Bu çalışmada, Türkiye’deki iletişim eğitimi veren fakülte ya da bölümlerde nasıl bir medya etiği eğitimi verildiği ilgili derslerin izlenceleri üzerinden incelenmiştir. Türkiye’de 1990’lardan bugüne medya endüstrisinde büyük bir yapısal dönüşüm gerçekleşmiş, eşzamanlı olarak iletişim fakültelerinin sayısında dramatik bir artış görülmüştür. Tüm bu değişimlere karşılık, etik eğitimine yönelik müfredatın yeniden düşünülüp planlanmasında dikkat çekici bir çaba görülmemiştir. Fakültelerin meslek eğitimini öncelemesi ve müfredatlarını bu çerçevede geliştirmesi karşısında, medyanın demokratik bir siyasal sistemde üstlenmesi gereken role dair bakış açıları geri planda kalmış, piyasanın zorlayıcı gerçekliği daha çok vurgulanır olmuştur. Bugün Türkiye medyası mülkiyet yoğunlaşması ve aşırı politizasyonun ikiz baskısı altındadır. Medya kuruluşlarını ve habercileri baskı altında tutmak ve denetlemek için kullanılan yöntemler nedeniyle Türkiye’nin basın özgürlüğü karnesi giderek kötüleşmektedir. Geleceğin medya çalışanlarını yetiştiren iletişim fakültelerinin medya etiğini nasıl bir çerçevede “gördükleri” bu koşullarda bize daha da önemli görünmektedir. Bu nedenle, Türkiye’de medya etiği eğitiminin nasıl bir görünüme sahip olduğunu fakülte ve bölümlerden toplanan ders izlenceleri temelinde incelenmiştir. Ele alınan konu ve sorunlar, ders amaç ve hedefleri, değerlendirme ve öğretim teknikleri gibi başlıca unsurlar ilgili eleştirel literatürle bağlantısı içinde değerlendirilmiştir.
Akser, M., & Baybars-Hawks, B. (2012). Media and democracy in Turkey: Toward a model of neoliberal autocracy. Middle East Journal Of Culture And Communication, 5(3), 302–321. https://doi.org/10.1163/18739865-00503011
Braun, M. J. (1999). Media ethics education: A comparison of student responses. Journal of Mass Media Ethics, 14(3), 171–182. https://doi.org/10.1207/S15327728JMME1403_4
Canary, H. E. (2007). Teaching ethics in communication courses: An investigation of instructional methods, course foci, and student outcomes. Communication Education, 56(2), 193–208. https://doi.org/10.1080/03634520601113660
Christians, C. G., & Lambeth, E. B. (1996). The status of ethics instruction in communication departments. Communication Education, 45, 236–243. https://doi.org/10.1080/03634529609379052
Dağtaş, E. (2011). Üniversite-sanayi işbirliği perspektifinden Türkiye’deki iletişim eğitimine ilişkin bir değerlendirme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 15, 32–48.
Eres, B., & Yüksel, H. (2018, 10 Mayıs). AKP döneminde Türkiye’de değişen medya sermayesi. Retrieved from http://halagazeteciyiz.net/2018/05/10/akp-doneminde-turkiyede-degisen-medya-sermayesi/
Hanson, G. (2002). Learning journalism ethics: The classroom versus the real world. Journal of Mass Media Ethics, 17(3), 235–247. https://doi.org/10.1207/S15327728JMME1703_05
Goree, K. (2000). Teaching moral development in journalism education. Journal of Mass Media Ethics, 15(2), 101–114. https://doi.org/10.1207/S15327728JMME1502_4
Kejanlıoğlu, D. B., & Taş, O. (2014). Turquie: La liberté d’expression en état de siége. Economia, 21, 42–45.
