After reviewing the pertinent literature it can be seen that the music and the brain relation has been a subject which has been the main interest of numerous Steward L Walsh V Zatorre R J Patel A D Balaban E Peretz I Limb C J Pantev C v d researchers The majority of these researches are made up of medical field workers but the musical aspect is usually ignored It has become clear with the recent researches that the centers of the musical perception and performance are located in the right front lobe of the brain but the sense of rhythm is on the left side at the girus insula After numerous investigations made on the patients whose brains are partially removed it is observed that the loss of cerebral capacity is regained after a period of time The impulses observed by the pertinent centers are transferred by synaptic ties and are stored at various locations This shows that the brain is an organ with hologramic structure The process of learning in the brain may be summarized as the increase of synapses in number: How can this information increase the success of persons teaching music? How can a musician use this observation in his profession? It is expected that these basic musical data will attract the interest of the people In this paper research on the relationship of music and brain will be evaluated from the perspective of a musician Key Words: Temporal lobe music
Alanyazın incelendiğinde görülmektedir ki müzik ve beyin ilişkisi, pek çok
araştırmacının (Steward L, Walsh V, Zatorre R.J., Patel A.D., Balaban E., Peretz, I.,
Limb C.J., Pantev, C, v.d.) ilgisini çeken bir konu olmuştur. Ancak bu araştırmacıların
genelini tıp alanında çalışanlar oluşturmaktadır. Araştırmanın ilişkilendirildiği iki
alandan birinin müzik olması nedeni ile söz konusu araştırmalarda “müzik” tarafı ister
istemez zayıf kalmakta, ilgi daha çok beynin tıbbi açıklamalarına kaymaktadır.
Farklı zamanlarda yapılan çalışmalar, müzik algısı ve performansının
beynimizin sağ şakak bölgesinde, fakat ritim duygusunun ise beynin sol tarafında (girus
insula) gerçekleşen bir süreç olduğunu göstermiştir. Hasta örneklemleri üzerinde
yapılan araştırmalar, beyinlerinin bir kısmı alınan hastaların yeteneklerinin büyük
kısmının bu işlemden etkilendiğini fakat aradan geçen zaman içinde bu kaybın bir
kısmının tekrar geri kazanıldığını da göstermiştir. Beyne gelen bilgiler, ilgili
merkezlerce algılanmakta, sinaptik bağlantılardan yararlanarak beynin bütün yüzeyine
yayılmakta ve aynı anda değişik yerlerde saklanmaktadır. Bu durum, beynin bir
halogramik yapısı olduğunu da göstermektedir.
Beyinde öğrenme, sinir hücreleri arasındaki sinapsların artması şeklinde
özetlenmektedir. -Bu bilgiler müzik eğitimi yapan insanların işini ne ölçüde
kolaylaştırabilir? -Bir müzikçi, bundan nasıl yararlanabilir? Bu sorulara temel
oluşturacak bilimsel verilerin, konuyla ilgilenenlerin ilgisini çekebileceği
düşünülmektedir.
Bu çalışmada “müzik ve beyin” ile ilgili araştırmalara bir müzikçinin
perspektifi ile bakılacak ve değerlendirmelerde bulunulacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2008 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 17 Issue: 2 |