Research Article
BibTex RIS Cite

HEMŞİRELERİN OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARINDA YAŞAM KALİTESİ VE ÖZBAKIM BECERİLERİ

Year 2014, Volume: 3 Issue: 2, 8 - 15, 12.01.2015

Abstract

Amaç: Araştırma, hemşirelerin okul öncesinde 3-6 yaş grubu çocuklarının yaşam kalitesi ve özbakım becerilerinin incelenmesi amacıyla yapıldı.

Yöntem: Araştırma Zonguldak Kamu Hastaneler Birliği’ne bağlı hastaneler ile Bülent Ecevit Üniversitesi Hastanesi’nde 15 Kasım 2013- 15 Ocak 2014 tarihleri arasında tanımlayıcı olarak gerçekleştirildi. Araştırmaya 3-6 yaş grubu çocuğu olan 143 kadın hemşire alındı. Örneklem grubu seçimine gidilmeden evrenin tamamı ile çalışıldı. Veriler, “Kişisel Bilgi Formu”, “KINDL Yaşam Kalitesi Ölçeği” ve “Özbakım Becerileri Kontrol Listesi” ile toplandı. Veriler yüzdelik dağılım, ortalama, bağımsız gruplarda t-testi, Kruskal-Wallis varyans analizi ve Cronbach alfa katsayı hesaplaması ile değerlendirildi.

Bulgular: Araştırmada, çocukların anne eğitim durumlarına göre özsaygı alt boyutunda, baba eğitim durumlarına göre sosyal ilişkiler alt boyutunda istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptandı (p<0.05). Kız çocukların, yemek yeme ve giyinme becerileri puan ortalaması erkek çocuklardan yüksek bulundu (p<0.05). Kreşe giden çocukların yemek yeme, giyinme ve kişisel bakım becerileri puan ortalamalarının bakıcı tarafından bakılan çocuklara göre daha yüksek olduğu saptandı (p<0.05).

Sonuç: Araştırmada ebeveynlere ve çocuklara ait bazı sosyodemografik özelliklerin çocukların yaşam kalitesi ve özbakım becerileri üzerinde etkili olduğu belirlendi.

References

  • Alemdar DK, Polat S (2014) The effect that care given to preschool children by different individuals has on the quality of life and self- care skills. International Journal of Caring Sciences, 7(1):140-7.
  • Aydın O (2005) Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar: Okul Öncesi Dö- nem Çocuğunun Gelişim Özellikleri. Sevinç M (Editör), İstanbul, Morpa Yayınları, s. 132-41.
  • Bilazer FN, Konca GE, Uğur S ve ark (2008) 7 Gün-24 Saat/ Hasta Başında Türkiye’de Hemşirelerin Çalışma Koşulları. Türk Hemşire- ler Derneği Yayını, Ankara. http:// www. turkhemsirelerdernegi.org.tr/menu/hemsirelik -yayinlari/yayinlar/turkiyede-hemsirelerin- calisma-kosullari.aspx (erişim: 16 Ocak 2014).
  • Cevher FN, Buluş M (2006) Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocuklarında akademik benlik saygısı. Dokuz Eylül Üniver- sitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20: 28- 39.
  • Connor DF (2004) Aggression and antisocial behavior in children and adolescents. New York, The Guilford Press. p. 113-62.
  • Demiriz S, Dinçer Ç (2000) Okul öncesi dönem çocuklarının özbakım becerilerinin annelerinin çalışıp çalışmama durumlarına göre incelen- mesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19: 58-65.
  • Demiriz S, Dinçer Ç (2001) 5-6 yaş çocuklarının öz bakım becerilerinin cinsiyet ve okulöncesi eğitim alma durumlarına göre incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 150. http://dhgm.meb. gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/ 150/demiriz_dincer.htm.(erişim:15Ocak2014).
  • Eser E, Yüksel H, Baydur H ve ark (2004) Kiddy- Kindl (KINDL ergen formu) Yaşam Kalitesi Ölçeği Türkçe Sürümü Geçerlilik ve Güve- nilirlik Sonuçları. 1. Sağlıkta Yasam Kalitesi Sempozyumu Kitabı, İzmir, s. 78.
  • Eser E, Yüksel H, Baydur H ve ark (2004) Kid- Kindl Yasam Kalitesi Ölçeği Türkçe Sürümü Geçerlilik ve Güvenilirlik Sonuçları. 1. Sağlıkta Yaşam Kalitesi Sempozyumu Kitabı, İzmir, s. 79.
  • Kakıcı H, Emeç H, Üçdoğruk Ş (2007) Türkiye'de çalışan kadınların çocuk bakım tercihleri. İ.Ü. İkt Fak Ekonometri ve İstatistik Dergisi, 5:20- 3.
  • Kasatura İ (1998) Gençlik ve Bağımlılık. Evrim Yayınevi, İstanbul.
  • KINDL Information. Retrieved 10 December 2013, from.http://kindl.org/english/information/ (erişim: 12 Aralık 2013).
  • Koblinsky SA, Todd CM (1989) Teaching Self-Care Skills to Latchkey Children. A Rev of Res Fam Rel, 38: 431-5.
  • Konya S (2007) Kubaşık öğrenme etkinliklerinin beş yaş grubu öğrencilerinin öz bakım beceri- lerinin gelişimine etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Aydın.
  • Norma R. Çalışan Anne ve Çocuk.http://www. ekipnormarazon.com/makaleler/13- calisan- anne/56-calisan-anne-ve-cocuk (erişim: 12 Aralık 2013).
  • Ogelman HG (2011) Okul öncesi dönem çocuklarının sosyal konumlarının aile değiş- kenlerine bağlı olarak incelenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü- sü Dergisi, 2(2): 213-30.
  • Oktay A (1985) Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. Epsilon Yayınları, İstanbul, s.176.
  • Onur B (1995) Gelişim Psikolojisi: Yetişkinlik-Yaş- lılık-Ölüm. 10. Baskı. İmge Kitabevi, Ankara.
  • Özden MS (2011) Okul öncesi çocuk ve çalışan anne. Uluğ MO, Karadeniz G (editörler) Nobel Yayıncılık, İstanbul, s.15-22.
  • Pettit GS, Yu T, Dodge KA et al (2009) A development process analysis of cross-genera- tional continuity in educational attainment. Merrill-Palmer Quarterly, 55(3): 250-84.
  • Ravens-Sieberer U, Gosch A, Abel T et al (2001) Quality of life in children and adolescents: a European public health perspective. Social and Preventive Medicine, 46: 297-302.
  • Ravens-Sieberer U, Bullinger M (1998) Assessing health related quality of life in chronically ill children with the German KINDL: first psychometric and content analytical results. Qual Life Res, 7(5): 399-407.
  • Rezende MA, Beteli VC, Santos JL (2005) Follow- up of the child’s motor abilities in day care centers and preschools. Rec Lat Am Enfer- magem, 13:19-25.
  • Saatli G, Baydur H, Eser E ve ark (2007) KIDDY- KINDL 4-7 Yaş Yaşam Kalitesi Ölçeği Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. 2. Sağlıkta Yaşam Kalitesi Kongresi Özet Kitabı, İzmir, s.134.
  • Yavuzer H (2005) Bedensel, Zihinsel ve Sosyal Ge- lişimiyle Çocuğunuzun İlk Altı Yılı. 20. Basım, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Yılmaz U, Timur S, Ege E (2005) Hastanede ça- lışan ebe ve hemşirelerin çocuklarının bakımı hakkındaki endişeleri ve durumluk sürekli kaygı düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üni- versitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(2):63-73.

