BibTex RIS Cite

Yatılı ilköğretim Bölge Okullarındaki Öğrenci Devamsızlıklarının Sebeplerinin Araştırılması

Year 2012, Volume: 21 Issue: 3, 433 - 446, 01.09.2012

Abstract

Problems of students’ absenteeism have been researched in academic level as an important issue in educational process Prevention of students’ absenteeism is also one of the main agenda items discussed in planning studies of schools As a result of the researches; it is observed that students’ absenteeism particularly among second level students in primary education has been increasing every year The main aim of the research is to indicate the reasons of the students’ absenteeism in boarding schools YIBO This research was carried out with scanning method It covers 169 seventh and eighth grade students who are attending boarding schools in Elazig in 2009 2010 teaching year The data consists the result of the survey ‘the reasons of students’ absenteeism’ prepared by the researcher and the documents collected from schools archive At the end of the research the reasons of the students’ absenteeism was listed as; health problems the days before and after holidays and the placement exams Keywords: YİBO Primary School Students’ Absenteeism

References

  • Altınkurt, Y. (2008). Öğrenci Devamsızlıklarının Nedenleri ve Devamsızlığın Akademik Başarıya Olan Etkisi. Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 129-142.
  • Cengiz, Z. (2008). ―T.C Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Yatılı ve Pansiyonlu İlköğretim Okulların Tarihsel Gelişimi‖ Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Cristopher, A. K. (2008). School absenteeism and school refusal behavior in youth: A contemporary review. Clinical Paychology Review, 28, 451-471.
  • Çınkır, Ş. (2004). Okulda Etkili Öğretmen-Öğrenci İlişkisinin Yönetimi, Milli Eğitim Dergisi, 161.
  • Ertürk, S. (1997). Eğitimde Program Geliştirme, Ankara: Meteksan Matbaacılık.
  • Filiz, K. ; Özçalıkuşu, O. (2001). Hatay İli Yatılı İlköğretim Bölge Okullarında Okuyan Öğrencilerin Boş Zaman Alışkanlıkları. Atatürk Üniversitesi BESYO, Beden Eğitimi ve Spor Dergisi, 1 (3).
  • Guinan, M. ; McGuckin, M. ; Ali, Y. (2002). The effect of a comprehensive handwashing program on absenteeism in elementary schools. Am J ınfect Contral, 30 (4), 217-20.
  • Güler, G.; Kubilay, G. (2004). Bir İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Fiziksel Bakım Sorunlarının Belirlenmesi. C.Ü. Tıp Fakültesi Dergisi, 26 (2), 60-65.
  • Inqe, N.-B. (2009). Mandatory handwashing in elementary schools reduces absenteeism due to infectious illness among pupils: A pilot intervention study. American Journal Of Infection Contral, 37 (10), 820-826.
  • Işıkoğlu, Y. (2007). ―Hakkâri İlinde Bulunan Yatılı İlköğretim Bölge Okullarının Olanakları ve Sorunları‖, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kadı, Z. (2000). ―Adana İli Merkezindeki İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Sürekli Devamsızlık Nedenleri‖, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Kalafat, S. (2007). Eğitim Psikolojisi (Dü: Ersanlı, K. ; Uzman, E.), İstanbul.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi (12. Basım). Ankara: Nobel.
  • Kılıç, D. (2001). ―Yatılı İlköğretim Bölge Okulları İle Diğer İlköğretim Okullarının Toplumsal Fonksiyonlarını Gerçekleştirme Düzeylerinin Karşılaştırılması‖. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • MEB Mevzuat Bankası (10 Mart 2012). İlköğretim Kurumları Yönetmeliği, Erişim: http://mevzuat.meb.gov.tr/html/225_0.html.
  • MEB (25 Kasım 2010). 6 ve 7. Sınıflar Seviye Belirleme Sınavı Sonuçları, Erişim: http://www.meb.gov.tr/sinavlar/SayisalVeriler/2010SBS_6_7Sayısal_Bilgiler.pdf
  • Özbaş, M. (2010). İlköğretim Okullarında Öğrenci Devamsızlığının Nedenleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim ve Bilim Dergisi, 35 (156), 32-44.
  • Pehlivan, Z. (2006). ―Resmi Genel Liselerde Öğrenci Devamsızlığı Ve Buna Dönük Okul Yönetimi Politikaları (Ankara İli Örneği)‖, Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Rogge, J.-U. (2001). Çocuklar Büyüyor (Çev: G. Bilgili). Hamburg: Rota Yayınları.
  • Soysal, A. ; Giray, H. ; Şevken, S. (2008). İzmir Kemalpaşa İlçesindeki İlköğretim Okullarının Çevre Sağlığı Açısından Değerlendirilmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin,7 (5), 385-390.
  • Ünal, E. (2004). İlköğretim Okullarında, Profesyonel Olmayan Rehberlik Çalışmaları ve Eksikliği Hissedilen Hizmetler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Veenstra, R. ; Lindenberg, S. ; Tinga, F.; Ormel, J. (2010). Truancy in late elementary and early secondary education: The influence of social bonds and self-control— the TRAILS study. Internatıonal Journal Of Behavıoral Development, 34 (4), 302- 310.
  • Weitzman, M. ; Klerman, L. ; Lamb, G. ; Menary, J. ; Alpert, J. (1982). School Absence: A Problem for the Pediatrician. Pediatrics, 69 (6), 739-746.
  • Yapıcı, M. (2008). Okulun Sorumluluk Üstlenmediği Sorunlar. Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 8 (1).
  • Yavuzer, H. (1996). Çocuk ve Suç, İstanbul: Remzi Kitabevi, 8. Basım.
  • Yenihayat, S. A. (2007). ―İlköğretim Öğrencilerinin Matematik Kaygısı İle Öğretmen Tutumları Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi‖, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yeşilyaprak, B. (2005). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri (Gelişimsel Yaklaşım) (Gözden geçirilmiş 12. b.), Ankara: Nobel.
  • Yıldız, M., ve Kula, Ş. K. (2011). Elazığ ilindeki ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin devamsızlık sebeplerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 23 (2), 133-140.

