ÖZET
Amaç
Alan yazın araştırmaları probiyotik ve prebiyotiklerin beden sağlığına katkısına odaklansa da güncel çalışmalar zihinsel sağlık üzerine de etkilerinin olduğunu göstermektedir. Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin probiyotik ve prebiyotik tüketimi ve fiziksel aktivite seviyelerinin, uyku ile akademik başarı üzerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Materyal ve Metod
Çalışmada Konya’da okuyan 241 üniversite öğrencisine; sosyo-demografik bilgiler, Ulusal Sağlık ve Beslenme İnceleme Anketi (NHANES), Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (IPAQ) kısa formu ve Pittsburgh Uyku Kalitesi İndeksi (PUKİ) içeren bir anket uygulanmıştır.
Bulgular
Araştırma sonuçlarına göre erkek öğrencilerde akademik başarı artarken prebiyotik tüketimi azalmakta (p=0.013), kız öğrencilerde ise tam tersi bir durum (p=0.041) görülmektedir. Akademik başarısı düşük ve yüksek olan gruplarda, prebiyotik tüketimi ortalamanın altında olan bireylerin, fiziksel aktivite düzeyleri arttıkça uyku kalitelerinin de arttığı görülmüştür.
Sonuç
Sonuç olarak üniversite öğrencilerinin uyku alışkanlıklarının ve akademik başarılarının iyileştirilmesi için cinsiyet de göz önüne alınarak etkili yöntemler geliştirilmeli ve öğrenciler, doğru alışkanlıklar kazanmaları için teşvik edilmelidir.
ABSTRACT
Objectives
Even though literature research focuses on the contribution of probiotics and prebiotics to body health, current studies show that they also have effects on mental health. In this study, it was aimed to examine the effects of consumption of probiotics and prebiotics and physical activity levels of university students on sleep and academic achievement.
Materials and Methods
In the study, a survey which consists of socio-demographic information, National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES), International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) short form and Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) short form were conducted on 241 university students studying in Konya.
Results
While there was an increase in academic achievement in male students as prebiotic consumption decreases (p=0.013), an exact opposite situation (p=0.041) was observed in female students based on research results. In both groups which consists of high and low achievement students, it was observed that there was an increase in the sleep quality of the individuals with a below average prebiotic consumption as the physical activity levels increased.
Conclusion
In conclusion, effective methods should be developed by taking gender into account in order to improve the sleep habits and academic achievement of university students, and students should be encouraged to acquire the right habits.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychiatry |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2023 |
Submission Date | November 18, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 1 |