Seviye Belirleme Sınavına Girecek Olan ilköğretim ikinci Kademe Öğrencilerinde Sınav Kaygısı Mükemmeliyetçilik Ve Anne baba Tutumu Arasındaki ilişkinin incelenmesi
Year 2011,
Volume: 20 Issue: 1, 351 - 366, 01.03.2011
Arş. Gör. Egemen Hanımoğlu
Prof. Dr. Banu Yazgan İnanç
Abstract
The Analysis Of The Relation Among Test Anxiety Perfectionism And The Attitudes Of Parents Of The Secondary Students Who Will Pass Placement Test Sbs The main purpose of this study is to determine whether the perfectionist personality traits and the attitudes of parents of secondary students predict their test anxiety The sample of the research consisted of 723 secondary students studying at 6th 7th and 8th grades To collect data Test Anxiety Inventory” Öner 1990 ; “Parenting Styles Scale” Sümer Güngör 1999 ; “Positive and Negative Perfectionism Scale” Kırdök 2004 and Personal Information Form were administered In the study whether the attitudes of parents together with the perfectionist personality traits predicted the test anxieties of the students was determined by the use of multi linear regression analysis Results suggested that positive and negative perfectionism the acceptance and concern shown by mother were meaningful predictors of total scores and score about delusion sub dimension obtained from the test anxiety scale However in the study negative perfectionism was seen to be a meaningful predictor of the affective sub dimension scores which were obtained from test anxiety scale Keywords: Test anxiety positive perfectionism negative perfectionism attitudes of parents
References
- Abacı, R. (1986). “Demokratik, Otoriter ve İlgisiz Olarak Algılanan Anne-baba Tutumlarının Çocuğun Kaygı Düzeyi İle İlişkisi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Bilal, G. (1984), “Demokratik Ve Otoriter Olarak Algılanan Anne-Baba Tutumlarının Çocukların Uyum Düzeyine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
- Burns, D. D. (1980), “The Perfectionst’s Script For Self-Defeat”, Psychology Today, Vol.41.
- Cassady, C. J. (2004), “The Influence Of Cognitive Test Anxiety Across The Learning Testing Cycle”, Learning and Instruction, 14, 569-572.
- Ekşi, P.(1998), “Sınav Kaygısının Üniversite Adayı Ergenlerde İncelenmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
- Gökçedağ, S. (2001), “Lise Öğrencilerinin Okul Başarısı Ve Kaygı Düzeyi Üzerinde Anne- Baba Tutumlarının Etkilerinin Belirlenip Karşılaştırılması”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- Güneysu S., Bilir Ş. (1988), “Üniversite Gençlerinin Kendini Kabul Düzeylerine Algılanan Ana- Baba Tutumlarının Etkisi”, Psikoloji Dergisi, 6 (22), 127-131
- Kawamura, K., Hunt, S., Frost, R., Di Bartolo, P. (2001), Perfectionism, Anxiety And Depression. Are The Relationship Independent?, Cognitive Therapy And Research, 25 (3), 291-301
- Keskin B. (2001), “Endüstri Meslek Liselerinde Sınava Giren Öğrencilerin Sınav Kaygısıyla Bas Etmelerini Sağlamak Üzere Yapılan Bir Çalışma”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Kılıççı, Y. (1981), “Üniversite Öğrencilerinin Kendilerini Kabullerini Etkileyen Etmenler”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Kırdök, O. (2004), “Olumlu ve Olumsuz Mükemmeliyetçilik Ölçeği Geliştirme Çalışması”, Yayınlamamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
- Kısa, S. S. (1996), “İzmir İl Merkezinde Dershaneye Devam Eden Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygılarıyla Anne-baba Tutumları Arasındaki İlişki”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- Lamborn, S., Mounts, N., Steinberg, L., Dornbusch, S. (1991), Patterns of Competence and Authoritarian, Indulgent and Neglectful Families, Child Development, 62 (5), 1049-1065. Adolescents From Authoritative,
- Liebert, R., Morris, L. (1970), “Relationship of Cognitive and Emotional Component of Test Anxiety to Physiological Arousal Andacademic Performance”, Journal of Consulting and Clinical Psyychology, 35 (3), 332-337
- Man, F. Hall, V. Stout, D. (1991), “Neurotic Nucleus and Test Anxiety”, The Journal of Psychology, 125 (6), 671-675.