YATILI İLKÖĞRETİM BÖLGE OKULLARINDAKİ ÖĞRENCİ DEVAMSIZLIKLARININ SEBEPLERİNİN ARAŞTIRILMASI

Year 2012, Volume: 21 Issue: 3, 433 - 446, 01.09.2012

Abstract

Öğrencilerin devamsızlık problemleri eğitim sürecinin önemli bir sorunu olarak akademik düzeyde araştırma konusu yapılmaktadır Okulların planlama çalışmalarında da öğrenci devamsızlıklarının önlenmesi temel gündem maddelerinden biri olarak ele alınmaktadır Yapılan çalışmalar sonucunda; her geçen yıl özellikle ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin okul devamsızlıklarının arttığı gözlemlenmiştir Bu araştırmanın amacı; Yatılı İlköğretim Bölge Okullarında YİBO öğrenim gören öğrencilerin devamsızlık nedenlerini belirlemektir Araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiştir Araştırma evreni 2009 2010 eğitim öğretim yılı Güz döneminde Elazığ il merkezindeki bir YİBO’nun 7 ve 8 sınıflarında öğrenim gören toplam 169 öğrenciden oluşmaktadır Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen “Öğrenci devamsızlık nedenleri” anketi ve okul kayıtlarından elde edilen öğrenci devamsızlıklarına ilişkin bilgilerden oluşmaktadır Araştırma sonucunda öğrencilerin devamsızlık nedenleri olarak; sağlık sorunları tatillerden önceki ya da sonraki günler ve Seviye Belirleme Sınavı olduğu ortaya çıkmıştır