The Quality of Life and The Self-Care Skills of The Nurses’ Pre-School Children

Year 2014, Volume: 3 Issue: 2, 8 - 15, 12.01.2015

Abstract

Objective: The study was conducted to investigate the level of quality of life and self-care skills of nurses’ pre-school children.

Methods: The study was conducted in the member hospitals of the Association of Public Hospitals in Zonguldak and Bulent Ecevit University Hospital between November 15, 2013 and January 15, 2014 as a descriptive study. The study population consisted of the women nurses (n=143) having children in the 3-6 age group. The whole study population was studied without performing any sampling. Data were collected by the face-to-face interview method through “Personal Information Form”, “KINDL Quality of Life Scale” and “Self-Care Skills Check-List”. The data were analyzed using the percentage distribution, averages, independent samples t-tests, Kruskal Wallis test and calculation of Cronbach's alpha coefficient.

Results: In the study, it was determined that educational status of the mothers of children creates a statistically significant difference in self-esteem subscale, and the educational status of the fathers creates a statistically significant difference in the social-relations subscale (p<0.05). The mean scores of the eating and dressing skills of female children were found to be significantly higher than of male children (p<0.05). The mean scores of the eating, dressing and self-care skills of children attending nursery were found to be statistically higher than of children reared by caregivers (p<0.05).

Conclusion: In this study, it was determined that some socio-demographic variables of the children and their parents affected on children's quality of life and self-care skills. 

