BibTex RIS Cite

Stratejik İş Birlikleri: Yiyecek İçecek İşletmelerinde Bir Uygulama

Year 2008, Volume: 17 Issue: 3, 359 - 376, 01.09.2008

Abstract

Strategic Alliances: An Application in the F B Industry In today’s business world of hard competition firms undertake new investments and set different strategies to achieve sustainable development Strategic alliances is one of the most important strategies to realize these goals Strategic alliances as a new approach to overcome economical financial challenges have been implemented in health finance transportation and electonics industries for a long period of time Hospitality industry that gains an increasing importance in the world economy because of its contributions to both employment and national income also follows the trend The aim of this study is presenting a theoretical approach to the issue of strategic alliances which is a recent trend in the business world and to explain the ways of implementation of strategic alliances in today’s organizations in general and food and beverage bussinesses in spesific Keywords: Strategic Alliance Strategic Management Hospitality Industry Food and Beverage Industry

References

  • Altunışık, R., Coşkun, R. Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2004) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, SPSS Uygulamaları. İstanbul:Avcı Ofset.
  • Ataman, G. (2001). İşletme Yönetimi, Temel Kavramlar & Yeni Yaklaşımlar. Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • Aydıntan, B. (2003). Dışa Açılma Yolunda Stratejik Ortaklıklar ve Türk Şirketleri Açısından Önemi. G.Ü. İ.İ.B.F. Dergisi. C:2.
  • Bleeke,J. ve Ernst. D. (1995). Is your Strategic Alliance Really A Sale? Harward Bussines Review, January-February, Vol:73, No:1
  • Das,T.K., ve Teng B.S. (2001). A Risk Perception Model of Alliance Structuring. Journal of International Management, s:1-29.
  • De Man A.P. (2005). Alliance Capability: A Comparison of the Alliance Strenght of Europan and American Companies. Europen Management Journal, 23, 313- 323.
  • Dönbak, E.R. (2006). Türkiye’de Kredi Kartı Sunan Bankalar ile Ankara İlinde Yer Alan Turizm İşletmeleri Arasında Pazarlama Ortaklığının İşletme Performansı Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Eerola, E. ve Maattanen, N. (2004). Strategic Alliances, Joint Investments and Market Structure. International Journal of Industrial Organizations, 22, 241-251.
  • Ener, N. (2003) Küçük ve Orta Büyüklükteki (KOBİ) İşletmeler için Pazarlama Verimliliğini Artırma Stratejileri. Doğu Akdeniz Üniversitesi.Review of Social, Economic & Business Studies, Vol.2. 232-241.
  • Gebrekidan,D., G, Abraha., Awuah B. (2002).Inter-organizational Cooperation: A New View of Strategic Alliances. Industrial Marketing Management, Vol.31,I.8,s:679-693.
  • Gils, A.V. ve Zwart, P. (2004). Knowledge Acquisition and Learning in Dutch and Belgian Sme’s: The Role of Strategic Alliances. Europen Management Journal, 22, 685-692.
  • Gulati, R. (1998). Alliance and Networks. Strategic Management Journal, Vol.19, No.4. p.293-317.
  • Ireland,R.D. ve Hitt A.M. (2002) Alliance Management As a Source of Competitive Advantage. Journal of Management, Vol:156,s:1-35.
