Sporcularının Spora Katılım Motivasyonlarının İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 4, 146 - 168, 31.12.2024

Öz

Amaç: Çalışmamızın amacı, Türkiye Badminton Federasyonu’na bağlı millilik statüsü kazanmış kadın-erkek badminton sporcularının spora katılım motivasyonlarının incelenmesidir. Her yaştaki kız ve erkek sporcuların spora katılım nedenleri ve motive olmalarındaki nedenler farklılaştığından milli badminton sporcularının spora katılım motivasyonlarının nedenlerinin tespit edilmesi, yönlendirme açısından önemlidir.
Yöntem: Çalışmamızda 51 kız, 77 erkek toplam 128 milli badmintoncu sporcusu katılmıştır.Gerekli izinler alındıktan ölçek formu online ortamda Google Doc aracılığıyla uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak tarafından geliştirilmiş, Türkçeye uyarlamasıtarafından yapılmış Spora Katılım Motivasyonu Ölçeği (SKMÖ) kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde SPSS 26 istatistik programı kullanıldı. Verilerin normal dağılmadığı belirlenirken istatistiki testlerden Mann Whitney U testi ve Kruskal Wallis testi kullanıldı. Değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemede ise Pearson Korelasyon analizi kullanıldı.
Bulgular: Sporcularıncinsiyetleri ile yarışma alt boyut düzeyi arasında anlamlı fark tespit edilirken, sporcuların yaş ve yaşadıkları bölge ile spora katılım motivasyonu alt boyutları arasında anlamlı fark tespit edilmedi. Korelasyon testinde ise yaş, boy ve kilo ile spora katılım motivasyonu alt boyutları arasında ilişki olduğu tespit edildi.P<0.05
Sonuç:Araştırmamızda spora katılım motivasyonunda cinsiyet, yaş, kilo ve boy değişkenlerine göre farklılaşma olduğu belirlenirken badminton sporcularının genel olarak belli bir başarı ya da statü elde etme, eğlenme, yarışma ve fiziksel görünüm için spora katılıma yöneldiği görüldü. Bu sonuçlardan hareketle badminton sporcularının hem içsel faktörlerden hem de dışsal faktörlerden etkilendiği söylenebilir.

