In this study various definitions of critical thinking and role of the teacher on the critical thinking are explained In addition measurement instruments related to critical thinking are introduced The porpuse of the present study was to investigate reliability of Watson Glaser Critical Thinking Appraisal W GEAYGÖ The sample consisted of 270 University students attended different classes second grade n:136 third grade n:50 fourth grade n:84 English teaching department at Cukurova University The Cronbach’s Alfa for the W GEAYGÖ was 38 Cronbach’s Alfa for subscale of inference 28 subscale of recognition of assuptions 35 subscale of deduction 14 subscale of interpretation 20 subscale of evaluation of arguments 10 Computed Guttman Split Half score was astimated as 31 Key Words: Thinking Critical Thinking Critical Thinking Scale
Bu çalışmada, eleştirel düşünmenin ne olduğu üzerinde durularak, eleştirel
düşünmede öğretmenin rolü açıklanmış ve en son aşamada eleştirel düşünmeyi
ölçemeye yönelik bazı ölçme araçları tanıtılarak bu araçlardan Watson-Glaser Eleştirel
Akıl Yürütme Gücü Ölçeğinin (W- GEAYGÖ) üniversite ikinci, üçüncü ve dördüncü
sınıf İngilizce Bölümü öğretmen adayları üzerindeki güvenirliği incelenmiştir.
Araştırmanın örneklemini, Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde 2005-2006
öğretim yılında 2. sınıf (n:136), 3.sınıf (n:50), 4. sınıf (n:84) İngilizce bölümü öğrencisi
olmak üzere 270 öğrenci oluşturmuştur Araştırma sonucunda, W-GEAYGÖ’nün iç
tutarlı güvenirliği Cronbach Alfa katsayısı tüm test için .38 olarak bulunmuştur. Alt
testler için ise Cronbach Alfa katsayıları Çıkarsama alt ölçeği için .28, Varsayımların
Farkına Varma alt ölçeği için .35, Tümdengelim alt ölçeği için .14, Yorumlama alt
ölçeği için .20, Karşı Görüşlerin Değerlendirilmesi alt ölçeğinin ise .10 olarak
saptanmıştır. Ayrıca ölçeğin kararlılığı hakkında bir fikir edinebilmek için test yarılama
tekniği olarak hesaplanan Guttman Split Half değeri .31 olarak belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2007 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 16 Issue: 1 |