- Öner, N. (1990), Sınav Kaygısı Envanteri El Kitabı, Yükseköğretimde Rehberliği Yayma Vakfı Yayını No:1, İstanbul.
- Özer, A. K. (2002), Kaygı: Sınanma Duygusuyla Baş Edebilme, İstanbul. Sistem Yayıncılık.
- Spielberger, C. (1972), Theory and Research in Anxiety, New York, Academic Press.
- Sumi, K., Konda, K. (2002), Relationship Between Neurotic Perfectionism, Depression, Anxiety and Psychosomatic Symptoms: A Prospective Study Among Japanese Men, Pesonality and Individual Differences, 32 (5) , 817- 826
- Sümer, N., Güngör, D. (1999),” Çocuk Yetiştirme Stillerinin Bağlanma Stilleri, Benlik Değerlendirmeleri ve Yakın İlişkiler Üzerindeki Etkisi”, Türk Psikoloji Dergisi, 14 (44), 35-62
- Taşdemir, Ö. (2003), “Üstün Yetenekli Çocuklarda Mükemmeliyetçilik, Sınav Kaygısı, Benlik Saygısı, Kontrol Odağı, Öz-Yeterlilik ve Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
- Yıldız, H. Y. (2007), “Sınav Kaygısı, Anne-Baba Tutumları ve Mükemmeliyetçilik Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Yörükoğlu, A. (2002), Çocuk Ruh Sağlığı, Özgür Yayınları, Ankara.
Seviye Belirleme Sınavına Girecek Olan ilköğretim ikinci Kademe Öğrencilerinde Sınav Kaygısı Mükemmeliyetçilik Ve Anne baba Tutumu Arasındaki ilişkinin incelenmesi
Year 2011,
Volume: 20 Issue: 1, 351 - 366, 01.03.2011
Arş. Gör. Egemen Hanımoğlu
Prof. Dr. Banu Yazgan İnanç
Abstract
Bu araştırmada ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin mükemmeliyetçi kişilik özellikleri ile anne baba tutumlarının sınav kaygısını yordayıp yordamadığını belirlemek amaçlanmıştır Araştırma 6 7 ve 8 sınıfa devam eden 723 ilköğretim öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir Öğrencilerin sınav kaygısına ilişkin veriler “Sınav Kaygısı Envanteri” Öner 1990 anne baba tutumlarına ilişkin veriler “Anne Baba Stilleri Ölçeği” Sümer ve Güngör 1999 mükemmeliyetçiliğe ilişkin veriler “Olumlu Ve Olumsuz Mükemmeliyetçilik Ölçeği” Kırdök 2004 ve demografik değişkenlere ilişkin veriler araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” kullanılarak elde edilmiştir Araştırmada anne baba tutumlarının ve mükemmeliyetçiliğin birlikte sınav kaygısını yordayıp yordamadığı çoklu doğrusal regresyon analizi tekniği ile belirlenmiştir Olumlu mükemmeliyetçiliğin olumsuz mükemmeliyetçiliğin ve anneden algılanan kabul ve ilginin sınav kaygısı ölçeğinden elde edilen toplam puanların ve kuruntu alt boyutu puanlarının anlamlı yordayıcıları oldukları görülmüştür Ayrıca araştırmada olumsuz mükemmeliyetçiliğin sınav kaygısı ölçeğinden elde edilen duyuşsal alt boyut puanlarının anlamlı yordayıcısı olduğu görülmüştür Anahtar Kelimeler: Sınav kaygısı olumlu mükemmeliyetçilik olumsuz mükemmeliyetçilik anne baba tutumları
References
- Abacı, R. (1986). “Demokratik, Otoriter ve İlgisiz Olarak Algılanan Anne-baba Tutumlarının Çocuğun Kaygı Düzeyi İle İlişkisi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Bilal, G. (1984), “Demokratik Ve Otoriter Olarak Algılanan Anne-Baba Tutumlarının Çocukların Uyum Düzeyine Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
- Burns, D. D. (1980), “The Perfectionst’s Script For Self-Defeat”, Psychology Today, Vol.41.