  • İplik, F. N. (2008). Uluslararası Stratejik İşbirlikleri: Türkiye’de Konaklama Sektöründe Faaliyet Gösteren Uluslararası Stratejik İşbirliklerinin Başarı Faktörlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Korkmaz, E. (2006). Otel İşletmelerinin Yiyecek-İçecek Hizmetlerinde Dış Kaynak Kullanımı(Outsourcing): Hizmet Kalitesine Yönelik Yönetici ve Müşteri Algılamalarının Antalya Örneği İle Değerlendirilmes. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kwan,C.,K. ve Wong K.F. (1999). A Study of Strategic Alliances in the Hong Kong Hotel Industry. Proceedings of the 4th Annual Conference on Graduate Education and Graduate Students Research in Hospitality and Tourism , Las Vegas, USA, 4-6 January, 1999, p. 500-510
  • Munoz,M.D.M. ve Falcon J.M.G. (2000). Succesfull relationships between hotels and agencies. Annals of Tourism Research, Vol:27, No:3. p:737-762.
  • Özgen, H., A. Yalçın (2006). Temel İşletmecilik Bilgisi. 3. Baskı, Adana. Nobel Kitabevi.
  • Özgen, H., K. C. Kılıç, Karademir, B. (2003) Birlikten Kuvvet Doğar: Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler İçin Bir Örgütlenme Modeli Olarak Ağ Organizasyonları Önerisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Cilt:12. Sayı:12.
  • Prakash K.C. ve Olsen M.D. (2003). Strategic Alliances: a Hospitality Industry Perspective. International Journal of Hospitality Management. Vol:22 p:419-434.
  • Preble,J.F., A.Reichel., Hoffman,C.R. (2000). “Strategic alliances for competitive advantage: evidence from Israel’s hospitality and tourism industry” International journal of Hospitality Management.19. 327-341.
  • Ring,P.S. (2000) The Three T’s of Alliance Creation: Task, Team and Time. Europan Management Journal. Vol.18. no.2, p.152-163.
  • Ritchie, W.B., P. Burns., ve Palmer, C. (2005). Tourism research methods: Integrating theory with practise. U.S.A. CAB International.
  • Schuler,R. ve Jackson S. (2001). Human Resource Issues and Activities in Mergers and Acquisitions. Europan Management Journal, 19,239-253.
  • Semercisöz, F. ve Çakınberk, A. (2003a). Stratejik ittifaklarda etkinliğin algılanması: uygulamadan bir örnek. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Dergisi,32,51-92.
  • Semerciöz F. ve Çakınberk, A. ( 2003b). Stratejik İttifaklar: Türk İlaç Dağıtım Kanalından Bir Örnek. İ.Ü. İ.F. İ.İ.E. Journal of Management (Yönetim Dergisi), Yıl:14,Sayı:46, s.23-39.
  • Seyidoğlu, H. (1997). Bilimsel araştırma ve yazma el kitabı. İstanbul: Güzem Yayınları.
  • Spekman, R.E., T.M. Forbes, Isabella L.A., Macayov, T.C. (1998). Alliance Man agement: A view from the Past and a Look to the Future. Journal of Management Studies, 35, 747-772.
  • Tüfekçi, Ö.K. (2004). Pazar Tabanlı Stratejik İş Birlikleri ve Denizli Tekstil İşletmelerinde Bir Uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tüfekçi, Ö.K. ve Uçar N. (2003). Turizm Sektöründe Bir Kült: Stratejik İş Birlikleri. Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi. I. Çanakkale Turizm Biyenali, 343- 353.
  • Unur,K. ve Dönbak E.R. (2008). Turizm İşletmelerinde Çağdaş Yönetim Teknikleri, Editörler: Doç.Dr. Fevzi Okumuş, Yrd.Doç.Dr. Umut Avcı. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Uzun, A. Ö. (2007). Stratejik İş Birlikleri ve Rekabet, Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi. Rekabet Kurumu, Ankara.
  • Ülgen, H. ve Mirze S.K. (2004). İşletmelerde Stratejik Yönetim. Birinci Basım, No:23, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
  • Yoshino, M.Y. ve Rangan U.S. (1994). Strategic Alliances: An Enterpreneurial Approach to Globalization. Harvard Business School Pres. Boston,
  • Kullanılan İnternet Erişim Kaynakları
  • http://www.tdk.org.tr
  • http://www.canaktan.org 13.11.2007 18.03.2008

