This research was carried out with the aim of investigating the effect of project based learning approach in teaching science to the logical thinking ability of seventh grade students of primary education The research was designed with respect to” pre test final test control grouped” model The research was applied on the seventh grade students of a private Primary Education School in Ankara Province Yenimahalle District The experimental and the control groups of the research were formed before the treatment process via the “Personal Information Form” There were 22 students in both of the experiment and the control groups Logical Thinking Group Test was used as a data collection tool In the analysis of gained data statistical processes t test for independent groups t test for dependent groups and double factored Anova were used Statistical processing was made at the SPSS 11 0 program After the processing of data it was observed that the logical thinking ability of experiment group students was higher than the logical thinking ability of control group students and it was concluded that the effect of gender on logical thinking ability was not significant Through this research it could be concluded that science education that had been developed with taking the project based learning approach in center was more efficient in development of students’ logical thinking ability It could be considered that it was easier to reach the educational goals if this approach was being applied at science education This research which was applied on primary science education could be implemented on other disciplines e g Math Turkish Social Science… and the results could be discussed Key Words: Teaching Science Project Based Learning Logical Thinking Ability
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin mantıksal düşünme
becerilerinin gelişiminde proje tabanlı öğrenme yönteminin etkisini araştırmaktır. “Ön
test-son test kontrol grubu” deneysel modelinde hazırlanmış olan bu araştırmanın
çalışma grubunu Ankara ili Yenimahalle ilçesinde özel bir ilköğretim okuluna devam
eden 7.sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Deney ve kontrol grupları belirlenirken “Kişisel
Bilgiler Formu” kullanılmıştır. Deney grubunda 22, kontrol grubunda 22 öğrenci
bulunmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak mantıksal düşünme grup testi
(MDGT) kullanılmıştır. Toplanan verilerin analizinde istatistikî işlemlerden bağımsız
gruplar t testi, bağımlı gruplar t testi ve çift faktörlü ANOVA kullanılmıştır. İstatistikî
işlemler SPSS 11,0 paket programıyla çözümlenmiştir. Verilerin değerlendirilmesi
sonunda; deney grubundaki öğrencilerin mantıksal düşünme becerilerinin kontrol
grubundaki öğrencilerden daha yüksek olduğu görülürken, öğrencilerin cinsiyetlerinin
mantıksal düşünme becerisi üzerinde anlamlı bir etkisi olmadığı sonucuna varılmıştır.
Bu araştırma ile proje tabanlı öğrenme yaklaşımı merkeze alınarak geliştirilen fen
eğitiminin öğrencilerin mantıksal düşünme becerilerinin gelişiminde etkili olduğu
söylenebilir. Fen eğitiminde bu yaklaşımın uygulanması halinde amaçlara ulaşmada
etkili olabileceği düşünülmektedir. Ayrıca fen bilgisi alanında yapılan bu çalışmanın
diğer disiplinlerde ( Matematik, Türkçe, Sosyal Bilgiler vb.) de uygulanarak sonuçları
tartışılabilir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2008 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 17 Issue: 2 |