The purpose of this article is to examine the relationship of the students
ın university between images of God and psychological wellbeing.
The Research, is made with the participation of (total) 672
students, studying at five faculties (Theology, Humanities, Education,
Economics and Administrative Sciences, and Engineering) of
Sivas Cumhuriyet University. There was the difference between negative-positive
images of God and the gender variable whereas there
was no difference between the gender and psychological wellbeing.
When the positive images of God of the girls is higher than
boys, the negative images of God of the girls and is lower than boys . In terms of class variable, there was no significant difference
in the positive and negative images of God between the Students.
Both male and female students' negative images of God than positive
images of God is predicted of psychological well-being. In the
study, predicting of negative idea of God to psychological wellbeing,
usually are in parallel with scientific papers.
Bu makalenin amacı, üniversite öğrencilerinin Tanrı tasavvuru ile
psikolojik iyi olma hali arasındaki ilişkileri incelemektir. Araştırma,
Sivas Cumhuriyet Üniversitesinin beş (İlahiyat, Edebiyat, Eğitim,
İ.İ.B.F. ve Mühendislik) fakültesinde okuyan toplam 672 öğrencinin
katılımı ile yapılmıştır. Cinsiyet değişkeninde olumlu-olumsuz Tanrı
tasavvuru ile arasında fark görülürken psikolojik iyi olma hali ile
fark bulunmamıştır. Kız öğrencilerin olumlu Tanrı tasavvuru anlamlı
olarak erkek öğrencilerden daha yüksek iken olumsuz Tanrı tasavvuru
daha düşüktür. Sınıf değişkeni açısından öğrencilerin olumluolumsuz
Tanrı tasavvurunda anlamlı fark yoktur. Hem kız hem erkek
öğrencilerin olumsuz Tanrı tasavvurları olumlu Tanrı tasavvurlarına
göre psikolojik iyi olma halini daha yüksek yordamaktadır.
Araştırmada olumsuz Tanrı tasavvurunun psikolojik iyi olma halini
yordaması, bilimsel yazınla genellikle paralellik arz etmektedir.
Journal Section | Peer-reviewed Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 15, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 18 Issue: 1 |
CUIFD Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.