References

  • Alemdar DK, Polat S (2014) The effect that care given to preschool children by different individuals has on the quality of life and self- care skills. International Journal of Caring Sciences, 7(1):140-7.
  • Aydın O (2005) Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar: Okul Öncesi Dö- nem Çocuğunun Gelişim Özellikleri. Sevinç M (Editör), İstanbul, Morpa Yayınları, s. 132-41.
  • Bilazer FN, Konca GE, Uğur S ve ark (2008) 7 Gün-24 Saat/ Hasta Başında Türkiye’de Hemşirelerin Çalışma Koşulları. Türk Hemşire- ler Derneği Yayını, Ankara. http:// www. turkhemsirelerdernegi.org.tr/menu/hemsirelik -yayinlari/yayinlar/turkiyede-hemsirelerin- calisma-kosullari.aspx (erişim: 16 Ocak 2014).
  • Cevher FN, Buluş M (2006) Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocuklarında akademik benlik saygısı. Dokuz Eylül Üniver- sitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 20: 28- 39.
  • Connor DF (2004) Aggression and antisocial behavior in children and adolescents. New York, The Guilford Press. p. 113-62.
  • Demiriz S, Dinçer Ç (2000) Okul öncesi dönem çocuklarının özbakım becerilerinin annelerinin çalışıp çalışmama durumlarına göre incelen- mesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19: 58-65.
  • Demiriz S, Dinçer Ç (2001) 5-6 yaş çocuklarının öz bakım becerilerinin cinsiyet ve okulöncesi eğitim alma durumlarına göre incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 150. http://dhgm.meb. gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/ 150/demiriz_dincer.htm.(erişim:15Ocak2014).
  • Eser E, Yüksel H, Baydur H ve ark (2004) Kiddy- Kindl (KINDL ergen formu) Yaşam Kalitesi Ölçeği Türkçe Sürümü Geçerlilik ve Güve- nilirlik Sonuçları. 1. Sağlıkta Yasam Kalitesi Sempozyumu Kitabı, İzmir, s. 78.
  • Eser E, Yüksel H, Baydur H ve ark (2004) Kid- Kindl Yasam Kalitesi Ölçeği Türkçe Sürümü Geçerlilik ve Güvenilirlik Sonuçları. 1. Sağlıkta Yaşam Kalitesi Sempozyumu Kitabı, İzmir, s. 79.
  • Kakıcı H, Emeç H, Üçdoğruk Ş (2007) Türkiye'de çalışan kadınların çocuk bakım tercihleri. İ.Ü. İkt Fak Ekonometri ve İstatistik Dergisi, 5:20- 3.
  • Kasatura İ (1998) Gençlik ve Bağımlılık. Evrim Yayınevi, İstanbul.
  • KINDL Information. Retrieved 10 December 2013, from.http://kindl.org/english/information/ (erişim: 12 Aralık 2013).
  • Koblinsky SA, Todd CM (1989) Teaching Self-Care Skills to Latchkey Children. A Rev of Res Fam Rel, 38: 431-5.
  • Konya S (2007) Kubaşık öğrenme etkinliklerinin beş yaş grubu öğrencilerinin öz bakım beceri- lerinin gelişimine etkisi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Aydın.
  • Norma R. Çalışan Anne ve Çocuk.http://www. ekipnormarazon.com/makaleler/13- calisan- anne/56-calisan-anne-ve-cocuk (erişim: 12 Aralık 2013).
  • Ogelman HG (2011) Okul öncesi dönem çocuklarının sosyal konumlarının aile değiş- kenlerine bağlı olarak incelenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü- sü Dergisi, 2(2): 213-30.
  • Oktay A (1985) Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. Epsilon Yayınları, İstanbul, s.176.
  • Onur B (1995) Gelişim Psikolojisi: Yetişkinlik-Yaş- lılık-Ölüm. 10. Baskı. İmge Kitabevi, Ankara.
  • Özden MS (2011) Okul öncesi çocuk ve çalışan anne. Uluğ MO, Karadeniz G (editörler) Nobel Yayıncılık, İstanbul, s.15-22.
  • Pettit GS, Yu T, Dodge KA et al (2009) A development process analysis of cross-genera- tional continuity in educational attainment. Merrill-Palmer Quarterly, 55(3): 250-84.
  • Ravens-Sieberer U, Gosch A, Abel T et al (2001) Quality of life in children and adolescents: a European public health perspective. Social and Preventive Medicine, 46: 297-302.
  • Ravens-Sieberer U, Bullinger M (1998) Assessing health related quality of life in chronically ill children with the German KINDL: first psychometric and content analytical results. Qual Life Res, 7(5): 399-407.
  • Rezende MA, Beteli VC, Santos JL (2005) Follow- up of the child’s motor abilities in day care centers and preschools. Rec Lat Am Enfer- magem, 13:19-25.
  • Saatli G, Baydur H, Eser E ve ark (2007) KIDDY- KINDL 4-7 Yaş Yaşam Kalitesi Ölçeği Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. 2. Sağlıkta Yaşam Kalitesi Kongresi Özet Kitabı, İzmir, s.134.
  • Yavuzer H (2005) Bedensel, Zihinsel ve Sosyal Ge- lişimiyle Çocuğunuzun İlk Altı Yılı. 20. Basım, Remzi Kitapevi, İstanbul.
  • Yılmaz U, Timur S, Ege E (2005) Hastanede ça- lışan ebe ve hemşirelerin çocuklarının bakımı hakkındaki endişeleri ve durumluk sürekli kaygı düzeylerinin incelenmesi. Atatürk Üni- versitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 8(2):63-73.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Research Article
Authors

Aynur Aytekin

Nurten Arslan

Sibel Küçükoğlu

Publication Date January 12, 2015
Published in Issue Year 2014Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Aytekin, A., Arslan, N., & Küçükoğlu, S. (2015). HEMŞİRELERİN OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARINDA YAŞAM KALİTESİ VE ÖZBAKIM BECERİLERİ. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi, 3(2), 8-15.