Bu çalışmanın amacı, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencilerinin aldıkları öğretimden beklentilerini, sosyal-fiziksel ortamların kalitesini ve bu beklentilerin ne derece karşılandığını ölçmektir. Bu doğrultuda 136 öğrenciyle yüz yüze olmak üzere bir anket çalışması yapılmıştır. Elde edilen veriler güvenirlik analizi, betimsel istatistik testleri (frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma) ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) gibi analizler kullanılarak incelenmiştir. Sonuç olarak; öğrencilerin fakülteleriyle ilgili memnuniyet düzeyleri yüksek iken üniversite ile ilgili kısmen düşük olduğu, idari personellerden duyulan memnuniyet düzeyleri incelendiğinde ise İşletme ve Kamu Yönetimi Bölümü öğrencileri tarafından memnuniyet düzeyleri İktisat Bölümü öğrencilerine göre daha yüksek olduğu görülmektedir. Buna karşın üniversitenin kültürel, sanatsal ve spor etkinlikleri konusunda sorulan sorularda her üç bölümün de ortak görüş olarak; etkinliklerin artırılması, yemekhane koşulları, kampüs içi ulaşım olanakları, üniversite tarafından sağlanan burs olanakları, sağlık hizmetleri ve dil eğitimi gibi faktörlerin geliştirilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.
The purpose of this study is to measure the expectations of Van Yüzüncü Yıl University Faculty of Economics and Administrative Sciences students from the education they receive, the quality of the social-physical environments and to what extent these expectations are met. In this regard, a face-to-face survey was conducted with 136 students. The data obtained were examined using analyses such as reliability analysis, descriptive statistical tests (frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation) and one-way analysis of variance (ANOVA). In conclusion; While the satisfaction levels of the students with their faculties are high, they are partially low with the university, and when the satisfaction levels of the administrative staff are examined, it is seen that the satisfaction levels of the students of the Department of Business Administration and Public Administration are higher than the students of the Department of Economics. On the other hand, the common opinion in all three departments regarding the questions asked about the cultural, artistic and sports activities of the university is; It was concluded that factors such as increasing activities, cafeteria conditions, on-campus transportation facilities, scholarship opportunities provided by the university, health services and language education should be improved.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum and Teaching in Economics, Business and Management |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 27, 2024 |
Publication Date | March 30, 2024 |
Submission Date | February 29, 2024 |
Acceptance Date | March 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 1 |
Dicle Academy Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.