In the Ottoman Empire, It can be said that the
investments of Education which started during the
reign of Mahmud II in this field and which had
continued during the reign of Abdülaziz reached a
peak in the reign of Abdulhamid II. In this period,
while conducting activities to build a central
system for the educational activities which were
developed irregularly until that time, the people
even in pathless villages reached to the teachers
and the schools which were opened throughout the
country. From the second half of the 19th century,
there weren't just Armenians and Greeks linked to
the Eastern churches, among the targets of the
missionaries spreading like wildfire in the
Ottoman lands. Religious minority groups, such as
Nusayris and Druze people, who lived in certain
regions of the Ottoman territories and have long
been a subject of debate whether they belong to
the Muslim community or not, and were generally
non-submissive to the state authority, have also
been among the target groups of the missionaries.
In this period, it is seen that the missionaries
started a fast schooling activity especially in the
regions where Nusayris lived extensively. The
Ottoman State had also opened schools and started
an educational campaign in almost every place
where Nusayris lived. In this study, the
educational activities in Latakia which was
thought center of the Nusayris, during the reign of
Abdulhamid II, was emphasized. Also, the
activities of the missionaries in Latakia and the
effects of these activities on the Muslim
population was mentioned. Especially in the light
of the documents from the Ottoman archive, the
information about the schools opened in Latakia
and named Hamidiye, their number of students
and their teachers were detailed. In short, Sultan
Abdulhamid II's policy to demonstrate their
commitment to the state through the education of
religious minority groups of Ottoman subjects
against the activities of the missionaries were tried
to be presented through the example of Latakia.
Osmanlı Devleti’nde, II. Mahmud döneminde başlayan ve Sultan Abdülaziz döneminde artarak
devam eden modernist/batılı eğitim reformlarının, II. Abdülhamid döneminde zirveye ulaştığı
söylenebilir. Bu dönemde, bir taraftan o zamana kadar düzensiz bir gelişim gösteren eğitim
işlerini, merkezi bir sistem oluşturarak düzene sokma faaliyetleri yürütülmüş, diğer taraftan da
ülkenin her tarafında okullar açılarak ücra köylere kadar toplumun kamusal eğitime ulaşmasına
gayret edilmiştir. XIX. yüzyılın ikinci yarısından itibaren Osmanlı topraklarında hızla yayılan
misyonerlerin hedef kitleleri arasında sadece doğu kiliselerine bağlı Ermeniler ve Rumlar yoktu.
Osmanlı topraklarında belirli bölgelerde yaşayan ve Müslüman toplum içerisinde sayılıp
sayılmamaları eskiden beri tartışma konusu olmuş, devlet otoritesine karşı genellikle itaatkâr
olmayan Nusayriler ve Dürziler gibi dini azınlık gruplar da misyonerlerin hedef kitleleri
arasında yer almıştır. Misyonerlerin bu dönemde özellikle Nusayrilerin yoğun olarak yaşadığı
bölgelerde hızlı bir okullaşma faaliyeti içerisine girdikleri görülmektedir. Osmanlı Devleti de
buna karşı Nusayrilerin yaşadığı hemen her yere okullar açmış ve bir eğitim seferberliği
başlatmıştır. Bu çalışmada, Nusayrilerin merkezi olarak kabul edilen Lazkiye’de, II.
Abdülhamid döneminde gerçekleştirilen eğitim faaliyetleri üzerinde durulmuştur. Ayrıca
misyonerlerin Lazkiye’deki faaliyetleri ve bu faaliyetlerin Müslüman ahali üzerindeki etkisine
de değinilmiştir. Osmanlı Arşivinden elde edilen belgeler ışığında, Lazkiye’de açılan ve
Hamidiye ismi verilen okullar, öğrenci sayıları ve muallimleri ile ilgili bilgilere yer verilmiştir.
Kısaca, Sultan II. Abdülhamid’in, misyonerlerin faaliyetlerine karşı, Osmanlı tebaası dini
azınlık grupların, eğitim yoluyla devlete bağlılıklarını temin etme politikası, Lazkiye örneği
üzerinden ortaya konmaya çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2019 |
Acceptance Date | January 4, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 1 |
Follow us on Social Media!