Review
BibTex RIS Cite

MÜZİKSEL ZEKA

Year 2017, Volume: 26 Issue: 3, 1 - 12, 21.12.2017

Abstract

Bugüne kadar yapılan
araştırmalar, birden fazla zeka türünün varlığını ortaya çıkarmıştır. Çoklu
zeka kuramı 1983’te Howard Gardner tarafından “Zihnin Çerçeveleri” adlı
kitabında ortaya konulmuş ve değişik zeka alanlarından bahsedilmiştir. Bunlar;
sözel - dilsel zeka, müziksel zeka, mantıksal - matematiksel zeka, uzamsal -
görsel zeka, bedensel - kinestetik zeka, kişisel - özedönük zeka, kişilerarası
(sosyal) zeka ve doğacı zekalardır. Gardner’in “çoklu zekâ kuramında”, zekâ
alanlarının her biri diğerinden bağımsız olmasına karşın, herhangi bir aktivite
esnasında bu zekâ alanlarından bir kaçının aynı anda aktif olması söz
konusudur. Bu zeka türlerinden müziksel zekanın, diğer zeka biçimleri ile de
farklı bağlantılar gösterdiği, bu alanda yapılan diğer araştırmalar
incelendiğinde anlaşılmaktadır. Makalede, 
farklı zeka ve çeşitleri incelenmiş ve “müziksel zeka” ele alınarak
beyin yapısı içindeki konumu, işlevi ve diğer zeka alanlarıyla olan etkileşimi
ortaya konulmaya çalışılmıştır.  

References

  • Armstrong, T. (1999). 7 Kinds of Smart, Penguin Putnam Inc., New York Demircioğlu, H., Güneysu, S., (2000). Eğitimde Yeni Hedefler ve Çoklu Zeka Yaklaşımı. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi 1(2) / 47 – 50, Ankara Fisher, R. (1995). Teaching Children to Think, Stanley Thornes Ltd., U.K Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: The theory in practice,Basic Books, New York Gardner, H. (1999). Intelligence Reframed: Multiple İntelligences for the 21. Century, Basic Boks, New York Gardner, H. (2004). Zihin Çerçeveleri, Çoklu Zeka Kuramı, Alfa Basım Yayım Dağıtım İnş. Tur. San. ve Dış Tic. Ltd. Şti., İstanbul Giles, M. (1991). A little background music, please, Principal, November Güneysu, S. (2002). Çoklu Zeka Kuramı’nın Eğitime Yansımaları, Çoluk Çocuk Dergisi, Sayı 47 / 16–19, Ankara
  • İflazoğlu, A. (2003). Çoklu Zeka Kuramı Destekli Kubaşık Öğrenme Yönteminin İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersindeki Akademik Başarı Ve Tutumlarına Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana Jensen, E. (2006). Beyin Uyumlu Öğrenme. Çev: A. Doğanay, Nobel Yayınevi, Adana Karakuş, M. (2005). Yapılandırmacı Öğrenme ve Çoklu Zeka Kuramı. Ankara: Zil ve Teneffüs Dergisi, Sayı 1 / 81–83 Koman E., (2001). Zeka Ne Değildir? Çoluk Çocuk Dergisi, Sayı 71, Ankara Madi, B. (2006).Öğrenme beyinde Nasıl Oluşur? Morpa Kültür Yayınları, İstanbul Meister I.G, vd (2004). Playing piano in the mind -an fMRI study on music imagery and performance in pianists. Cogn Brain Res; 19: 219–228 Özgüven, İ, E. (1994). “Psikolojik Testler”, Yeni Doğuş Matbaası, Ankara Selçuk, Z. (1999). Bireyi Tanıma Teknikleri, (Ed.) Kuzgun, Y., İlköğretimde Rehberlik, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara Selçuk, Z. Kayılı, H. Okut, H. (2002). Çoklu Zeka Uygulamaları, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara Soysal, A.Ş.& Yalçın, K.& Karakaş, S. (2005). Temporal Lobun Sesi: Müzik. Yeni Symposium. Sayı 43 / 107–113 Sylwester, R. (1995). A Celebration of Neurons an Educator’s Guide to the Human Brain. Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development The Chimpanzee Sequencing and Analysis Consortium (2005). "Initial sequence of the chimpanzee genome and comparison with the human genome," Nature 437: 69–87. Toker, F. Kuzgun, Y. Cebe, N. Uçkunkaya, B. (1968). Zeka Kuramları. Ankara: M.E.B.Talim ve Terbiye Dairesi Araştırma ve Değerlendirme Bürosu Zeren, N, A. (2003). Müzik Fiziği, Pan Yayıncılık, İstanbul Anonymus 1. https://www.studyfinds.org/brain-wiring-intelligence/ Erişim tarihi: 15.12.2017 Anonymus 2. https://tr.m.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCzik Erişim tarihi: 28.11.2017
  • Anonymus 3. Müzikle Dans Eden Beyin, http://www.musikidergisi.net/?p=1213, Erişim tarihi: 23.11.2017
Year 2017, Volume: 26 Issue: 3, 1 - 12, 21.12.2017

