Many philosophers who emerged during the Warring States Period of China have affected the Chinese education model and methods with their thoughts and approaches towards education. Their influence also extends to the formation and shaping of the modern education system in China. The ancient Chinese educational training approach was developed concurrently with traditional culture. The educational thought of Confucianism which is fed by traditional culture, is the inheritance of ancient Chinese education. Confucius’s educational training model based on moral education has greatly affected China’s educational training model, method, curriculum and promotion of moral values. Since the 21st century, many Chinese parents sending their children to schools that teach Confucius Classics, is an indication of the revival of Confucian education in the modern era. Therefore, this study aims to examine the evolutionary effects of Confucian education on ancient and modern Chinese education systems and the traces of Confucian education in the understanding of education in the modern era by discussing the history of Chinese education from ancient times to the present day and Confucius’s educational training approach.
Antik dönemde Çin’de yaşamış birçok düşünürün eğitim hakkındaki düşünceleri ve yaklaşımları Çin’in eğitim modeli ve yöntemini etkilemiş ve günümüz eğitim sisteminin oluşup şekillenmesinde etkili olmuştur. Çin’in antik dönem eğitim düşüncesi geleneksel kültür ile eş zamanlı olarak oluşmuştur. Geleneksel kültürden beslenen Konfuçyüs’ün öğretisi Konfuçyanizm’in eğitim düşüncesi ise antik dönem Çin eğitim düşüncesinin mirası niteliğindedir. Konfuçyüs’ün ahlak eğitimine dayalı olan eğitim modeli antik dönemden günümüze Çin’in eğitim yöntemi, öğretim içeriği, eğitim modeli ve ahlaki değerler eğitimini büyük ölçüde etkilemiştir. 21. yüzyıldan itibaren çoğu ebeveynin çocuklarını ahlak eğitimi ve kişinin kendini geliştirmesine odaklı Konfuçyüs klasiklerini okuma eğitimi veren okullara göndermesi ve çocuklarını klasikleri ezberlemeye yönlendirmesi modern dönemde Konfuçyüsçü eğitimin yeniden canlandığının bir göstergesidir. Bu bağlamda, bu çalışma antik dönemden günümüze Çin eğitim tarihini ve Konfuçyüs’ün eğitim yaklaşımını ve eğitim hakkındaki düşüncelerini ele alarak, Konfuçyüsçü eğitimin antik dönem ve modern dönem Çin eğitimi üzerindeki evrimsel etkilerini ve modern dönemdeki eğitim anlayışında Konfuçyüs eğitimin izlerini incelemeyi amaçlamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2023 |
Submission Date | March 2, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 32 Issue: 1 |