After the death of the Prophet Muhammad different reactions developed in dif-ferent sociopolitical, cultural and economic backgrounds in the process of re-building charisma in Muslim society. Among these reactions to the problem of preserving the sacred heritage, the Ahl al-hadīth has put forward an attitude towards making the religious institution/tradition permanent. The current lim-ited the knowledge with the theory of religion and society it produced in a cer-tain sociological environment to a certain time and place as a confirmation of tradition. In the process, this intellectual approach has produced a political theology under sociopolitical, cultural and historical conditions. The article is about examining this political attitude of the Ahl al- hadīth in the context of the sociology of religion. The main aim to achieve this is to contribute to under-standing this predominantly political attitude of Islamic political thought. The research problematized around which components the Ahl al-hadīth constructs this understanding of politics. The data were obtained through indirect observa-tion and they were subjected to a phenomenological evaluation based on some conceptualizations in their context.
Sociology of religion Islamic political thought political theology conservatism
Hz. Muhammed’in (as) vefatının ardından Müslüman toplumda karizmanın yeni-den inşası sürecinde farklı sosyopolitik, kültürel ve ekonomik arka planlarda fark-lı tepkiler gelişmiştir. Kutsal mirasın korunması sorununa dönük bu tepkiler için-de Ehl-i hadîs, dinî kurumun/geleneğin daimi kılınması yönünde bir tavır ortaya koymuştur. Ekol belirli bir sosyolojik ortamda ürettiği din ve toplum kuramı ile bilgiyi geleneğin tasdiki olarak belli bir zaman ve mekânla sınırlandırmıştır. Süreç içinde bu entelektüel yaklaşım sosyopolitik, kültürel ve tarihî şartlar altında po-litik bir teoloji üretmiştir. Makale Ehl-i hadîsin bu politik tavrını din sosyolojisi bağlamında incelemeyi konu edinmiştir. Bununla ulaşılmak istenen temel amaç İslam siyaset düşüncesinin ağırlıklı bu politik tavrını anlamaya katkı sunmaktır. Araştırma Ehl-i hadîsin söz konusu siyaset anlayışını hangi bileşenler etrafında in-şa ettiğini sorunsallaştırmıştır. Veriler dolaylı gözlemle elde edilmiş olup bunlar kendi bağlamı içinde bazı kavramsallaştırmalardan hareketle fenomenolojik bir değerlendirmeye tabi tutulmuştur.
Din sosyolojisi İslam siyaset düşüncesi politik teoloji muhazakârlık
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2021 |
Kabul Tarihi | 16 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 21 Sayı: 2 |