This study is a descriptive case study investigating the perspectives of teachers students and parents on students’ classroom misbehaviors The participant school is a low status suburban primary school The data was obtained by different techniques such as critical incident interviews and personal information forms which were conducted on teachers students and parents One of the participant teachers was female and four of them were male Three teachers were teaching fourth grade and two teachers were teaching fifth grade The participant students consisted of 75 girls and 97 boys fourth grade and fifth grade The parents representing 20 students were just mothers The results can be summarized as in the following; All participants agreed on the definition of undesirable behaviors and they defined the socially inappropriate behaviors as misbehaviors Concerning the reason to define a behavior as a problem the teachers reported the negative academic results on themselves and the other students while the parents reported negative psychological and social results on themselves Student participants were found to be aware of the results of the behaviors whereas boys were found unaware of the psychological results of the behaviors on others Key words: Classroom Management Misbehavior Teacher Student Parents
Bu araştırma, öğrencilerin sınıf içinde istenmeyen davranışları hakkında
öğretmen, öğrenci ve veli görüşlerini aynı okulda derinlemesine inceleyen nitel bir
çalışmadır. Araştırma için belirlenen ilköğretim okulu, şehrin dışında, alt sosyoekonomik
düzeyde bir ilköğretim okuludur. Verilerin toplanmasında yöntem ve veri
çeşitlemesi birlikte kullanılmıştır. Araştırma verileri üç farklı kaynaktan (öğretmen,
öğrenci ve veli) nitel veri toplama tekniklerinden kritik durum/ olay tekniği (critical
incident) ve görüşme ile nicel veri toplama yöntemlerinden kişisel bilgi formu
kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerden biri kadın, dördü
erkektir. Beş öğretmenin üçü 4. sınıf, ikisi 5. sınıf öğretmenidir. Dört ve beşinci sınıfa
devam eden öğrencilerin 75’ i kız, 97’ si erkektir. Yirmi öğrenci velisinin ise tamamı
kadındır. Araştırma bulgularına göre hangi davranışların istenmeyen davranış olduğu
konusunda katılımcılar benzer tutum içinde olmuşlar, çoğunlukla toplumsal beklentilere
uygun olmayan davranışları sınıf içinde istenmeyen davranış olarak nitelendirmişlerdir.
Davranışın niçin problem olduğu ile ilgili olarak öğretmenler, davranışın daha çok
kendilerine ve diğerlerine getirebileceği olumsuz akademik sonuçları, veliler
kendilerinde yaratacağı olumsuz psikolojik ve sosyal sonuçları belirtmişlerdir.
Öğrencilerin davranışlarının sonuçlarından haberdar olduğu, ancak erkek öğrencilerin,
davranışlarının diğerleri üzerindeki psikolojik etkilerinin farkında olmadığı
görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2007 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 16 Issue: 1 |