BibTex RIS Cite

Otobüs İçindeki Havanın, Araç Etrafındaki Yüksek Girdap Oranı Aracılığı İle Tahliye Edilmesi Üzerine Deneysel Bir Çalışma

Year 2010, Volume: 25 Issue: 1, 113 - 123, 25.07.2016

Abstract

Araç içindeki nemli havanın dışarı atılması, hem araç içindeki havanın tazelenmesi hem de ön camda buğu oluşumunu önlemesinden dolayı çok önemlidir. Bu çalışmada araç etrafındaki akışın oluşturduğu yüksek girdap oranından yararlanan doğal bir havalandırma sistemi tasarlanıp, değişik araç hızları ve klima fan hızları altında test edilmiştir. Öncelikle aracın en uygun yüksek girdap bölgesinin belirlenmesi için ticari bir bilgisayar programı olan FLUENT ile nümerik bir çalışma yapılmış ve bunun ardından analiz sonuçları ve aracın yapısı göz önüne alınarak en uygun yer olarak ön kapının ve sürücü penceresinin üzeri belirlenmiştir. Deneylerde, elektrikli akış kontrol klapesine sahip bir hava emiş kutusu, 12,2 m uzunluğunda şehirlerarası yolcu otobüsünün ön kapı üzerine monte edilmiş ve hava tahliye hızları ölçülmüştür. Test sonuçları göstermiştir ki; hava tahliye hızı ile araç hızı doğru orantılıdır ve aralarındaki ilişki doğrusaldır

References

  • 1. Urbank, T.M., Kelly, S.M., King, T.O., Archibald, C.A., Development and Application of an Integrated Dew Point and Glass Temperature Sensor, SAE 2001 World Congress Detroit, Michigan March 5-8, 2001, 2001-01-0585.
  • 2. Park, W., Han, M., Jang, K., Automatic Demisting Control of Automobile Windscreen Glass, Proc. IMechE Vol. 221 Part D: J. Automobile Engineering, 2007. 3. A. Aroussi and A. Hassan, Vehicle Side-window Defrosting and Demisting Process, EACC 2003 1st European Automotive CFD Conference, Bingen, Germany 25-26 June 2003.
  • 4. Krajnovic, S., and Davidson, L., Large-Eddy Simulation of the Flow Around a Simplified Bus. Third Afosr International Conference on DNS and LES, University of Texas at Arlington, Texas. USA, August 5-9, 2001.
  • 5. Duell, E.G., George, A.R., Experimental Study of a Ground Vehicle Body Unsteady Near Wake. SAE Paper 1999-01-0812, 1999.
  • 6. Cheng, Y., Lien, F.S., Yee, E., and Sinclair, R., A Comparison of Large Eddy Simulations with a Standard k Reynolds-Averaged Navier-Stokes Model for the Prediction of a Fully Developed Turbulent Flow Over a Matrix of Cubes. Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics, 91, 2003, pp. 1301-1328.
  • 7. Krajnovic, S., and Davidson, L., Large-Eddy Simulation of the Flow Around Simplified Car Model. 2004 SAE World Congress, SAE Paper No.2004-01-0227, Detroit, USA, 2004

An Experimental Study On Rejection Of Air Inside A Bus By Means Of High Rate Of Vorticity Around The Vehicle

Year 2010, Volume: 25 Issue: 1, 113 - 123, 25.07.2016

Abstract

Rejecting the humid air inside vehicles is important for both refreshment of air inside vehicles and for preventing fog formation on the windshield. In this study a natural air rejection system utilizing the high rate of vorticity created by the flow around the vehicle is designed and being tested under different vehicle speeds and air conditioner fan speeds. Firstly a numerical study is conducted to determine the most proper high vorticity region of the vehicle with the commercial computer code FLUENT and than by considering the analysis results and vehicle structure, the most proper regions are determined as over the front door and driver window. In the experiments, an air intake box equipped with an electrical flow control flap is installed over the front door of a 12,2m long coach and the air rejection speeds are measured. The test results showed that the air rejection speed is directly proportional to the vehicle speed, and the relationship between them is linear

