In the present experimental study the effects of “scenario based learning approach supported by drama in education” on elementary school fifth grade bilingual and non bilingual students’ Turkish lesson academic achievement understanding by reading were investigated The research was conducted at three elementary public schools of lower socio economic level with 196 fifth grade students at Adana Seyhan during the spring semester of 2004 2005 The three experimental groups were instructed with drama method based on scenario based learning approach SBLA other control groups were instructed teacher centered method based on traditional whole class teaching “Achievement test of understanding of reading” developed and controlled for the reliability and validity by the researcher were administered as pretest and posttest The research results from “The achievement test of understanding reading” shows significant difference among groups favoring the experimental groups Key Words: Understanding by reading bilingualism and education Turkish language education
Bu deneysel çalışma, araştırma ana dili Türkçe olan ve olmayan öğrencilerin Türkçe
dersinde okuduğunu anlama becerilerinin geliştirilmesinde “Senaryo Tabanlı Öğrenme
Yaklaşımı”na dayalı eğitimde drama yöntemi ile “Tüm Sınıf Öğretimine Dayalı
Geleneksel Yöntem”in uygulandığı deneysel bir çalışmadır. Araştırma 2004-2005
öğretim yılının bahar yarıyılında Adana ili Seyhan ilçesindeki alt sosyo ekonomik
düzeydeki üç devlet ilköğretim okulunda okuyan 196 5. sınıf öğrencisi ile
gerçekleştirilmiştir. Dersler, üç deney grubunda STÖY dayalı eğitimde drama yöntemi,
diğer üç kontrol grubunda ise tüm sınıf öğretimine dayalı geleneksel öğretmen merkezli
yönteme göre işlenmiştir. Ölçme aracı olarak kullanılan ve araştırmacı tarafından
geliştirilip, geçerlilik güvenirlik çalışması yapılan “Okuduğunu Anlama Başarı Testi”,
ön test, son test olarak verilmiştir. Bulgular “okuduğunu anlama” başarı testinden elde
edilen toplam puanlar açısından, deney ve kontrol grupları arasında anlamlı bir fark
olduğunu göstermiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2005 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2005 Volume: 14 Issue: 2 |