Bu araştırmanın amacı, eğitim personellerinin
görüşleri doğrultusunda, öğrencilerin problem davranışlarını ve bu davranışlara
yönelik müdahaleleri belirlemektir. Açıklayıcı nitel araştırma kapsamında
planlanan araştırmanın çalışma grubu, Ankara ilinde Milli Eğitim Bakanlığına
bağlı ilkokul ve ortaokullarda görev yapan 54 katılımcıdan oluşmuştur. Veriler
yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Katılımcıların görüşleri
doğrultusunda yapılan içerik analizi sonucunda problem davranışlarla ilgili, “şiddet-saldırganlık
ve “itaatsizlik” olmak üzere iki ana tema belirlenmiştir. Katılımcıların
şiddet-saldırganlık ana temasında öğrencilerin en çok sergiledikleri problem
davranışları “vurma ve küfretme” davranışları olarak belirttikleri görülmüşken,
itaatsizlik teması altında en sık ifade edilen davranışın “izinsiz konuşma”
olduğu görülmüştür. Problem davranışlara yönelik uygulanan müdahale türleri
başlığı altında ise “müdahale edici ve önleyici yaklaşım” olmak üzere iki ana
tema belirlenmiştir. Katılımcıların müdahale edici yaklaşımda en çok “aile ile
görüşme” yaptıkları görülmüşken, en az başvurdukları yaklaşımın ise “idareye
gönderme” olduğu görülmüştür. Önleyici yaklaşımda ise en çok “eğitim
düzenlemeleri” görülmüşken, en az başvurulan yaklaşımın ise “kural öğretimi”
olduğu belirlenmiştir.
The aim of this study is
to identify the challenging behaviors of the students and interventions for
these behaviors according to the views of the educational staff. The sample was
planned within the scope of descriptive qualitative research, and consists of
54 participants working in the primary and secondary schools of the Ministry of
Education in Ankara province. The data were collected through semi-structured
interview forms. As a result of content analysis, two main themes, including
“violence-aggression” and “disobedience” were determined according to views of
the participants. The most common challenging behaviors defined by the students
under the main theme of “violence-aggression” were “hitting and swearing”,
while the most frequently referred behavior was “talking without permission”
under “disobedience” theme. Two main themes are also identified as “interfering
approach” and “preventive approach” under the title of intervention types for
challenging behaviors. The most applied approach is “interviewing with
families”, while the least applied approach is “office referrals” in
interfering approach. The most common approach is “organizing trainings,” while
the least applied approach is “teaching rules” in preventive approach.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | April 21, 2019 |
Submission Date | July 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 48 Issue: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved