Lise dönemi, insan hayatının en romantik, en korkusuz, en verimli ve en enerjik dönemlerinden biri olan gençlik döneminin başlangıcıdır. Bu dönemde lise gençleri için değer yargıları anlam bulmaya başlar. Aile, okul, arkadaşlar bu dönemde farklı anlam kazanır. Gençler, kendi değer yargılarını oluşturur, kendini tanımaya ve hayatı anlamlandırmaya başlar. Toplumda kendine yer arayan genç, bazen sergilediği davranışlar sebebi ile uyarılır. Bu uyarıların şekli ve dozu çok önemlidir. Aynı şekilde, bu uyarıların sebebinin gence açıklanması ile birlikte açıklanma şekli de çok büyük önem arz etmektedir. Genç, bu dönemde denge arayışı içindedir. Bu dengeyi de çevreden gelen tepkiler ve olayları yorumlama gücü ile oluşturur. Bu dönem, aynı zamanda gencin, olayların iç yüzünü anlamadan, düşünmeden, sabırsız bir şekilde tepki vermemesi gerektiğini öğrendiği bir dönemdir. Okul içerisinde, istenmeyen davranışları sergileyen öğrenciler uyarılabilir, ceza alabilir. Disiplin cezası alan lise öğrencilerinin denge ve sabır ile ilgili görüşlerinin araştırıldığı bu çalışma, disiplin cezası almış 9., 10., 11., ve 12. sınıfta öğrenim gören, 36 öğrencinin görüşleri çerçevesinde oluşturulmuştur. Araştırma sonucunda, sabır kavramının, çoğunlukla “beklemek” olarak, denge kavramının da “nerede nasıl davranacağını bilmek, tutarlı ve ölçülü olmak” olarak anlaşıldığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin sabır konusunda daha çok pasif bir yaşantı içinde oldukları görülmüştür. Denge konusunda da her ne kadar kavramın tanımını bilseler de duygu ve davranışlarda dengeyi sağlama konusunda, kendilerini yetersiz gördükleri sonucu ortaya çıkmıştır. Bu da içinde bulundukları gelişim dönemi göz önünde bulundurulduğunda oldukça beklenebilir bir sonuçtur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology of Religion |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 23, 2024 |
Submission Date | July 24, 2024 |
Acceptance Date | September 17, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 9 |
Danisname is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License.