Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin çalıştıkları okul iklimine ilişkin algıları ve mesleki gerilim kaynaklarının betimlenmesi ve bu iki değişken arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu araştırma ilişkisel tarama modelinde olup nicel araştırma özelliği taşımaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 Eğitim-Öğretim yılında, Batı Karadeniz’de ortaöğretim düzeyinde üç farklı okulda görev yapan 100 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında veri toplamak ve amacıyla iki adet ölçek kullanılmıştır. Örgütsel iklim belirleme ölçeği, bu araştırma kapsamında yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda, 3 boyut ve 16 maddeden oluşan boyutların açıkladıkları toplam varyans % 64, Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı ise .91 şeklinde hesaplanmıştır. Diğer ölçme aracı mesleki gerilim kaynakları ölçeği ise bu araştırma kapsamında yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda 15 madde ve 3 boyuttan oluşmakta olup, boyutların açıkladıkları toplam varyans % 66.3 olup, ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı ise .89 şeklinde hesaplanmıştır. Analiz yapılan her bir birim için parametrik istatistiklerin temel varsayımı olan verilerin normal dağılım gösterip göstermedikleri hipotez testleriyle incelenmiş, verilerin bir kısmının normal dağıldığı ortaya çıkmıştır. Araştırma sonucunda ortaöğretim öğretmenlerinin okul iklimine ilişkin algılarının ortalamanın biraz üzerinde olduğu ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin mesleki gerilim kaynakları ortalamasının ise çok az düzeyinin üzerinde olmak üzere biraz düzeyine tekabül etmiştir. Öğretmenler üzerinde en çok veli kaynaklı unsurların gerilime yol açtığı ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin okul iklimine ilişkin algılarının mesleki gerilim kaynaklarını yordamasına ilişkin, her bir alt boyut için yapılan üç farklı regresyon analizi sonucunda, okul iklimi ölçeğinde ‘yönetim ile ilişkiler’ alt boyutunun, mesleki gerilim kaynakları ölçeğinin ‘yönetsel problemler’ alt boyutunun anlamlı bir yordayıcısı olarak varyansın % 12’sini açıkladığı ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 27, 2020 |
Submission Date | June 14, 2019 |
Acceptance Date | February 10, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 1 |
Başvuru yapılan makalenin değerlendirmeye alınabilmesi için dergi yazım kurallarına göre yazılmış olması, tam metnin yazar bilgilerini içermemesi, makale şablonuna göre yazılması, benzerlik raporunun yüklenmesi ve telif hakkı devir formunun imzalanarak yüklenmesi gerekmektedir. Değerlendirme süreci tamamlanarak yayına kabul edilen makaleler, yazar/lar tarafından düzeltmeleri yapılıp, yazar bilgileri eklenerek yeniden dergi sitesine yüklenmelidir. Etik Kurul izni gerektiren araştırmalar ile ilgili bilgilere Etik İlkeler ve Yayın Politikası sayfasından ulaşılabilir. Etik Kurul İzni gerektirmeyen çalışmalar için in Etik Kurul İzni Gerektirmeyen Çalışma Beyan Formu doldurularak sisteme yüklenmeli ve makalede belirtilmelidir.