STRATEJİK İŞ BİRLİKLERİ: YİYECEK-İÇECEK İŞLETMELERİNDE BİR UYGULAMA

Year 2008, Volume: 17 Issue: 3, 359 - 376, 01.09.2008

Abstract

Yaşadığımız yüzyılda işletmeler, artan rekabet koşulları içerisinde yeni yatırımlara
girmek ve sürdürülebilir gelişmeyi sağlayabilmek için pek çok farklı stratejiler
izlemektedirler. Stratejik iş birlikleri bu izlenen yolların en önemlilerinden biridir.
İktisadi ve finansal zorluklarla baş etmenin yeni yollarından biri olan stratejik iş
birlikleri sağlık, finans, ulaşım ve elektronik sektörlerinde uzun süreden beri
kullanılmaktadır. Gerek istihdama gerekse gelire katkıları itibariyle dünya
ekonomisinde giderek önemleri artan ağırlama işletmeleri de müşterilerinin taleplerini
en iyi şekilde karşılayabilmek ve rekabette üstünlük sağlayabilmek amacıyla
günümüzde stratejik iş birliklerine yoğun ilgi göstermektedirler. Stratejik iş birliği
uygulamalarının hizmet sektörü içinde yer alan yiyecek-içecek işletmelerinde ne şekilde
gerçekleştiğinin anlaşılması işletmelerin gelişimi ve rekabet güçleri açısından çok
önemlidir. Bu çalışmanın amacı iş dünyasında son dönemlerde sıklıkla karşılaştığımız
stratejik iş birliği kavramına teorik bir açıdan yaklaşmak, işletmelerdeki
uygulamalarının ne şekillerde gerçekleştiğini ortaya koymak ve yiyecek-içecek
işletmelerindeki stratejik iş birliklerini incelemektir

