Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2022, Cilt: 22 Sayı: 2, 273 - 290, 30.12.2022
https://doi.org/10.30627/cuilah.1146939

Öz

Kaynakça

  • Albayrak, K. (2010). Barış ve Şiddet Karşısında Dinlerin Tutumu. M. Argunşah ve M. Ünal (Eds.), Prof. Dr. Harun Güngör Armağanı içinde. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Arslan, M. (2019). Kültürel Bağlamda Din. M. A. Kirman ve A. Özbolat (Eds.), Kültür ve Din içinde. Adana: Karahan Kitabevi.
  • Arslantürk, Z. (2016). Din Sosyolojisinin Konusu. N. Akyüz ve İ. Çapcıoğlu (Eds.), Din Sosyolojisi içinde (4 bs., s. 11-37). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Bakan, A. B. ve Yıldız, M. (2021). An Investigation of the Relationship Between Intercultural Sensitivity and Religious Orientation Among Nurses. Journal of Religion and Health, 60(1), 178-187.
  • Bennett, M. J. (1986). A Developmental Approach to Training for Intercultural Sensitivity. International Journal of Intercultural Relations, 10, 179-196.
  • Bhawuk, D. P. ve Brislin, R. (1992). The Measurement of Intercultural Sensitivity Using the Concepts of Individualism and Collectivism. International Journal of Intercultural Relations, 16(4), 413-436.
  • Buehler, A. F. (2014). İslamofobi: Batı’nın “Karanlık Tarafı”nın Bir Yansıması. Çev. Atalay, M. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 55(1), 123-140.
  • Bulduk, S., Tosun, H. ve Ardıç, E. (2011). Türkçe Kültürler Arası Duyarlılık Ölçeğinin Hemşirelik Öğrencilerinde Ölçümsel Özellikleri. Türkiye Klinikleri, 19(1), 25-31.
  • Chen, G. M. ve Starosta, W. J. (1998). A Review of the Concept of Intercultural Awareness. Human Communication, 2, 27-54.
  • Chen, G. M. ve Starosta, W. J. (2000). The Development and Validation of the Intercultural Sensitivity Scale. Human Communication, 3(1), 2-14.
  • Çapcıoğlu, İ. (2017). Küreselleşme Sürecinde Kültürün ve Dinin Değişen Görünümleri. İslâmî Araştırmalar, 28(3), 247-264.
  • Çelik, C. (2019). Almanya'da Türkler: Sürekli Yabancılık, Kültürel Çatışma ve Din. M. A. Kirman ve A. Özbolat (Eds.), Kültür ve Din içinde. Adana: Karahan Kitabevi.
  • Göküş, Ş. (2020). DKAB ve İHL Meslek Dersleri Öğretmen Adaylarının Çokkültürlülük Algılarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1(44), 96-126.
  • Hall, E. T. (1976). Beyond Culture. Garden City: NY: Anchor.
  • Kirman, M. A. (2016). Din Sosyolojisi Sözlüğü. Adana: Karahan Kitabevi.
  • Köftürcü, H. (2017). Avrupa’da Müslüman-Hıristiyan Bağlamında Göç Olgusu. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(50), 959-965.
  • Köktürk, M. (2018). Kültür Sosyolojisinin Temel Meseleleri. K. Alver ve N. Doğan (Eds.), Kültür Sosyolojisi içinde. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Kuluckhohn, F. K. ve Strodbeck, F. L. (1961). Variations in Value Orientations. New York: Evanston, İllinois: Row, Peterson.
  • Özbolat, A. (2017). Statü ve Din: Göç ve Eğitim Yoluyla Statü Edinme ve Dindarlık. Adana: Karahan Kitabevi.
  • Parsons, T. (1951). The Social System. London: The Free Press of Glencoe.
  • Sotshangane, N. (2002). What Impact Globalization has on Cultural Diversity. Alternatives: Turkish Journal of International Relations, 1(4), 214-231.
  • Şentepe, A. ve Güven, M. (2015). Kişilik Özellikleri ve Dindarlık İlişkisi Üzerine Ampirik Bir Araştırma. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(31), 27-44.
  • Yapıcı, A. (2016). Cinsiyete Göre Farklılaşan Dindarlıklar ve Kadınlarda Dinsel Yaşamın Farklı Görüntüleri. Dini Araştırmalar, 19(49), 131-161.
  • Yürük, T. (2015). Cumhuriyet Dönemi Din Öğretimi Programlarında Farklı Din Anlayışlarına Ayrılan Yer. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 15(1), 55-75.