References

  • Altınkurt, Y. (2008). Öğrenci Devamsızlıklarının Nedenleri ve Devamsızlığın Akademik Başarıya Olan Etkisi. Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 129-142.
  • Cengiz, Z. (2008). ―T.C Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Yatılı ve Pansiyonlu İlköğretim Okulların Tarihsel Gelişimi‖ Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Cristopher, A. K. (2008). School absenteeism and school refusal behavior in youth: A contemporary review. Clinical Paychology Review, 28, 451-471.
  • Çınkır, Ş. (2004). Okulda Etkili Öğretmen-Öğrenci İlişkisinin Yönetimi, Milli Eğitim Dergisi, 161.
  • Ertürk, S. (1997). Eğitimde Program Geliştirme, Ankara: Meteksan Matbaacılık.
  • Filiz, K. ; Özçalıkuşu, O. (2001). Hatay İli Yatılı İlköğretim Bölge Okullarında Okuyan Öğrencilerin Boş Zaman Alışkanlıkları. Atatürk Üniversitesi BESYO, Beden Eğitimi ve Spor Dergisi, 1 (3).
  • Guinan, M. ; McGuckin, M. ; Ali, Y. (2002). The effect of a comprehensive handwashing program on absenteeism in elementary schools. Am J ınfect Contral, 30 (4), 217-20.
  • Güler, G.; Kubilay, G. (2004). Bir İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Fiziksel Bakım Sorunlarının Belirlenmesi. C.Ü. Tıp Fakültesi Dergisi, 26 (2), 60-65.
  • Inqe, N.-B. (2009). Mandatory handwashing in elementary schools reduces absenteeism due to infectious illness among pupils: A pilot intervention study. American Journal Of Infection Contral, 37 (10), 820-826.
  • Işıkoğlu, Y. (2007). ―Hakkâri İlinde Bulunan Yatılı İlköğretim Bölge Okullarının Olanakları ve Sorunları‖, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kadı, Z. (2000). ―Adana İli Merkezindeki İlköğretim Okulu Öğrencilerinin Sürekli Devamsızlık Nedenleri‖, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Kalafat, S. (2007). Eğitim Psikolojisi (Dü: Ersanlı, K. ; Uzman, E.), İstanbul.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi (12. Basım). Ankara: Nobel.
  • Kılıç, D. (2001). ―Yatılı İlköğretim Bölge Okulları İle Diğer İlköğretim Okullarının Toplumsal Fonksiyonlarını Gerçekleştirme Düzeylerinin Karşılaştırılması‖. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • MEB Mevzuat Bankası (10 Mart 2012). İlköğretim Kurumları Yönetmeliği, Erişim: http://mevzuat.meb.gov.tr/html/225_0.html.
  • MEB (25 Kasım 2010). 6 ve 7. Sınıflar Seviye Belirleme Sınavı Sonuçları, Erişim: http://www.meb.gov.tr/sinavlar/SayisalVeriler/2010SBS_6_7Sayısal_Bilgiler.pdf
  • Özbaş, M. (2010). İlköğretim Okullarında Öğrenci Devamsızlığının Nedenleri. Erzincan Üniversitesi Eğitim ve Bilim Dergisi, 35 (156), 32-44.
  • Pehlivan, Z. (2006). ―Resmi Genel Liselerde Öğrenci Devamsızlığı Ve Buna Dönük Okul Yönetimi Politikaları (Ankara İli Örneği)‖, Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Rogge, J.-U. (2001). Çocuklar Büyüyor (Çev: G. Bilgili). Hamburg: Rota Yayınları.
  • Soysal, A. ; Giray, H. ; Şevken, S. (2008). İzmir Kemalpaşa İlçesindeki İlköğretim Okullarının Çevre Sağlığı Açısından Değerlendirilmesi. TAF Preventive Medicine Bulletin,7 (5), 385-390.
  • Ünal, E. (2004). İlköğretim Okullarında, Profesyonel Olmayan Rehberlik Çalışmaları ve Eksikliği Hissedilen Hizmetler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Veenstra, R. ; Lindenberg, S. ; Tinga, F.; Ormel, J. (2010). Truancy in late elementary and early secondary education: The influence of social bonds and self-control— the TRAILS study. Internatıonal Journal Of Behavıoral Development, 34 (4), 302- 310.
  • Weitzman, M. ; Klerman, L. ; Lamb, G. ; Menary, J. ; Alpert, J. (1982). School Absence: A Problem for the Pediatrician. Pediatrics, 69 (6), 739-746.
  • Yapıcı, M. (2008). Okulun Sorumluluk Üstlenmediği Sorunlar. Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 8 (1).
  • Yavuzer, H. (1996). Çocuk ve Suç, İstanbul: Remzi Kitabevi, 8. Basım.
  • Yenihayat, S. A. (2007). ―İlköğretim Öğrencilerinin Matematik Kaygısı İle Öğretmen Tutumları Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi‖, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Yeşilyaprak, B. (2005). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri (Gelişimsel Yaklaşım) (Gözden geçirilmiş 12. b.), Ankara: Nobel.
  • Yıldız, M., ve Kula, Ş. K. (2011). Elazığ ilindeki ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin devamsızlık sebeplerinin incelenmesi. Fırat Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 23 (2), 133-140.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Murat Yıldız This is me

Doç.dr.kamile Şanli Kula This is me

Publication Date September 1, 2012
Submission Date December 29, 2013
Published in Issue Year 2012 Volume: 21 Issue: 3

Cite

APA Yıldız, M., & Kula, D. Ş. (2012). YATILI İLKÖĞRETİM BÖLGE OKULLARINDAKİ ÖĞRENCİ DEVAMSIZLIKLARININ SEBEPLERİNİN ARAŞTIRILMASI. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(3), 433-446.