The aim for this research is to analyses the change on the level of teacher attitudes and beliefs on classroom control of teacher candidates who take classroom management course The study was carried out at the Technical Faculty of Education in the Department of Electronic and Computer Education at Gazi University in the second term of 2006 2007 academic years Totally 91 teacher candidates constitute sample of the research An experimental research was conducted for this aim In this experimental study one group pre test and last test model has been applied Before the study attitudes and beliefs on classroom control inventory with a 85 reliability coefficiency had been applied as pre tests The scale includes total 26 points on the dimensions of instruction management people management and behavior management After a 12 week classroom management course the same scale had been applied as posttest Arithmetic mean dependent t test and independent t test were applied for analyzing data At the end of this research it was determined that teacher candidates’ level of teacher attitudes and beliefs on classroom control after and before they took courses not changed On the other hand it was determined that attitudes and beliefs on classroom control levels of teacher candidates doesn’t depend on before and after their taking classroom management course sex general academic achievement levels and high school type they graduated Keywords: Teacher’s vocational courses classroom management attitudes and beliefs on classroom control inventory preservice teacher
Bu çalışmanın amacı, sınıf yönetimi dersini alan öğretmen adaylarının sınıf
yönetimine yönelik tutum ve inanç kazanma düzeyindeki değişmeyi incelemektir.
Araştırma 2006–2007 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminde, Gazi Üniversitesi
Teknik Eğitim Fakültesi Elektronik ve Bilgisayar Eğitimi Bölümü öğrencilerinden
91’inin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaçla deneysel bir araştırma
düzenlenmiştir. Deneysel çalışmada tek grup öntest sontest deneme modeli
uygulanmıştır. Çalışmada öntest olarak “Sınıf Yönetimine Yönelik Tutum ve İnanç
Envanteri” kullanılmıştır. Ölçeğin geneli için hesaplanan Cronbach Alpha Güvenirlik
Katsayısı, .85 olarak bulunmuştur. Ölçek öğretim yönetimi, öğrenci yönetimi ve
davranış yönetimi boyutunda toplam 26 madde içermektedir. 12 haftalık sınıf yönetimi
dersine katılan öğretmen adaylarına aynı ölçme aracı sontest olarak tekrar
uygulanmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, bağımlı t-testi ve bağımsız t-testi
uygulanmıştır. Araştırma sonunda, sınıf yönetimi dersinin öğretmen adaylarının sınıf
yönetimine yönelik tutum ve inanç düzeyini geliştirmede istatistiksel olarak önemli bir
etkisi olmadığı belirlenmiştir. Diğer taraftan öğretmen adaylarının sınıf yönetimine
yönelik tutum ve inanç düzeyinin sınıf yönetimi dersi almadan önce ve aldıktan sonra
cinsiyete, genel akademik başarı durumuna ve mezun oldukları lise türüne göre
istatistiksel olarak farklılık göstermediği de tespit edilmiştir.
Öğretmenlik meslek dersleri sınıf yönetimi sınıf yönetimine yönelik tutum ve inanç envanteri öğretmen adayı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2008 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 17 Issue: 3 |