Kaynakça

  • Acar, Z. (2012). İlköğretim öğrencilerinin beden eğitimi ve ders dışı etkinliklere katılım motivasyonlarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Ağaoğlu, S.A. ve Ergin, R. (2017). Analysis of agility, reaction time and balance variables at badminton players aged 9-14 years. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences-IJSETS, 3(4), 109-119.
  • Aktop, A. ve Akkoyun, H. (2011). Participation motives of primary school athletes. Scientific Report Series Physical Education and Sport, 15(1), 263-266.
  • Altıntaş, A., Hacıoğlu, O., Sağtürk, B., Belman, C. ve Aşçı, F.H. (2010). Genç futbol oyuncularının spora katılım güdüleri ve başarı algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türkiye Klinikleri Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 26-31. Altunay, B.R. (2015). Ankara ili Keçiören ilçesindeki ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin boş zaman etkinliklerine katılım motivasyonu. Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Artut, V. (2016). Avrupa’daki sualtı hokeyi sporcularının spora katılım motivasyonlarının belirlenmesi. Bahçeşehir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Aygün, M. ve Yetim, A.A. (2017). Türkiye’de buz hokeyi sporcularının eğitim düzeylerine göre spora katılım güdülerinin incelenmesi. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 27-33.
  • Bayraktar, B. ve Kurtoğlu, M. (2009). Sporda performans, etkili faktörler, değerlendirilmesi ve artırılması. Klinik Gelişim, 22(1), 16-24.
  • Baysal, Ş. (2019). Okul sporlarına katılan ortaöğretim öğrencilerinin spora katılım güdüsü ve başarı motivasyonlarının incelenmesi (Gaziantep ili örneği). Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ağrı.
  • Bozkurt, Ş. (2014). Okul sporlarına katılan öğrencilerin katılım motivasyonu, başarı algısı ve öz yeterliklerinin incelenmesi. Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Antalya.
  • Can, Y., Güven, H., Soyer, F., Demirel, M., Bayansalduz, M. ve Şahin, K. (2009). Elit taekwondo sporcularında aile-antrenör-kulüp desteği ve başarı motivasyonu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 4-6.
  • Cohen, C., Texier, B. D., Quéré, D. and Clanet, C. (2015). The physics of badminton. New Journal of Physics, 17(6), 063001.
  • Çalışkan, S. (2018). Çağdaş sanat eserlerine göç olgusu perspektifiyle bir bakış. İdil Dergisi, 7(41), 39-45. Çam, Y. (2020). Orta öğretim öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri ile spora katılım motivasyonlarının incelenmesi. Trabzon Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Trabzon.
  • Ergin, R., Ermiş, E., Erilli, N.A. ve Ağaoğlu, S.A. (2019). 12-14 yaş badminton sporcularının spora katılım motivasyonlarının incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(3), 162-174.
  • Gill, D.L., Gross, J.B., Huddleston, S., (1983). Participation motivation in youth sports. International Journal of Sport Psychology, 14, 1-14.
  • Gill, D. and Williams, L. (2008). Psychological Dynamics of Sport and Exercise. Human Kinetics, Champain IL.
  • Görgüt İ. (2012). 11-14 yaş grubu hentbolcuların spora başlama nedenleri ve yaşam doyumlarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Malatya.
  • İkizler, C. (1991). Spor, Sağlık ve Motivasyon. Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Karaç, Y. (2017). Sporcu eğitim merkezlerindeki atletizm branşı öğrenci-sporcuların başarı algıları ile spora katılım güdülerinin incelenmesi. Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Çorum.
  • Kızılkaya, A. (2009). Lise öğrencilerinin spora katılımında ailenin etkisi. Mersin Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Mersin.
  • Kılınç, M., Ulucan, H. ve Kaya, K. (2011). Takım sporu yapanların motivasyon düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2).
  • Kiper, H. (2004). Eğitim kurumlarında öğrencilerin spora katılım motivasyonlarının cinsiyete ve yaş guruplarına göre karşılaştırılması. Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Korkutata, A. (2016). Participation motivation in sport: a study on taekwondo athletes. Turkish Journal of Sport and Exercise, 18(3), 47-55.
  • Martinović, D., Ilić, J. and Višnjić, D. (2011). Gender differences in sports involvement and motivation for engagement in physical education in primary school. Problems of Education in the 21st Century, 31, 94.
  • Mutlu, İ., Yılmaz, B., Sevindi, T. ve Göngörmüş, H.A., Gürbüz, B. (2011). Bireyleri rekreasyonel amaçlı egzersize motive eden faktörlerin çeşitli değişkenlere göre karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13 (1), 54–61.
  • Salguero, A., Gonzalez-Boto, R., Tuero, C. and Marquez, S. (2004). Relation ship between perceived physical lity and sport participation motives in young competitives wimmers. Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 44 (3), 294-299.
  • Sucharitha, B.S., Reddy, A.V. and Madhavi, K. (2014). Effectiveness of plyometric training on anaerobic power and agility in female badminton players. International Journal of Pharmaceutical Research And Bio-Science, 3(4), 754-761. Şen, M. (2018). Ortaokul ve lise öğrencilerinin spora katılım motivasyonunun incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş.
  • Şirin, E.F. ve Hamamioğlu, Ö. (2007). Uzak doğu spor branşlarındaki (taekwondo, karate, judo) sporcu gençlerin spora katılım motivasyonlarının belirlenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 29-42.
  • Şirin, E.F., Çağlayan, H.S., Çetin, M.Ç. ve İnce, A. (2008). Spor yapan lise öğrencilerinin spora katılım motivasyonlarına etki eden faktörlerin belirlenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2).
  • Yılmaz, V. (2002). Çocuk sporlarında katılım motivasyonu, çocuklar spora neden katılırlar?. Atletizm Bilim ve Spor Dergisi, 2, 26- 38.
  • Yılmaz, V., Koruç, Z., Kocaekşi, S. ve Arsan, N. (2010). Çocukların spora katılım nedenleri. 11.Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi. 10- 12 Ekim, Antalya. Yumuk S. (2004). Badminton. Lale Matbaası, Eskişehir.
  • Yousif, B.F. and Yeh, K.S. (2011). Badminton training machine with impact mechanism. Journal of Engineering Science and Technology, 6(1), 61-68.
  • Yüksel, M.F. (2017). Yaz spor okulunda badminton eğitiminin çocukların fiziksel gelişimleri üzerine etkisi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 68-82.