Investigation of Intercultural Sensitivity Levels of Çukurova University Faculty of Divinity Students

Yıl 2022, Cilt: 22 Sayı: 2, 273 - 290, 30.12.2022
https://doi.org/10.30627/cuilah.1146939

Öz

This research, on the one hand aims to reveal the intercultural sensitivity levels of Çukurova University Faculty of Divinity students, on the other hand, it aims to reveal the relationship between intercultural sensitivity and religiosity for the students of Çukurova University Faculty of Divinity. A total of 547 people, 423 men and 124 women, participated in the study. Quantitative research method was used in the research. The collected data were analyzed by independent groups t test, one-way ANOVA an correlation analysis. According to the results of the study, it was determined that the students of Çukurova University Faculty of Divinity had a very high level of intercultural sensitivity. No significant difference was found in the level of intercultural sensitivity according to gender. A significant difference was found in the level of intercultural sensitivity according to the regions of residence of the students. There was no significant difference in the level of intercultural sensitivity according to the place of residence. No significant difference was found according to the grade level of the students. No significant relationship was found in the level of intercultural sensitivity according to the type of high school students graduated from. According to the results of the study, as subjective religiosity increases, the level of subjective intercultural sensitivity increases. There was no significant relationship between intercultural sensitivity (5-dimensional scale) and religiosity. In addition, a low level negative relationship was found between the subscale of interaction engagement and religiosity. As the level of religiosity increases, the level of interaction engagement decreases. A low level positive significant relationship was found between the interaction injoyment sub-dimension and religiosity. As the level of religiosity increases, the level of interaction injoyment increases. No significant relationship was found between religiosity and the sub-dimensions of respect for cultural differences, interaction confidence, and interaction attentiveness.

Kaynakça

  • Albayrak, K. (2010). Barış ve Şiddet Karşısında Dinlerin Tutumu. M. Argunşah ve M. Ünal (Eds.), Prof. Dr. Harun Güngör Armağanı içinde. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Arslan, M. (2019). Kültürel Bağlamda Din. M. A. Kirman ve A. Özbolat (Eds.), Kültür ve Din içinde. Adana: Karahan Kitabevi.
  • Arslantürk, Z. (2016). Din Sosyolojisinin Konusu. N. Akyüz ve İ. Çapcıoğlu (Eds.), Din Sosyolojisi içinde (4 bs., s. 11-37). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Bakan, A. B. ve Yıldız, M. (2021). An Investigation of the Relationship Between Intercultural Sensitivity and Religious Orientation Among Nurses. Journal of Religion and Health, 60(1), 178-187.
  • Bennett, M. J. (1986). A Developmental Approach to Training for Intercultural Sensitivity. International Journal of Intercultural Relations, 10, 179-196.
  • Bhawuk, D. P. ve Brislin, R. (1992). The Measurement of Intercultural Sensitivity Using the Concepts of Individualism and Collectivism. International Journal of Intercultural Relations, 16(4), 413-436.
  • Buehler, A. F. (2014). İslamofobi: Batı’nın “Karanlık Tarafı”nın Bir Yansıması. Çev. Atalay, M. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 55(1), 123-140.
  • Bulduk, S., Tosun, H. ve Ardıç, E. (2011). Türkçe Kültürler Arası Duyarlılık Ölçeğinin Hemşirelik Öğrencilerinde Ölçümsel Özellikleri. Türkiye Klinikleri, 19(1), 25-31.
  • Chen, G. M. ve Starosta, W. J. (1998). A Review of the Concept of Intercultural Awareness. Human Communication, 2, 27-54.
  • Chen, G. M. ve Starosta, W. J. (2000). The Development and Validation of the Intercultural Sensitivity Scale. Human Communication, 3(1), 2-14.
  • Çapcıoğlu, İ. (2017). Küreselleşme Sürecinde Kültürün ve Dinin Değişen Görünümleri. İslâmî Araştırmalar, 28(3), 247-264.
  • Çelik, C. (2019). Almanya'da Türkler: Sürekli Yabancılık, Kültürel Çatışma ve Din. M. A. Kirman ve A. Özbolat (Eds.), Kültür ve Din içinde. Adana: Karahan Kitabevi.
  • Göküş, Ş. (2020). DKAB ve İHL Meslek Dersleri Öğretmen Adaylarının Çokkültürlülük Algılarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1(44), 96-126.
  • Hall, E. T. (1976). Beyond Culture. Garden City: NY: Anchor.
  • Kirman, M. A. (2016). Din Sosyolojisi Sözlüğü. Adana: Karahan Kitabevi.
  • Köftürcü, H. (2017). Avrupa’da Müslüman-Hıristiyan Bağlamında Göç Olgusu. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(50), 959-965.
  • Köktürk, M. (2018). Kültür Sosyolojisinin Temel Meseleleri. K. Alver ve N. Doğan (Eds.), Kültür Sosyolojisi içinde. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Kuluckhohn, F. K. ve Strodbeck, F. L. (1961). Variations in Value Orientations. New York: Evanston, İllinois: Row, Peterson.
  • Özbolat, A. (2017). Statü ve Din: Göç ve Eğitim Yoluyla Statü Edinme ve Dindarlık. Adana: Karahan Kitabevi.
  • Parsons, T. (1951). The Social System. London: The Free Press of Glencoe.
  • Sotshangane, N. (2002). What Impact Globalization has on Cultural Diversity. Alternatives: Turkish Journal of International Relations, 1(4), 214-231.
  • Şentepe, A. ve Güven, M. (2015). Kişilik Özellikleri ve Dindarlık İlişkisi Üzerine Ampirik Bir Araştırma. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(31), 27-44.
  • Yapıcı, A. (2016). Cinsiyete Göre Farklılaşan Dindarlıklar ve Kadınlarda Dinsel Yaşamın Farklı Görüntüleri. Dini Araştırmalar, 19(49), 131-161.
  • Yürük, T. (2015). Cumhuriyet Dönemi Din Öğretimi Programlarında Farklı Din Anlayışlarına Ayrılan Yer. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 15(1), 55-75.

ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 22 Sayı: 2, 273 - 290, 30.12.2022
https://doi.org/10.30627/cuilah.1146939

Öz

Bu araştırma bir yandan Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık düzeylerini ortaya koymayı amaçlarken diğer yandan kültürlerarası duyarlılık ve dindarlık arasındaki ilişkiyi Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğrencileri özelinde ele almayı amaçlamaktadır. Araştırmada bilgi toplama tekniklerine göre nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise korelasyon analizi, tek yönlü varyans analizi ve betimsel istatistik tekniklerinden istifade edilmiştir. Araştırmaya 423 erkek 124 kadın olmak üzere toplamda 547 kişi katılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık düzeyinin oldukça yüksek olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyete göre kültürlerarası duyarlılık düzeyinde anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Öğrencilerin ikamet ettikleri bölgelere göre kültürlerarası duyarlılık düzeyinde anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. Yerleşim yerine göre kültürlerarası duyarlılık düzeyinde anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Öğrencilerin sınıf düzeyine göre anlamlı bir farklılık tespit edilmemiştir. Öğrencilerin mezun oldukları lise türüne göre kültürlerarası duyarlılık düzeyinde anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir. Bunun yanı sıra öznel dindarlık arttıkça öznel kültürlerarası duyarlılık düzeyi artmaktadır. Kültürlerarası duyarlılık ile dindarlık arasında anlamlı bir ilişki tespit edilmemiştir. Etkileşime katılım alt boyutuyla dindarlık arasında negatif yönde düşük düzeyde bir ilişki tespit edilmiştir. Dindarlık arttıkça etkileşime katılım düzeyi azalmaktadır. Etkileşim memnuniyeti alt boyutuyla dindarlık arasında düşük düzeyde pozitif yönde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Dindarlık düzeyi arttıkça etkileşim memnuniyet düzeyi yükselmektedir. Kültürel farklılıklara saygı, etkileşimde özgüven ve etkileşimde dikkatli olma alt boyutlarıyla dindarlık arasında anlamlı düzeyde bir ilişki tespit edilmemiştir.