- Cassady, C. J. (2004), “The Influence Of Cognitive Test Anxiety Across The Learning Testing Cycle”, Learning and Instruction, 14, 569-572.
- Ekşi, P.(1998), “Sınav Kaygısının Üniversite Adayı Ergenlerde İncelenmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
- Gökçedağ, S. (2001), “Lise Öğrencilerinin Okul Başarısı Ve Kaygı Düzeyi Üzerinde Anne- Baba Tutumlarının Etkilerinin Belirlenip Karşılaştırılması”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- Güneysu S., Bilir Ş. (1988), “Üniversite Gençlerinin Kendini Kabul Düzeylerine Algılanan Ana- Baba Tutumlarının Etkisi”, Psikoloji Dergisi, 6 (22), 127-131
- Kawamura, K., Hunt, S., Frost, R., Di Bartolo, P. (2001), Perfectionism, Anxiety And Depression. Are The Relationship Independent?, Cognitive Therapy And Research, 25 (3), 291-301
- Keskin B. (2001), “Endüstri Meslek Liselerinde Sınava Giren Öğrencilerin Sınav Kaygısıyla Bas Etmelerini Sağlamak Üzere Yapılan Bir Çalışma”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Kılıççı, Y. (1981), “Üniversite Öğrencilerinin Kendilerini Kabullerini Etkileyen Etmenler”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Kırdök, O. (2004), “Olumlu ve Olumsuz Mükemmeliyetçilik Ölçeği Geliştirme Çalışması”, Yayınlamamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
- Kısa, S. S. (1996), “İzmir İl Merkezinde Dershaneye Devam Eden Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygılarıyla Anne-baba Tutumları Arasındaki İlişki”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- Lamborn, S., Mounts, N., Steinberg, L., Dornbusch, S. (1991), Patterns of Competence and Authoritarian, Indulgent and Neglectful Families, Child Development, 62 (5), 1049-1065. Adolescents From Authoritative,
- Liebert, R., Morris, L. (1970), “Relationship of Cognitive and Emotional Component of Test Anxiety to Physiological Arousal Andacademic Performance”, Journal of Consulting and Clinical Psyychology, 35 (3), 332-337
- Man, F. Hall, V. Stout, D. (1991), “Neurotic Nucleus and Test Anxiety”, The Journal of Psychology, 125 (6), 671-675.
- Öner, N. (1990), Sınav Kaygısı Envanteri El Kitabı, Yükseköğretimde Rehberliği Yayma Vakfı Yayını No:1, İstanbul.
- Özer, A. K. (2002), Kaygı: Sınanma Duygusuyla Baş Edebilme, İstanbul. Sistem Yayıncılık.
- Spielberger, C. (1972), Theory and Research in Anxiety, New York, Academic Press.
- Sumi, K., Konda, K. (2002), Relationship Between Neurotic Perfectionism, Depression, Anxiety and Psychosomatic Symptoms: A Prospective Study Among Japanese Men, Pesonality and Individual Differences, 32 (5) , 817- 826
- Sümer, N., Güngör, D. (1999),” Çocuk Yetiştirme Stillerinin Bağlanma Stilleri, Benlik Değerlendirmeleri ve Yakın İlişkiler Üzerindeki Etkisi”, Türk Psikoloji Dergisi, 14 (44), 35-62
- Taşdemir, Ö. (2003), “Üstün Yetenekli Çocuklarda Mükemmeliyetçilik, Sınav Kaygısı, Benlik Saygısı, Kontrol Odağı, Öz-Yeterlilik ve Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
- Yıldız, H. Y. (2007), “Sınav Kaygısı, Anne-Baba Tutumları ve Mükemmeliyetçilik Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Yörükoğlu, A. (2002), Çocuk Ruh Sağlığı, Özgür Yayınları, Ankara.