Examination of National Badminton Athletes's Motivatıons To Participate In Sports

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 4, 146 - 168, 31.12.2024

Öz

Purpose: The aim of our study is to determine the sports participation motivations of male and female badminton athletes who have gained the national status of the Turkish Badminton Federation. Since the reasons for participation in sports and the reasons for motivation of male and female athletes of all ages differ, it is important to determine the reasons for the participation of national badminton athletes in sports in terms of orientation.
Method: A total of 128 national badminton players, 51 girls and 77 boys, participated in our study. After obtaining the necessary permissions, the scale form was applied online via Google Doc. The Motivation Scale for Participation in Sports, developed by and adapted into Turkish by, was used as a data collection tool.SPSS 26 statistical program was used in the analysis of the data obtained in the study. Statistical tests Mann Whitney U test and Kruskal Wallis test were used to determine that the data were not normally distributed. Pearson Correlation analysis was used to determine the relationship between the variables.
Results: While a significant difference was found between the gender of the athletes and the level of the competition sub-dimension, there was no significant difference between the age and region of residence of the athletes and the sub-dimensions of motivation to participate in sports. In the correlation test, it was determined that there was a relationship between age, height and weight and the sub-dimensions of motivation to participate in sports (p<0.05).
Conclusion: In our research, while it was determined that there was a differentiation in the motivation of participation in sports according to the variables of gender, age, weight and height, it was observed that badminton athletes generally tended to participate in sports for achieving a certain success or status, having fun, competition and physical appearance. Based on these results, it can be said that badminton players are affected by both internal and external factors.

