Bu makalenin amacı imparatorluktan Cumhuriyet’e geçiş sürecinde vatandaşlık
aktarımının devlet algısı bağlamında değişen boyutlarını her iki döneme ait vatandaşlık
kitaplarından hareketle incelemektir. Araştırma Osmanlı İmparatorluğu’nun son müfredat
programı olan 1914 Mekâtib-i İptidaiye Ders Müfredatı’nda Musâhabât-ı Ahlâkıyye (Târihiye,
Sıhhiyye ve Medeniyye) ve Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk müfredat programı olan 1924 İlk
Mektepler Müfredat Programı’nda Musâhabât-ı Ahlâkıyye ve Ma’lûmât-ı Vataniye adı altında
yer almış olan dersler için yazılarak izlenmiş olan ders kitapları üzerinden yürütülmüştür.
Araştırmada İmparatorluk Dönemi için Ali Seydi’nin Devre-i Âliye’nin birinci ve ikinci
sınıfları için hazırladığı 1920 tarihli Yeni Musâhabât-ı Ahlâkıyye kitapları ile Mithad Sadullah’ın
Devre-i Âliye’nin ikinci sınıfları için hazırladığı 1923 tarihli Resimli, Yeni Musâhabât-ı Ahlâkıyye
ve Medeniyye kitapları incelenmiştir. Cumhuriyet Dönemi için Mithad Sadullah ve Doktor
Ali Rıdvan tarafından ilk mekteplerin beşinci sınıfları için hazırlanmış olan 1924 tarihli Yeni
Ma’lûmât-ı Vataniye ve Medeniyye kitabı ile Muallim Orhan Fuad’ın beşinci sınıflara mahsus
1924 tarihli Musâhabât-ı Ahlâkıyye ve Ma’lûmât-ı Vataniye kitabı incelenmiştir. İki döneme
ait ders kitapları incelendiğinde meşruti monarşiden Cumhuriyet’e geçişle vatan, millet,
egemenlik anlayışlarında ve kurumsal-hukuki yapıda dönüşümlerin yaşandığı, böylece laik demokratik bir düzene yönelişin ilk izlerinin belirginleştiği görülmektedir.
Musâhabât-ı Ahlâkıyye ve Ma’lûmât-ı Vataniye Dersleri Vatandaşlık Eğitimi Vatandaşlık Ders Kitapları Ders Kitaplarında Devlet Algısı
The purpose of this article is to examine the changing dimensions of citizenship
transfer in the context of state perception during the transition from the empire to the
Republic. It will be based on the citizenship books of both periods. This research has been
conducted on the written and followed textbooks which were Ottoman Empire’s final
curriculum within the 1914 Mekâtib-i Iptidaiye Course Curriculum of the Musâhabât-i Ahlâkıyye
on (Tarihiyye, Sıhhiyye and Medeniyye) and the Republic of Turkey’s first curriculum for the
1924 First School Curriculum Program of the courses under the name of Musâhabât-ı Ahlâkıyye
ve Ma’lûmât-ı Vataniye. In the study, Yeni Musâhabât-ı Ahlâkıyye books prepared by Ali Seydi
for the first and second grades of the Devre-i Aliye of the Empire Period in 1920 and the book
of Resimli, Yeni Musâhabât-ı Ahlâkıyye ve Medeniyye prepared by Mithad Sadullah in 1923 were
studied. For the Republic Period, the book Yeni Ma’lûmât-ı Vataniye ve Medeniyye prepared
by Mithad Sadullah in 1924 and Doctor Ali Rıdvan for the fifth graders of the first schools,
and Musâhabât-ı Ahlâkıyye ve Ma’lûmât-ı Vataniye written by Muallim Orhan Fuad in 1924 has
been studied. When the textbooks of the two periods are examined, it is seen that with the
transition from the constitutional monarchy to the Republic, there have been transformations
in the understanding of homeland, nation, sovereignty and institutional-legal structure, thus
the first traces of the orientation to a secular-democratic order become evident.
Musâhabât-ı Ahlâkıyye ve Ma’lûmât-ı Vataniye Courses Citizenship Education Citizenship Textbooks State Perception in Textbooks
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 14, 2020 |
Submission Date | January 19, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 20 Issue: 40 |