Kostyu, P. E. (1990). Doing what is right: Teaching ethics in journalism programs. Journal of Mass Media Ethics, 5(1), 45–58. https://doi.org/10.1207/s15327728jmme0501_4
Lambeth, E. B., Christians, C., & Cole, K. (1994). Role of the media ethics course in the education of journalists. Journalism and Mass Communication Educator, 49(3), 20–26. https://doi.org/10.1177/107769589404900303
Lambeth, E. B., Christians, C. G., Fleming, K., & Ting Lee, S. (2004). Media ethics teaching in the century 21: Progress, problems, and challenges. Journalism and Mass Communication Educator, 59(3), 20–26. https://doi.org/10.1177/107769580405900304
Lee, B., & Padgett, G. (2000). Evaluating the effectiveness of a mass media ethics course. Journalism and Mass Communication Educator, 55(2), 27–39. https://doi.org/10.1177/107769580005500204
Peck, L. A., & Reel, G. S. (2013). Media ethics at work: True stories from young professionals. Washington DC: CQ Press.
Plaisance, P. L. (2006). An assessment of media ethics education: Course content and the values and ethical ideologies of media ethics students. Journalism and Mass Communication Educator, 61(4), 378–396. https://doi.org/10.1177/107769580606100404
Taş, O. (2017). Ahlak düşüncesi perspektifinden medya pratiği nasıl görünür? Kültür ve İletişim, 20(2), 12–42.
Tokgöz, O. (2003). Türkiye’de iletişim eğitimi: Elli yıllık bir geçmişin değerlendirilmesi. Kültür ve İletişim, 6(1), 9–32.
Yeşil, B. (2016). Media in new Turkey: The origins of an authoritarian neoliberal state. Urbana, IL: University of Illinois Press.
Wyatt, W. N. (2008). Being Aristotelian: Using virtue ethics in an applied media ethics course. Journal of Mass Media Ethics, 23(4), 296–307. https://doi.org/10.1080/08900520802519836
Problems in Media Ethics Education: An Assessment of Syllabi of Undergraduate Courses in Turkey
This study explores the syllabi used at communication faculties/departments in Turkey with the goal of examining how media ethics is taught at the undergraduate level. Since 1990s, we have witnessed fundamental changes in the media landscape and the proliferation of communication faculties in Turkey. Despite these changes, curriculum planning involving ethics has received little attention within communication studies. Faculties have tended to orient themselves too much toward the profession and too little toward the academy. We assume that this trend overemphasizes the realities of the market while ignoring moral reasoning through the role of profession in a democratic political system. Today, the media profession suffers from ownership concentration and politicization. Turkey has a poor record on press freedom mainly because of the methods used by the government to pressure and control media outlets and journalists. Under these circumstances, exploring the ways of seeing ethics in media education seems more crucial to us. To assess the current scenery of media ethics education in Turkey, syllabi of ethics courses from various faculties were collected to be analysed primarily for their subject content, but some other issues were considered as well, such as course descriptions, objectives, assessment techniques, and teaching methods.
Akser, M., & Baybars-Hawks, B. (2012). Media and democracy in Turkey: Toward a model of neoliberal autocracy. Middle East Journal Of Culture And Communication, 5(3), 302–321. https://doi.org/10.1163/18739865-00503011
Braun, M. J. (1999). Media ethics education: A comparison of student responses. Journal of Mass Media Ethics, 14(3), 171–182. https://doi.org/10.1207/S15327728JMME1403_4
Canary, H. E. (2007). Teaching ethics in communication courses: An investigation of instructional methods, course foci, and student outcomes. Communication Education, 56(2), 193–208. https://doi.org/10.1080/03634520601113660
Christians, C. G., & Lambeth, E. B. (1996). The status of ethics instruction in communication departments. Communication Education, 45, 236–243. https://doi.org/10.1080/03634529609379052
Dağtaş, E. (2011). Üniversite-sanayi işbirliği perspektifinden Türkiye’deki iletişim eğitimine ilişkin bir değerlendirme. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 15, 32–48.
Eres, B., & Yüksel, H. (2018, 10 Mayıs). AKP döneminde Türkiye’de değişen medya sermayesi. Retrieved from http://halagazeteciyiz.net/2018/05/10/akp-doneminde-turkiyede-degisen-medya-sermayesi/
Hanson, G. (2002). Learning journalism ethics: The classroom versus the real world. Journal of Mass Media Ethics, 17(3), 235–247. https://doi.org/10.1207/S15327728JMME1703_05
Goree, K. (2000). Teaching moral development in journalism education. Journal of Mass Media Ethics, 15(2), 101–114. https://doi.org/10.1207/S15327728JMME1502_4
Kejanlıoğlu, D. B., & Taş, O. (2014). Turquie: La liberté d’expression en état de siége. Economia, 21, 42–45.
