t may be said that great sufis and same philosophers took the important
part of mystical concepts from lhwan al-Safa; however, · they gave great
importance to the mystical virtues besides religion, philosophy, rational and positive sciences in many places in "Rasail". lhwan ai-Saffı uses the way of
sufism only as a mental means to reach the high information, not as a system.
The ethical system of lhwan ai-Saffı, who want to develop a system of
ethics addressing the intellectual group of the society, gives the appearance of
spiritual character that is mystically weighed and based on zuhd an taqwa.
Therefore, their moral system bears a spiritual and mystical character.
lhwan ai-Safa presents a philosophy and understanding at Sufism
which combines the present world and hereafter in a lıarmonious way, and it
aims to grow up lıappy and virtous generations.
Büyük mutasavvıfların ve bazı filozofların tasavvuf terirtılerinin önemli
bir kısmını ihvan-ı Safa'dan aldıkları söylenebilir. Bununla birlikte onlar,
Resaifin bir çok yerinde din, felsefe, akli ve pozitif ilimlerle birlikte tasavvufi
erdemiere de büyük önem vermişlerdir. ihvan-ı Safa, sütilik yolunu bir sistem
olarak değil de sadece üstün bilgiye ulaşmak için · zihni bir vasıta olarak
kullanır.
Aydın bir zümreye hitap eden bir ahlak sistemi geliştirmek isteyen
ihvan'ın ahlak sistemi, zühd ve takvaya dayanan tasavvufı ağırlıklı, ruhi bir
karakter görünümü verir. Böylece onların ahlak sistemi, ruhsal ve münzevi
karakter taşımaktadır.·
lhvan-ı Safa, din ile dünyayı veya dünya ile ahireti birbiriyle muhalif
olmayan/çatıştırmayacak bir konuma sürükleyen, her iki alanı da kuşatan,
mutlu ve erdemli insanları yetiştirmeyi amaç edinen bir tasavvuf felsefesi ve
anlayışı sunmaktadır.
Journal Section | Peer-reviewed Research Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 15, 2005 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 9 Issue: 2 |
CUIFD Creative Commons Atıf-Gayriticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.