The Qur'an discusses pride in two dimensions: (1) the pride of Allah
and (2) His servants. Gad is praised by this attribute ana it is
declared in the Holy Quran that only He is worthy of this praise.
Human arrogance is strictly forbidden because ıt implicitly equates
men with Gad. Pride alsa exceeds the limitations that Gad has set
for humans. The pride is effective in the field of creed and action.
Pride can become rooted in the saul. It leads humans towards impiety
and oppression. There are important similarities between
narcissism and the pride which is forbidden in the Qur'an. The
most important way to prevent pride is through humility towards
Almighty Allah. Worship is the expressian of that modesty
Kur'an'da kibir, Yüce Allah'a ve kullara ait olmak üzere iki boyutta
ele alınır. Yüce Allah bu sıfatla övülür ve bu sıfata layık tek varlığın
O olduğunu bildirilir. Kulların kibirlenmesi ise Allah'ın en çok yasakladığı
huylardandır. Çünkü kibirlenmek, kulların Allah'ın kullar
için belirlediği sınırları aşmak ve O'na ait bir sıfata ortak olma iddiasıdır.
Kibir, itikadi ve arneli alanda etkili bir huydur. Kibir, iradeye
bağlı olarak ruhta kökleşirve bunun sonucu insanı inkara ve
insanlara zulme yöneltir. Narsisizm ile Kur'an'da yasaklanan kibir
arasında önemli benzerlikler görülmektedir. Kibre mani olup onu
tedavi edebilecek çözüm, kulun Allah'a karşı tevazuudur. ibadetler,
bu tevazuun ifadesidir.
Journal Section | Peer-reviewed Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 15, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 17 Issue: 1 |
CUIFD Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.