References

  • Altunışık, R., Coşkun, R. Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2004) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, SPSS Uygulamaları. İstanbul:Avcı Ofset.
  • Ataman, G. (2001). İşletme Yönetimi, Temel Kavramlar & Yeni Yaklaşımlar. Türkmen Kitabevi, İstanbul.
  • Aydıntan, B. (2003). Dışa Açılma Yolunda Stratejik Ortaklıklar ve Türk Şirketleri Açısından Önemi. G.Ü. İ.İ.B.F. Dergisi. C:2.
  • Bleeke,J. ve Ernst. D. (1995). Is your Strategic Alliance Really A Sale? Harward Bussines Review, January-February, Vol:73, No:1
  • Das,T.K., ve Teng B.S. (2001). A Risk Perception Model of Alliance Structuring. Journal of International Management, s:1-29.
  • De Man A.P. (2005). Alliance Capability: A Comparison of the Alliance Strenght of Europan and American Companies. Europen Management Journal, 23, 313- 323.
  • Dönbak, E.R. (2006). Türkiye’de Kredi Kartı Sunan Bankalar ile Ankara İlinde Yer Alan Turizm İşletmeleri Arasında Pazarlama Ortaklığının İşletme Performansı Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Eerola, E. ve Maattanen, N. (2004). Strategic Alliances, Joint Investments and Market Structure. International Journal of Industrial Organizations, 22, 241-251.
  • Ener, N. (2003) Küçük ve Orta Büyüklükteki (KOBİ) İşletmeler için Pazarlama Verimliliğini Artırma Stratejileri. Doğu Akdeniz Üniversitesi.Review of Social, Economic & Business Studies, Vol.2. 232-241.
  • Gebrekidan,D., G, Abraha., Awuah B. (2002).Inter-organizational Cooperation: A New View of Strategic Alliances. Industrial Marketing Management, Vol.31,I.8,s:679-693.
  • Gils, A.V. ve Zwart, P. (2004). Knowledge Acquisition and Learning in Dutch and Belgian Sme’s: The Role of Strategic Alliances. Europen Management Journal, 22, 685-692.
  • Gulati, R. (1998). Alliance and Networks. Strategic Management Journal, Vol.19, No.4. p.293-317.
  • Ireland,R.D. ve Hitt A.M. (2002) Alliance Management As a Source of Competitive Advantage. Journal of Management, Vol:156,s:1-35.
  • İplik, F. N. (2008). Uluslararası Stratejik İşbirlikleri: Türkiye’de Konaklama Sektöründe Faaliyet Gösteren Uluslararası Stratejik İşbirliklerinin Başarı Faktörlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Korkmaz, E. (2006). Otel İşletmelerinin Yiyecek-İçecek Hizmetlerinde Dış Kaynak Kullanımı(Outsourcing): Hizmet Kalitesine Yönelik Yönetici ve Müşteri Algılamalarının Antalya Örneği İle Değerlendirilmes. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kwan,C.,K. ve Wong K.F. (1999). A Study of Strategic Alliances in the Hong Kong Hotel Industry. Proceedings of the 4th Annual Conference on Graduate Education and Graduate Students Research in Hospitality and Tourism , Las Vegas, USA, 4-6 January, 1999, p. 500-510
  • Munoz,M.D.M. ve Falcon J.M.G. (2000). Succesfull relationships between hotels and agencies. Annals of Tourism Research, Vol:27, No:3. p:737-762.
  • Özgen, H., A. Yalçın (2006). Temel İşletmecilik Bilgisi. 3. Baskı, Adana. Nobel Kitabevi.
  • Özgen, H., K. C. Kılıç, Karademir, B. (2003) Birlikten Kuvvet Doğar: Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler İçin Bir Örgütlenme Modeli Olarak Ağ Organizasyonları Önerisi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. Cilt:12. Sayı:12.
  • Prakash K.C. ve Olsen M.D. (2003). Strategic Alliances: a Hospitality Industry Perspective. International Journal of Hospitality Management. Vol:22 p:419-434.
  • Preble,J.F., A.Reichel., Hoffman,C.R. (2000). “Strategic alliances for competitive advantage: evidence from Israel’s hospitality and tourism industry” International journal of Hospitality Management.19. 327-341.
  • Ring,P.S. (2000) The Three T’s of Alliance Creation: Task, Team and Time. Europan Management Journal. Vol.18. no.2, p.152-163.
  • Ritchie, W.B., P. Burns., ve Palmer, C. (2005). Tourism research methods: Integrating theory with practise. U.S.A. CAB International.
  • Schuler,R. ve Jackson S. (2001). Human Resource Issues and Activities in Mergers and Acquisitions. Europan Management Journal, 19,239-253.
  • Semercisöz, F. ve Çakınberk, A. (2003a). Stratejik ittifaklarda etkinliğin algılanması: uygulamadan bir örnek. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Dergisi,32,51-92.
  • Semerciöz F. ve Çakınberk, A. ( 2003b). Stratejik İttifaklar: Türk İlaç Dağıtım Kanalından Bir Örnek. İ.Ü. İ.F. İ.İ.E. Journal of Management (Yönetim Dergisi), Yıl:14,Sayı:46, s.23-39.
  • Seyidoğlu, H. (1997). Bilimsel araştırma ve yazma el kitabı. İstanbul: Güzem Yayınları.
  • Spekman, R.E., T.M. Forbes, Isabella L.A., Macayov, T.C. (1998). Alliance Man agement: A view from the Past and a Look to the Future. Journal of Management Studies, 35, 747-772.
  • Tüfekçi, Ö.K. (2004). Pazar Tabanlı Stratejik İş Birlikleri ve Denizli Tekstil İşletmelerinde Bir Uygulama. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Tüfekçi, Ö.K. ve Uçar N. (2003). Turizm Sektöründe Bir Kült: Stratejik İş Birlikleri. Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesi. I. Çanakkale Turizm Biyenali, 343- 353.
  • Unur,K. ve Dönbak E.R. (2008). Turizm İşletmelerinde Çağdaş Yönetim Teknikleri, Editörler: Doç.Dr. Fevzi Okumuş, Yrd.Doç.Dr. Umut Avcı. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Uzun, A. Ö. (2007). Stratejik İş Birlikleri ve Rekabet, Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi. Rekabet Kurumu, Ankara.
  • Ülgen, H. ve Mirze S.K. (2004). İşletmelerde Stratejik Yönetim. Birinci Basım, No:23, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık San. Tic. A.Ş.
  • Yoshino, M.Y. ve Rangan U.S. (1994). Strategic Alliances: An Enterpreneurial Approach to Globalization. Harvard Business School Pres. Boston,
  • Kullanılan İnternet Erişim Kaynakları
  • http://www.tdk.org.tr
  • http://www.canaktan.org 13.11.2007 18.03.2008
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Prof. Dr. Bahar Taner This is me

Arş.gör.gürkan Akdağ This is me

Publication Date September 1, 2008
Submission Date December 29, 2013
Published in Issue Year 2008 Volume: 17 Issue: 3

Cite

APA Taner, P. D. B., & Akdağ, A. (2008). STRATEJİK İŞ BİRLİKLERİ: YİYECEK-İÇECEK İŞLETMELERİNDE BİR UYGULAMA. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(3), 359-376.