Bu çalışmanın amacı Topluma Hizmet Uygulamaları
Dersi kapsamında yürütülen hava kirliliğiyle ilgili disiplinlerarası bir
projeyi tanıtmaktır. Bu projeyi planlayabilmek için 32 sınıf öğretmeni adayı ve
120 öğrencinin (4. sınıf) farkındalıkları Hava Kirliliği Farkındalık Anketiyle
belirlenmiştir. İhtiyaç analizinden elde edilen bulgular hava kirliliği
farkındalığını geliştirebilmek için temel kavramlar, nedenler-sonuçlar,
gelecekteki durum ve önlemler odaklarında öğrenme ortamlarının tasarlanması
gerektiğini ortaya koymuştur. Disiplinlerarası bir yaklaşım için bu odaklar
sırasıyla Türkçe, Sosyal, Fen, Matematik ve Kamu Yönetimi disiplinleriyle
ilişkilendirilerek iki aşamalı bir öğrenme ortamı tasarlanmıştır. Bu aşamalar
disipline dayalı ders planlarının ve materyallerinin hazırlanması ve planların
disiplinlerarası olarak öğretmen adaylarınca öğrencilere uygulanması
şeklindedir. Bu çalışmada da bu öğrenme ortamının tasarımı, geliştirilmesi ve
uygulanması ayrıntılı şekilde tanıtılmıştır. Yapılan çalışmada sonuç olarak
Topluma Hizmet Uygulamaları Dersinin disiplinlerarası olarak nasıl
işlenebileceğine dair bir yol haritası ortaya konulmuştur.
The aim of this research is to introduce an
interdisciplinary project about air pollution that is organized and applied for
Community Service Practice Course. In order to organize this project 32
pre-service primary school teachers and 120 students’ awareness toward air pollution
(4th grade) have been determined through The Air Pollution Awareness
Questionnaire. The results obtained from the needs analysis indicate that
learning environments need to be designed that focus on fundamental concepts,
causes-effects, future situation and precautions in order to increase air
pollution awareness. To achieve an interdisciplinary approach, a two stage
learning environment has been designed by relating these focus points with
Turkish, Social Studies, Science, Mathematics and Public Administration
disciplines respectively. These two stages are preparing the discipline-based
course plans and materials; and carrying out the interdisciplinary plans with
students by pre-service teachers. In this article, the design, development and
implementation process of this learning environment are presented in detail. As
a result of this research, a roadmap for how to deal with the Community Service
Practices Course in an interdisciplinary manner has been established.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2017 |
Submission Date | April 27, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 46 Issue: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved