Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen Algılarına Göre Maarif Müfettişlerinin Öğretimsel Liderlik Rolleri

Year 2018, Volume: 5 Issue: 2, 192 - 209, 30.10.2018

Abstract

Maarif müfettişlerinin öğretimsel liderlik rolleri eğitim uygulamalarının
etkililiğinin arttırılması ve geliştirilmesinde büyük önem taşımaktadır. Bu
çalışma ilkokul ve ortaokul öğretmenlerinin algılarına göre maarif
müfettişlerinin öğretimsel liderlik rolleri yerine getirme düzeylerini
belirlemeye yönelik nicel bir araştırma olup; betimsel tarama modelindedir.
Araştırma tabakalı örnekleme yöntemi ile seçilen 197 ilkokul ve ortaokul
öğretmeni ile yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak “İlköğretim müfettişlerinin
öğretim liderliği rolleri ölçeği" kullanılmıştır. Araştırmada betimsel ve
kanıtlamasal istatistik teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda;
ilkokul, ortaokul ve ilköğretim (ilkokul ve ortaokul) okulu öğretmenlerinin
maarif müfettişlerinin öğretimsel liderlik rolleri yerine getirmelerine ilişkin
algılarının düşük olduğu bulunmuştur. Öğretmenlerin cinsiyetine, mesleki
kıdemine ve geçirdikleri denetim sayısına göre maarif müfettişlerinin
öğretimsel liderlik rolleri yerine getirmelerine ilişkin algı düzeylerinin anlamlı
farklılıklar gösterdiği ancak eğitim durumlarına ve eğitim kademesine göre
anlamlı farklılıklar göstermediği tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre
çeşitli öneriler sunulmuştur.

References

  • Acar, N. P. (2001). İlköğretim müfettişlerinin öğretimsel liderlik davranışları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir
  • Aksoy, E. & Işık, H. (2008). İlköğretim okul müdürlerinin öğretim liderliği rolleri. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(19), 235-249.
  • Aydın, İ. (2008). Öğretimde denetim, durum saptama değerlendirme ve geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Aydın, M. (2000). Eğitim yönetimi. Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.
  • Aydın, M. (2011). Çağdaş eğitim denetimi. Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.
  • Aytaç, T. (2000). Eğitim yönetiminde yeni paradigmalar okul merkezli yönetim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Yayın No: 172
  • Başar, H. (2000). Eğitim denetçisi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Binbaşıoğlu, C. (1988). Eğitime giriş. Ankara: Binbaşıoğlu Yayınevi
  • Bradfield, L. E. (1964). Supervision for Modern Elementary School. (H. Güneş, Çev). Erişim Tarihi: 29/05/2014, http://ibrhim06.blogspot.com.tr/2007/04/eitim-ortamini-gelitirme.html
  • Çoban, S.(2010). İlköğretim müfettişlerinin öğretim liderliği rollerini yerine getirme düzeyleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu
  • Dinçer, M. (1997). Eğitim yönetimine giriş. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi
  • Dümen, G. (2008). Dönüşümcü liderlik davranışlarının personelin iş tatminine etkisi ve bir askeri birlikte uygulama çalışması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Gönülaçar, Ş.(2007). İç denetimde hedefler ve beklentiler. Mali Hukuk Dergisi, 130
  • Gül, M. (2001). İlköğretim denetçilerinin öğretim liderliği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir
  • Gümüşeli, A. İ. (1996). Öğretim Liderliği. MPM Verimlilik Dergisi, 4
  • Güredin, E. (2000). Denetim. İstanbul: Beta Basım A.Ş
  • Hoy, W. K. & Miskel, C. G. (2010). Educational administration. (S. Turan, Çev). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılınçkaya, B. (2013). İl milli eğitim müdürlerinin stratejik liderlik özellikleri araştırması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Kıral E. (2007). İlköğretim okulu yöneticilerinin tanımlanmış görevleri için zaman kullanma biçimleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Memişoğlu S. P. & Gülen, S. Ç. (2007). İlköğretim müfettişlerinin öğretim liderliğine ilişkin öğretmen algıları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 69-78.
  • Özdemir, E. (2003). Liderlik ve etik. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22 (2), 151-168.
  • Özdemir, S. & Sezgin, F. (2002). Etkili okullar ve öğretim liderliği. Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3, 266-282.
  • Özden, Y.(2002). Eğitimde yeni değerler. Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Sağır, M. & Memişoğlu, S. P. (2013). İlköğretim okulu yöneticilerinin öğretimsel liderlik rollerinde sorunla karşılaşma dereceleri ve karşılaştıkları sorunlar. Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (2), 39-56.
  • Sağır, M. (2011). İlköğretim okulu yöneticilerinin öğretimsel liderlik rolleri ve karşılaştıkları sorunlar (Doktora Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu
  • Şişman, M.(2002). Öğretim liderliği. Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Tahaoğlu, F. & Gedikoğlu, T. (2009). İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 15 (58), 274-298.
  • Taymaz, H. (2011). Eğitim sisteminde teftiş. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • TDK, (2017). Türk Dil Kurumu. Erişim Tarihi: 01/06/2017, http://www.tdk.gov.tr/index.php
Year 2018, Volume: 5 Issue: 2, 192 - 209, 30.10.2018

Abstract

References

  • Acar, N. P. (2001). İlköğretim müfettişlerinin öğretimsel liderlik davranışları. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir
  • Aksoy, E. & Işık, H. (2008). İlköğretim okul müdürlerinin öğretim liderliği rolleri. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(19), 235-249.
  • Aydın, İ. (2008). Öğretimde denetim, durum saptama değerlendirme ve geliştirme. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Aydın, M. (2000). Eğitim yönetimi. Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.
  • Aydın, M. (2011). Çağdaş eğitim denetimi. Ankara: Hatiboğlu Yayınevi.
  • Aytaç, T. (2000). Eğitim yönetiminde yeni paradigmalar okul merkezli yönetim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Yayın No: 172
  • Başar, H. (2000). Eğitim denetçisi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Binbaşıoğlu, C. (1988). Eğitime giriş. Ankara: Binbaşıoğlu Yayınevi
  • Bradfield, L. E. (1964). Supervision for Modern Elementary School. (H. Güneş, Çev). Erişim Tarihi: 29/05/2014, http://ibrhim06.blogspot.com.tr/2007/04/eitim-ortamini-gelitirme.html
  • Çoban, S.(2010). İlköğretim müfettişlerinin öğretim liderliği rollerini yerine getirme düzeyleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu
  • Dinçer, M. (1997). Eğitim yönetimine giriş. İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi
  • Dümen, G. (2008). Dönüşümcü liderlik davranışlarının personelin iş tatminine etkisi ve bir askeri birlikte uygulama çalışması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara
  • Gönülaçar, Ş.(2007). İç denetimde hedefler ve beklentiler. Mali Hukuk Dergisi, 130
  • Gül, M. (2001). İlköğretim denetçilerinin öğretim liderliği (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir
  • Gümüşeli, A. İ. (1996). Öğretim Liderliği. MPM Verimlilik Dergisi, 4
  • Güredin, E. (2000). Denetim. İstanbul: Beta Basım A.Ş
  • Hoy, W. K. & Miskel, C. G. (2010). Educational administration. (S. Turan, Çev). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılınçkaya, B. (2013). İl milli eğitim müdürlerinin stratejik liderlik özellikleri araştırması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Kıral E. (2007). İlköğretim okulu yöneticilerinin tanımlanmış görevleri için zaman kullanma biçimleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Memişoğlu S. P. & Gülen, S. Ç. (2007). İlköğretim müfettişlerinin öğretim liderliğine ilişkin öğretmen algıları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 69-78.
  • Özdemir, E. (2003). Liderlik ve etik. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22 (2), 151-168.
  • Özdemir, S. & Sezgin, F. (2002). Etkili okullar ve öğretim liderliği. Kırgızistan Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3, 266-282.
  • Özden, Y.(2002). Eğitimde yeni değerler. Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Sağır, M. & Memişoğlu, S. P. (2013). İlköğretim okulu yöneticilerinin öğretimsel liderlik rollerinde sorunla karşılaşma dereceleri ve karşılaştıkları sorunlar. Kahramanmaraş: Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (2), 39-56.
  • Sağır, M. (2011). İlköğretim okulu yöneticilerinin öğretimsel liderlik rolleri ve karşılaştıkları sorunlar (Doktora Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu
  • Şişman, M.(2002). Öğretim liderliği. Ankara: Pegem Yayıncılık
  • Tahaoğlu, F. & Gedikoğlu, T. (2009). İlköğretim okulu müdürlerinin liderlik rolleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 15 (58), 274-298.
  • Taymaz, H. (2011). Eğitim sisteminde teftiş. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • TDK, (2017). Türk Dil Kurumu. Erişim Tarihi: 01/06/2017, http://www.tdk.gov.tr/index.php
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Erkan Kıral

VEDAT Aksoy

Publication Date October 30, 2018
Submission Date October 23, 2018
Acceptance Date October 29, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Kıral, E., & Aksoy, V. (2018). Öğretmen Algılarına Göre Maarif Müfettişlerinin Öğretimsel Liderlik Rolleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 5(2), 192-209.

In order for the applied article to be evaluated, it must be written according to the journal's writing rules, the full text must not contain the author's information, it must be written according to the article template, the similarity report must be uploaded, and the copyright transfer form must be signed and uploaded. The articles accepted for publication after the evaluation process has been completed should be corrected by the author(s) and uploaded to the journal website again by adding author information. Information about the researches that require the permission of the Ethics Committee can be accessed from the Ethical Principles and Publication Policy page. For studies that do not require Ethics Committee Permission, the Study Declaration Form that does not Require Ethics Committee Permission should be filled out and uploaded to the system and stated in the article.