Kaynakça

  • Acar, Z. (2012). İlköğretim öğrencilerinin beden eğitimi ve ders dışı etkinliklere katılım motivasyonlarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Ağaoğlu, S.A. ve Ergin, R. (2017). Analysis of agility, reaction time and balance variables at badminton players aged 9-14 years. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences-IJSETS, 3(4), 109-119.
  • Aktop, A. ve Akkoyun, H. (2011). Participation motives of primary school athletes. Scientific Report Series Physical Education and Sport, 15(1), 263-266.
  • Altıntaş, A., Hacıoğlu, O., Sağtürk, B., Belman, C. ve Aşçı, F.H. (2010). Genç futbol oyuncularının spora katılım güdüleri ve başarı algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türkiye Klinikleri Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 26-31. Altunay, B.R. (2015). Ankara ili Keçiören ilçesindeki ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin boş zaman etkinliklerine katılım motivasyonu. Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Artut, V. (2016). Avrupa’daki sualtı hokeyi sporcularının spora katılım motivasyonlarının belirlenmesi. Bahçeşehir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Aygün, M. ve Yetim, A.A. (2017). Türkiye’de buz hokeyi sporcularının eğitim düzeylerine göre spora katılım güdülerinin incelenmesi. Ulusal Spor Bilimleri Dergisi, 1(2), 27-33.
  • Bayraktar, B. ve Kurtoğlu, M. (2009). Sporda performans, etkili faktörler, değerlendirilmesi ve artırılması. Klinik Gelişim, 22(1), 16-24.
  • Baysal, Ş. (2019). Okul sporlarına katılan ortaöğretim öğrencilerinin spora katılım güdüsü ve başarı motivasyonlarının incelenmesi (Gaziantep ili örneği). Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ağrı.
  • Bozkurt, Ş. (2014). Okul sporlarına katılan öğrencilerin katılım motivasyonu, başarı algısı ve öz yeterliklerinin incelenmesi. Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Antalya.
  • Can, Y., Güven, H., Soyer, F., Demirel, M., Bayansalduz, M. ve Şahin, K. (2009). Elit taekwondo sporcularında aile-antrenör-kulüp desteği ve başarı motivasyonu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 4-6.
  • Cohen, C., Texier, B. D., Quéré, D. and Clanet, C. (2015). The physics of badminton. New Journal of Physics, 17(6), 063001.
  • Çalışkan, S. (2018). Çağdaş sanat eserlerine göç olgusu perspektifiyle bir bakış. İdil Dergisi, 7(41), 39-45. Çam, Y. (2020). Orta öğretim öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri ile spora katılım motivasyonlarının incelenmesi. Trabzon Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Trabzon.
  • Ergin, R., Ermiş, E., Erilli, N.A. ve Ağaoğlu, S.A. (2019). 12-14 yaş badminton sporcularının spora katılım motivasyonlarının incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 17(3), 162-174.
  • Gill, D.L., Gross, J.B., Huddleston, S., (1983). Participation motivation in youth sports. International Journal of Sport Psychology, 14, 1-14.
  • Gill, D. and Williams, L. (2008). Psychological Dynamics of Sport and Exercise. Human Kinetics, Champain IL.
  • Görgüt İ. (2012). 11-14 yaş grubu hentbolcuların spora başlama nedenleri ve yaşam doyumlarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, Malatya.
  • İkizler, C. (1991). Spor, Sağlık ve Motivasyon. Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Karaç, Y. (2017). Sporcu eğitim merkezlerindeki atletizm branşı öğrenci-sporcuların başarı algıları ile spora katılım güdülerinin incelenmesi. Hitit Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, Çorum.
  • Kızılkaya, A. (2009). Lise öğrencilerinin spora katılımında ailenin etkisi. Mersin Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Mersin.
  • Kılınç, M., Ulucan, H. ve Kaya, K. (2011). Takım sporu yapanların motivasyon düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2).
  • Kiper, H. (2004). Eğitim kurumlarında öğrencilerin spora katılım motivasyonlarının cinsiyete ve yaş guruplarına göre karşılaştırılması. Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Korkutata, A. (2016). Participation motivation in sport: a study on taekwondo athletes. Turkish Journal of Sport and Exercise, 18(3), 47-55.
  • Martinović, D., Ilić, J. and Višnjić, D. (2011). Gender differences in sports involvement and motivation for engagement in physical education in primary school. Problems of Education in the 21st Century, 31, 94.
  • Mutlu, İ., Yılmaz, B., Sevindi, T. ve Göngörmüş, H.A., Gürbüz, B. (2011). Bireyleri rekreasyonel amaçlı egzersize motive eden faktörlerin çeşitli değişkenlere göre karşılaştırılması. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 13 (1), 54–61.
  • Salguero, A., Gonzalez-Boto, R., Tuero, C. and Marquez, S. (2004). Relation ship between perceived physical lity and sport participation motives in young competitives wimmers. Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 44 (3), 294-299.
  • Sucharitha, B.S., Reddy, A.V. and Madhavi, K. (2014). Effectiveness of plyometric training on anaerobic power and agility in female badminton players. International Journal of Pharmaceutical Research And Bio-Science, 3(4), 754-761. Şen, M. (2018). Ortaokul ve lise öğrencilerinin spora katılım motivasyonunun incelenmesi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Kahramanmaraş.
  • Şirin, E.F. ve Hamamioğlu, Ö. (2007). Uzak doğu spor branşlarındaki (taekwondo, karate, judo) sporcu gençlerin spora katılım motivasyonlarının belirlenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 29-42.
  • Şirin, E.F., Çağlayan, H.S., Çetin, M.Ç. ve İnce, A. (2008). Spor yapan lise öğrencilerinin spora katılım motivasyonlarına etki eden faktörlerin belirlenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2).
  • Yılmaz, V. (2002). Çocuk sporlarında katılım motivasyonu, çocuklar spora neden katılırlar?. Atletizm Bilim ve Spor Dergisi, 2, 26- 38.
  • Yılmaz, V., Koruç, Z., Kocaekşi, S. ve Arsan, N. (2010). Çocukların spora katılım nedenleri. 11.Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi. 10- 12 Ekim, Antalya. Yumuk S. (2004). Badminton. Lale Matbaası, Eskişehir.
  • Yousif, B.F. and Yeh, K.S. (2011). Badminton training machine with impact mechanism. Journal of Engineering Science and Technology, 6(1), 61-68.
  • Yüksel, M.F. (2017). Yaz spor okulunda badminton eğitiminin çocukların fiziksel gelişimleri üzerine etkisi. İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 68-82.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aytekin Hamdi Başkan 0000-0003-4204-7408

Kerem Kayli 0000-0001-5251-7181

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 29 Kasım 2024
Kabul Tarihi 12 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Başkan, A. H., & Kayli, K. (2024). Milli Badminton Sporcularının Spora Katılım Motivasyonlarının İncelenmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 7(4), 146-168.

Sayın Araştırmacılar,

Spor Bilimleri alanındaki çalışmaları içeren uluslararası nitelikte ve hakemli dergi olarak yayımlanan ÇOMÜ Spor Bilimleri Dergisi'nin EYLÜL 2024'te çıkacak olan sayısı için dergimizin kapsamı dahilinde olan konularla ilgili özgün araştırma ve derleme türünde makaleler kabul edilecektir. Bu anlamda ilgili sayı için makaleler 2024 yılının AĞUSTOS ayı sonuna kadar gönderilebilir. Bilgilerinize sunulur.

Editör Prof. Dr. Hürmüz KOÇ