Kostyu, P. E. (1990). Doing what is right: Teaching ethics in journalism programs. Journal of Mass Media Ethics, 5(1), 45–58. https://doi.org/10.1207/s15327728jmme0501_4
Lambeth, E. B., Christians, C., & Cole, K. (1994). Role of the media ethics course in the education of journalists. Journalism and Mass Communication Educator, 49(3), 20–26. https://doi.org/10.1177/107769589404900303
Lambeth, E. B., Christians, C. G., Fleming, K., & Ting Lee, S. (2004). Media ethics teaching in the century 21: Progress, problems, and challenges. Journalism and Mass Communication Educator, 59(3), 20–26. https://doi.org/10.1177/107769580405900304
Lee, B., & Padgett, G. (2000). Evaluating the effectiveness of a mass media ethics course. Journalism and Mass Communication Educator, 55(2), 27–39. https://doi.org/10.1177/107769580005500204
Peck, L. A., & Reel, G. S. (2013). Media ethics at work: True stories from young professionals. Washington DC: CQ Press.
Plaisance, P. L. (2006). An assessment of media ethics education: Course content and the values and ethical ideologies of media ethics students. Journalism and Mass Communication Educator, 61(4), 378–396. https://doi.org/10.1177/107769580606100404
Taş, O. (2017). Ahlak düşüncesi perspektifinden medya pratiği nasıl görünür? Kültür ve İletişim, 20(2), 12–42.
Tokgöz, O. (2003). Türkiye’de iletişim eğitimi: Elli yıllık bir geçmişin değerlendirilmesi. Kültür ve İletişim, 6(1), 9–32.
Yeşil, B. (2016). Media in new Turkey: The origins of an authoritarian neoliberal state. Urbana, IL: University of Illinois Press.
Wyatt, W. N. (2008). Being Aristotelian: Using virtue ethics in an applied media ethics course. Journal of Mass Media Ethics, 23(4), 296–307. https://doi.org/10.1080/08900520802519836
Çaplı, B., & Taş, O. (2018). Medya Etiği Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar: Türkiye’deki Ders İzlenceleri Üzerinden Bir Değerlendirme. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences(55), 61-76.
AMA
Çaplı B, Taş O. Medya Etiği Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar: Türkiye’deki Ders İzlenceleri Üzerinden Bir Değerlendirme. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences. December 2018;(55):61-76.
Chicago
Çaplı, Bülent, and Oğuzhan Taş. “Medya Etiği Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar: Türkiye’deki Ders İzlenceleri Üzerinden Bir Değerlendirme”. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, no. 55 (December 2018): 61-76.
EndNote
Çaplı B, Taş O (December 1, 2018) Medya Etiği Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar: Türkiye’deki Ders İzlenceleri Üzerinden Bir Değerlendirme. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences 55 61–76.
IEEE
B. Çaplı and O. Taş, “Medya Etiği Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar: Türkiye’deki Ders İzlenceleri Üzerinden Bir Değerlendirme”, Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, no. 55, pp. 61–76, December 2018.
ISNAD
Çaplı, Bülent - Taş, Oğuzhan. “Medya Etiği Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar: Türkiye’deki Ders İzlenceleri Üzerinden Bir Değerlendirme”. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences 55 (December 2018), 61-76.
JAMA
Çaplı B, Taş O. Medya Etiği Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar: Türkiye’deki Ders İzlenceleri Üzerinden Bir Değerlendirme. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences. 2018;:61–76.
MLA
Çaplı, Bülent and Oğuzhan Taş. “Medya Etiği Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar: Türkiye’deki Ders İzlenceleri Üzerinden Bir Değerlendirme”. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, no. 55, 2018, pp. 61-76.
Vancouver
Çaplı B, Taş O. Medya Etiği Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar: Türkiye’deki Ders İzlenceleri Üzerinden Bir Değerlendirme. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences. 2018(55):61-76.