The aim of the study is to investigate the effect of concept map and V diagram on academic achievement and permanence in science laboratory lesson The study was applied to the 89 3rd class candidate teachers` of elementary science education programs at Gazi University at the educational year of 2007–2008 second semester In the study pre test post test control group design was used In the control group subjects were given traditional teaching method while in the experimental group subjects were given teaching method which based on concept map and V diagram In application academic achievement test was given as pre and post test to both classes The lesson was given to both classes during the 12 weeks Permanence test was given both groups after four weeks of application finished The data was collected using academic achievement test which include all units of science laboratory lesson The test consists of 33 items and was developed by researchers KR–20 was used for reliability analysis and for validity of test the opinions of five experts were taken The reliability value of the test was found as KR–20 = 78 SPSS program was used in the statistical analysis of data collected and independent sample test was used to test study’s hypothesis The results analysis of data showed that experimental group had a significantly higher score than control group respect to academic achievement test scores The results of permanence test showed that knowledge which is taught was more permanent in experimental group than control group Key Words: Concept Map V Diagram Laboratory Achievement Permanence
Çalışmanın amacı, fen bilgisi laboratuar uygulamaları dersinde kavram haritası
ve V diyagramının akademik başarı ve kalıcılığa etkisini araştırmaktır. Çalışma, Gazi
Üniversitesi’nde, 2007-2008 eğitim - öğretim yılı ikinci döneminde ilköğretim fen
bilgisi öğretmenliği programındaki 89, 3. sınıf öğretmen adayına uygulanmıştır.
Çalışmada, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Deney
grubunda konular kavram haritası ve V diyagramına dayalı öğretim yöntemi ile
verilirken kontrol grubunda, konular geleneksel öğretim yöntemiyle verilmiştir.
Uygulamada akademik başarı testi her iki gruba da ön test ve son test olarak verilmiştir.
Her iki grupta da 12 hafta boyunca ders işlenmiştir. Kalıcılık testi ise her iki gruba
uygulama bitiminden dört hafta sonra verilmiştir. Veriler fen bilgisi laboratuar
uygulamaları dersinin tüm ünitelerini içeren akademik başarı testi kullanılarak elde
edilmiştir. Test 33 maddeden oluşmaktadır ve araştırmacılar tarafından geliştirilmiştir.
Güvenirlik analizinde KR–20 hesaplaması kullanılmış ve testin geçerliliği için uzman
görüşleri alınmıştır. Testin güvenirlik değeri KR–20 = .78 bulunmuştur. Verilerin
istatistiksel olarak çözümlenmesinde SPSS paket programından yararlanılmış ve
hipotezleri test etmek için bağımsız gruplar t testi kullanılmıştır. Analiz sonuçları, deney
grubu öğrencilerinin akademik başarı testi puanlarının kontrol grubu öğrencilerine göre
anlamlı derecede yüksek olduğunu göstermiştir. Kalıcılık testi sonuçları öğrenilen
bilgilerin kalıcılığının deney grubundaki öğrencilerde kontrol grubu öğrencilerine göre
daha fazla olduğunu göstermiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2010 |
Submission Date | December 29, 2013 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 19 Issue: 2 |