This study mainly deals with the effect of marked environments on the
erroneous pronunciation of the word-final voiced obstruents. The study involved 26
Sophomore students at Cukurova University ELT Department. The participants were
given a list of several sentences with four test-words ending in word-final voiced
obstruents. The data were recorded and transcribed phonetically in order to describe
the errors. Chi-square analysis was conducted in order to see whether there is a
significant difference between the correct and incorrect forms produced by the
participants.
As a result, it has been observed that the difficulty in pronouncing the wordfinal obstruents is not because the sounds [b d g] are marked, it is rather because the
word-final position is environmentally marked and this causes the learners to
experience difficulties in pronunciation. The learners apply to L1 transfer and replace
the word-final voiced obstruents with the voiceless obstruents most of the time.
Bu çalışmanın amacı konumsal belirtililik özelliğinin sözcük sonunda bulunan
titreşimli duraksamalı ünsüzlerin sesletimindeki hatalara olan etkisinin gösterilmesidir.
Çalışmada 26 adet Çukurova Üniversitesi İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı 2. Sınıf
öğrencisi denek olarak kullanılmıştır. Deneklere İngilizce tümceler içerisinde dört adet
titreşimli duraksamalı ünsüzle biten test sözcüğü içeren bir grup tümce verilerek,
bunları seslendirmeleri istenmiştir. Kayıtların IPA transkriptleri çıkarılmış ve
sonrasında ki kare istatistik analiziyle istenen ses ile üretilen ses arasında anlamlı
farklılık olup olmadığına bakılmıştır.
Sonuç olarak belirtililik özelliğinin etkili olmadığı gözlenmiş, asıl nedenin
konumsal belirtililik özelliği olduğu saptanarak , bu özelliğin etkisiyle anadilden
yapılan aktarımın sesletim hatalarına yol açtığı görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2009 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 18 Issue: 2 |