Kaynakça

  • Albayrak, K. (2010). Barış ve Şiddet Karşısında Dinlerin Tutumu. M. Argunşah ve M. Ünal (Eds.), Prof. Dr. Harun Güngör Armağanı içinde. İstanbul: Kesit Yayınları.
  • Arslan, M. (2019). Kültürel Bağlamda Din. M. A. Kirman ve A. Özbolat (Eds.), Kültür ve Din içinde. Adana: Karahan Kitabevi.
  • Arslantürk, Z. (2016). Din Sosyolojisinin Konusu. N. Akyüz ve İ. Çapcıoğlu (Eds.), Din Sosyolojisi içinde (4 bs., s. 11-37). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Bakan, A. B. ve Yıldız, M. (2021). An Investigation of the Relationship Between Intercultural Sensitivity and Religious Orientation Among Nurses. Journal of Religion and Health, 60(1), 178-187.
  • Bennett, M. J. (1986). A Developmental Approach to Training for Intercultural Sensitivity. International Journal of Intercultural Relations, 10, 179-196.
  • Bhawuk, D. P. ve Brislin, R. (1992). The Measurement of Intercultural Sensitivity Using the Concepts of Individualism and Collectivism. International Journal of Intercultural Relations, 16(4), 413-436.
  • Buehler, A. F. (2014). İslamofobi: Batı’nın “Karanlık Tarafı”nın Bir Yansıması. Çev. Atalay, M. Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 55(1), 123-140.
  • Bulduk, S., Tosun, H. ve Ardıç, E. (2011). Türkçe Kültürler Arası Duyarlılık Ölçeğinin Hemşirelik Öğrencilerinde Ölçümsel Özellikleri. Türkiye Klinikleri, 19(1), 25-31.
  • Chen, G. M. ve Starosta, W. J. (1998). A Review of the Concept of Intercultural Awareness. Human Communication, 2, 27-54.
  • Chen, G. M. ve Starosta, W. J. (2000). The Development and Validation of the Intercultural Sensitivity Scale. Human Communication, 3(1), 2-14.
  • Çapcıoğlu, İ. (2017). Küreselleşme Sürecinde Kültürün ve Dinin Değişen Görünümleri. İslâmî Araştırmalar, 28(3), 247-264.
  • Çelik, C. (2019). Almanya'da Türkler: Sürekli Yabancılık, Kültürel Çatışma ve Din. M. A. Kirman ve A. Özbolat (Eds.), Kültür ve Din içinde. Adana: Karahan Kitabevi.
  • Göküş, Ş. (2020). DKAB ve İHL Meslek Dersleri Öğretmen Adaylarının Çokkültürlülük Algılarının Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1(44), 96-126.
  • Hall, E. T. (1976). Beyond Culture. Garden City: NY: Anchor.
  • Kirman, M. A. (2016). Din Sosyolojisi Sözlüğü. Adana: Karahan Kitabevi.
  • Köftürcü, H. (2017). Avrupa’da Müslüman-Hıristiyan Bağlamında Göç Olgusu. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(50), 959-965.
  • Köktürk, M. (2018). Kültür Sosyolojisinin Temel Meseleleri. K. Alver ve N. Doğan (Eds.), Kültür Sosyolojisi içinde. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Kuluckhohn, F. K. ve Strodbeck, F. L. (1961). Variations in Value Orientations. New York: Evanston, İllinois: Row, Peterson.
  • Özbolat, A. (2017). Statü ve Din: Göç ve Eğitim Yoluyla Statü Edinme ve Dindarlık. Adana: Karahan Kitabevi.
  • Parsons, T. (1951). The Social System. London: The Free Press of Glencoe.
  • Sotshangane, N. (2002). What Impact Globalization has on Cultural Diversity. Alternatives: Turkish Journal of International Relations, 1(4), 214-231.
  • Şentepe, A. ve Güven, M. (2015). Kişilik Özellikleri ve Dindarlık İlişkisi Üzerine Ampirik Bir Araştırma. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 17(31), 27-44.
  • Yapıcı, A. (2016). Cinsiyete Göre Farklılaşan Dindarlıklar ve Kadınlarda Dinsel Yaşamın Farklı Görüntüleri. Dini Araştırmalar, 19(49), 131-161.
  • Yürük, T. (2015). Cumhuriyet Dönemi Din Öğretimi Programlarında Farklı Din Anlayışlarına Ayrılan Yer. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 15(1), 55-75.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdullah Özbolat 0000-0002-6100-4289

Ali Aksaç 0000-0002-7301-5778

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 22 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 22 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Özbolat, A., & Aksaç, A. (2022). ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), 22(2), 273-290. https://doi.org/10.30627/cuilah.1146939
AMA Özbolat A, Aksaç A. ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). Aralık 2022;22(2):273-290. doi:10.30627/cuilah.1146939
Chicago Özbolat, Abdullah, ve Ali Aksaç. “ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 22, sy. 2 (Aralık 2022): 273-90. https://doi.org/10.30627/cuilah.1146939.
EndNote Özbolat A, Aksaç A (01 Aralık 2022) ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 22 2 273–290.
IEEE A. Özbolat ve A. Aksaç, “ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), c. 22, sy. 2, ss. 273–290, 2022, doi: 10.30627/cuilah.1146939.
ISNAD Özbolat, Abdullah - Aksaç, Ali. “ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 22/2 (Aralık 2022), 273-290. https://doi.org/10.30627/cuilah.1146939.
JAMA Özbolat A, Aksaç A. ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). 2022;22:273–290.
MLA Özbolat, Abdullah ve Ali Aksaç. “ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), c. 22, sy. 2, 2022, ss. 273-90, doi:10.30627/cuilah.1146939.
Vancouver Özbolat A, Aksaç A. ÇUKUROVA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN KÜLTÜRLERARASI DUYARLILIK DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). 2022;22(2):273-90.

Correspondence Address
Cukurova University, Faculty of Theology, Balcali Campus, 01330, Saricam/Adana.