Reklamcılık, doğası gereği bir ikna biçimi olarak bilgilendirmeye,
konumlandırmaya, ikna etmeye, güçlendirmeye, farklılaştırmaya, bunun
sonucunda ise ürün ve/veya hizmetleri satmaya çalışmaktır. Kültürel öğeler
toplumdan topluma değiştiğinden, reklam yapımcıları toplumların gelenek,
görenek, inanç, algı ve beğenilerini dikkate alarak çeşitli reklam stratejileri
geliştirmektedirler. Böylece toplumsal ve kültürel faktörler reklam stratejilerinin
oluşmasında etken öge olmaktadır. Küresel bir bakış açısıyla düşünerek
yerel hareket etmek, özellikle kültürün etkisinin yoğun olarak hissedildiği
dönemlerde sıklıkla kullanılmaktadır. Bu çalışmada, Göstergebilim kuramı
çerçevesinde, ‘Neydi Olacağı’ serisinden “Hepimiz Neneme Daşındık” ile “Yeni
Yılda Biz… 🙂” isimli reklam filmleri çözümlenmiştir. Söz konusu çözümleme
Roland Barthes’ın beş bölümlük “anlam sistemleri” üzerinden yapılmıştır. Bu
anlam sistemleri şu şekildedir: Enigmatik Kod, Yan Anlamsal Kod, Eylemsel
Kod, Sembolik Kod ve Kültürel Kod. Çalışmanın amacı, reklamlarda kültürel
unsurların belirlenmesi, Kıbrıs kültüründe bahsi geçen reklamların hangi kültürel
kodlara dayandırılarak sunulmaya çalışıldığını saptamak ve Kıbrıs kültürünün
hangi göstergeler ile gösterildiğini, nasıl aktarıldığını saptamaktır. Araştırma
sonucunda, Göstergebilimsel analizi yapılan bu reklam filmlerinden birinde bizöteki
kavramları üzerinden, ürün Kıbrıs Türküne mal edilerek, bayram, gelenek
ve görenekler de işin içine katılarak, yani kültürel kodlar kullanılarak izleyiciye
sunulduğu tespit edilirken, diğerinde ise farklı olanı farklılıklar ile sevmenin altı
çizilmiştir. Her iki reklam filminde de birlik ve beraberlik kavramları ile Kıbrıs Türk
kültürünün bağdaştırıldığı, aile ve komşuluk ilişkilerinin öneminin vurgulandığı,
farklılıklara rağmen insan sevgisinin öneminin belirtildiği kodlar, Kıbrıs Türk
toplum yapısı, Kıbrıs tarihi, kültürü, Kıbrıs Türk halkının yaşayış biçimlerinin
sözel ve görüntüsel kodlarla yoğun bir şekilde gösterildiği saptanmıştır.
By its very nature, advertising as a form of persuasion is to try to inform, position,
persuade, strengthen, differentiate and, as a result, sell products and/or services.
As cultural elements change from one culture to another, advertisers develop
various advertising strategies that consider society’s traditions, customs, beliefs,
perceptions, and tastes. Therefore, societal and cultural elements are active
factors in developing an advertising strategy. Acting customarily by thinking
from a global perspective is often used, especially during periods when the
influence of culture is felt intensely. In this study, two commercial films called
“Hepimiz Neneme Daşındık”[ We all Moved into Grandma’s House] and “Yeni
Yılda Biz...🙂” [We in the Now Year…🙂] from ‘Neydi Olacağı’ [“That’s what
happened”] group series were examined. The analysis was using the five codes
of Barthes: Hermeneutic, Proairetic, Semantic, Symbolic, and Cultural. The study
aims to find out what kinds of cultural elements are depicted in commercial films
about Cypriot culture and how it has been represented. The study revealed that
while one of the commercial films had been shown to the audience through self
and other relationships, the product was appropriated for Turkish Cypriots by
including religious festival celebrations, customs, and traditions. In other words,
by using cultural codes, the other one highlights the love for others with their
differences rather than self and others. It is found that Turkish Cypriot culture
is associated with the notions of unity and solidarity in both commercial films;
furthermore, the importance of family and neighbourhood are emphasised
through the codes that highlight the importance of humanity, respect for
diversity, history, and culture of Cyprus. Thus, the lifestyle of Turkish Cypriots is
shown with verbal and visual codes densely.
Semiotics Roland Barthes Advertising films Hepimiz Neneme Daşındık [We all Moved into Grandma’s House... 🙂] Commercial Film
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 10, 2023 |
Submission Date | September 1, 2019 |
Acceptance Date | November 11, 2020 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 22 Issue: 47 |
Kıbrıs Araştırmaları Dergisi
Kıbrıs Araştırmaları Merkezi
Doğu Akdeniz Üniversitesi
Gazimağusa, Kuzey Kıbrıs, Mersin 10, Turkey