References

  • 1. Urbank, T.M., Kelly, S.M., King, T.O., Archibald, C.A., Development and Application of an Integrated Dew Point and Glass Temperature Sensor, SAE 2001 World Congress Detroit, Michigan March 5-8, 2001, 2001-01-0585.
  • 2. Park, W., Han, M., Jang, K., Automatic Demisting Control of Automobile Windscreen Glass, Proc. IMechE Vol. 221 Part D: J. Automobile Engineering, 2007. 3. A. Aroussi and A. Hassan, Vehicle Side-window Defrosting and Demisting Process, EACC 2003 1st European Automotive CFD Conference, Bingen, Germany 25-26 June 2003.
  • 4. Krajnovic, S., and Davidson, L., Large-Eddy Simulation of the Flow Around a Simplified Bus. Third Afosr International Conference on DNS and LES, University of Texas at Arlington, Texas. USA, August 5-9, 2001.
  • 5. Duell, E.G., George, A.R., Experimental Study of a Ground Vehicle Body Unsteady Near Wake. SAE Paper 1999-01-0812, 1999.
  • 6. Cheng, Y., Lien, F.S., Yee, E., and Sinclair, R., A Comparison of Large Eddy Simulations with a Standard k Reynolds-Averaged Navier-Stokes Model for the Prediction of a Fully Developed Turbulent Flow Over a Matrix of Cubes. Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics, 91, 2003, pp. 1301-1328.
  • 7. Krajnovic, S., and Davidson, L., Large-Eddy Simulation of the Flow Around Simplified Car Model. 2004 SAE World Congress, SAE Paper No.2004-01-0227, Detroit, USA, 2004
There are 6 citations in total.

Details

Other ID JA33TR75ES
Journal Section Articles
Authors

Serkan Mezarcıöz

Ahmet Pınarbaşı This is me

Beşir Şahin This is me

Publication Date July 25, 2016
Published in Issue Year 2010 Volume: 25 Issue: 1

Cite

APA Mezarcıöz, S., Pınarbaşı, A., & Şahin, B. (2016). Otobüs İçindeki Havanın, Araç Etrafındaki Yüksek Girdap Oranı Aracılığı İle Tahliye Edilmesi Üzerine Deneysel Bir Çalışma. Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 25(1), 113-123.
AMA Mezarcıöz S, Pınarbaşı A, Şahin B. Otobüs İçindeki Havanın, Araç Etrafındaki Yüksek Girdap Oranı Aracılığı İle Tahliye Edilmesi Üzerine Deneysel Bir Çalışma. cukurovaummfd. July 2016;25(1):113-123.
Chicago Mezarcıöz, Serkan, Ahmet Pınarbaşı, and Beşir Şahin. “Otobüs İçindeki Havanın, Araç Etrafındaki Yüksek Girdap Oranı Aracılığı İle Tahliye Edilmesi Üzerine Deneysel Bir Çalışma”. Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi 25, no. 1 (July 2016): 113-23.
EndNote Mezarcıöz S, Pınarbaşı A, Şahin B (July 1, 2016) Otobüs İçindeki Havanın, Araç Etrafındaki Yüksek Girdap Oranı Aracılığı İle Tahliye Edilmesi Üzerine Deneysel Bir Çalışma. Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi 25 1 113–123.
IEEE S. Mezarcıöz, A. Pınarbaşı, and B. Şahin, “Otobüs İçindeki Havanın, Araç Etrafındaki Yüksek Girdap Oranı Aracılığı İle Tahliye Edilmesi Üzerine Deneysel Bir Çalışma”, cukurovaummfd, vol. 25, no. 1, pp. 113–123, 2016.
ISNAD Mezarcıöz, Serkan et al. “Otobüs İçindeki Havanın, Araç Etrafındaki Yüksek Girdap Oranı Aracılığı İle Tahliye Edilmesi Üzerine Deneysel Bir Çalışma”. Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi 25/1 (July 2016), 113-123.
JAMA Mezarcıöz S, Pınarbaşı A, Şahin B. Otobüs İçindeki Havanın, Araç Etrafındaki Yüksek Girdap Oranı Aracılığı İle Tahliye Edilmesi Üzerine Deneysel Bir Çalışma. cukurovaummfd. 2016;25:113–123.
MLA Mezarcıöz, Serkan et al. “Otobüs İçindeki Havanın, Araç Etrafındaki Yüksek Girdap Oranı Aracılığı İle Tahliye Edilmesi Üzerine Deneysel Bir Çalışma”. Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, vol. 25, no. 1, 2016, pp. 113-2.
Vancouver Mezarcıöz S, Pınarbaşı A, Şahin B. Otobüs İçindeki Havanın, Araç Etrafındaki Yüksek Girdap Oranı Aracılığı İle Tahliye Edilmesi Üzerine Deneysel Bir Çalışma. cukurovaummfd. 2016;25(1):113-2.