Abstract

References

  • Armstrong, T. (1999). 7 Kinds of Smart, Penguin Putnam Inc., New York Demircioğlu, H., Güneysu, S., (2000). Eğitimde Yeni Hedefler ve Çoklu Zeka Yaklaşımı. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Dergisi 1(2) / 47 – 50, Ankara Fisher, R. (1995). Teaching Children to Think, Stanley Thornes Ltd., U.K Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: The theory in practice,Basic Books, New York Gardner, H. (1999). Intelligence Reframed: Multiple İntelligences for the 21. Century, Basic Boks, New York Gardner, H. (2004). Zihin Çerçeveleri, Çoklu Zeka Kuramı, Alfa Basım Yayım Dağıtım İnş. Tur. San. ve Dış Tic. Ltd. Şti., İstanbul Giles, M. (1991). A little background music, please, Principal, November Güneysu, S. (2002). Çoklu Zeka Kuramı’nın Eğitime Yansımaları, Çoluk Çocuk Dergisi, Sayı 47 / 16–19, Ankara
  • İflazoğlu, A. (2003). Çoklu Zeka Kuramı Destekli Kubaşık Öğrenme Yönteminin İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersindeki Akademik Başarı Ve Tutumlarına Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana Jensen, E. (2006). Beyin Uyumlu Öğrenme. Çev: A. Doğanay, Nobel Yayınevi, Adana Karakuş, M. (2005). Yapılandırmacı Öğrenme ve Çoklu Zeka Kuramı. Ankara: Zil ve Teneffüs Dergisi, Sayı 1 / 81–83 Koman E., (2001). Zeka Ne Değildir? Çoluk Çocuk Dergisi, Sayı 71, Ankara Madi, B. (2006).Öğrenme beyinde Nasıl Oluşur? Morpa Kültür Yayınları, İstanbul Meister I.G, vd (2004). Playing piano in the mind -an fMRI study on music imagery and performance in pianists. Cogn Brain Res; 19: 219–228 Özgüven, İ, E. (1994). “Psikolojik Testler”, Yeni Doğuş Matbaası, Ankara Selçuk, Z. (1999). Bireyi Tanıma Teknikleri, (Ed.) Kuzgun, Y., İlköğretimde Rehberlik, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara Selçuk, Z. Kayılı, H. Okut, H. (2002). Çoklu Zeka Uygulamaları, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara Soysal, A.Ş.& Yalçın, K.& Karakaş, S. (2005). Temporal Lobun Sesi: Müzik. Yeni Symposium. Sayı 43 / 107–113 Sylwester, R. (1995). A Celebration of Neurons an Educator’s Guide to the Human Brain. Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development The Chimpanzee Sequencing and Analysis Consortium (2005). "Initial sequence of the chimpanzee genome and comparison with the human genome," Nature 437: 69–87. Toker, F. Kuzgun, Y. Cebe, N. Uçkunkaya, B. (1968). Zeka Kuramları. Ankara: M.E.B.Talim ve Terbiye Dairesi Araştırma ve Değerlendirme Bürosu Zeren, N, A. (2003). Müzik Fiziği, Pan Yayıncılık, İstanbul Anonymus 1. https://www.studyfinds.org/brain-wiring-intelligence/ Erişim tarihi: 15.12.2017 Anonymus 2. https://tr.m.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCzik Erişim tarihi: 28.11.2017
  • Anonymus 3. Müzikle Dans Eden Beyin, http://www.musikidergisi.net/?p=1213, Erişim tarihi: 23.11.2017
There are 3 citations in total.

Details

Journal Section Makaleler
Authors

C.Hakan Çuhadar

Publication Date December 21, 2017
Submission Date November 28, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 26 Issue: 3

Cite

APA Çuhadar, C. (2017). MÜZİKSEL ZEKA. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26(3), 1-12.