Giriş: Vazgeçilemeyen bir faaliyet ve ihtiyaç alanı olan tarım sektörü, geleneksel ıslahın yanı sıra, modern bitki ve hayvan yetiştirme tekniklerini kullanan tarımsal biyoteknolojiden faydalanmaktadır. Tarımsal biyoteknoloji alanında çalışan uzman, eğitici ve uygulayıcıların görüşleri, tarımsal biyoteknolojisinin bilinmesi ve doğru kullanılmasına katkı sağlayabilecektir. Bu bağlamda araştırmanın amacı, ‘’tarımsal biyoteknoloji‘’ hakkında biyoloji öğretmenleri ve alan uzmanlarının (ziraat mühendisleri ve akademisyenler) görüşlerini ortaya koymaktır.
Yöntem: Araştırma, nitel yöntemle yapılmış bir durum çalışmasıdır. Çalışma grubunu, amaçlı örnekleme ile seçilmiş, biyoteknoloji konularında öğretim yapan biyoloji öğretmenleri (29 kişi) ve tarımsal biyoteknoloji alanında uzman (29 kişi) 58 katılımcı oluşturmaktadır. Verilerin eldesinde hazırlanan yapılandırılmış görüşme formu, Google Formlar platformuyla, sosyal medyada aracılığıyla ilgili katılımcılara uygulanmıştır. Veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. Bulgular ve Sonuç: Araştırmanın sonuçlarına göre, tarımsal biyoteknoloji konusunda biyoloji öğretmen ve alan uzmanı katılımcıların görüşlerinin çarpıcı bir şekilde farklılıklar içerdiği ortaya konmuştur. Buna göre, tarımsal biyoteknoloji uygulaması örneklerine dair biyoloji öğretmenlerinin “Gen Transferi” temasında daha sık görüş bildirdikleri (öğretmenler f:14, uzmanlar f:8) “Doku kültürü” temasında ise alan uzmanlarının görüşlerinin sıklık kazandığı (uzmanlar f:10, öğretmenler f:4) görülmektedir. Tarımsal biyoteknoloji uygulamalarının Türkiye’de neden kullanılması gerektiğine dair hem biyoloji öğretmenlerinin (f:17) hem de tarım biyoteknolojisi uzmanlarının (f:18) “Tarım Ekonomisine Katkı” görüşlerinin yoğun olduğu ancak, uzmanların daha yüksek sıklıkta “Tarım Ürünlerinin Özelliklerine Katkı” vurgusu yaptıkları ve doku kültürü uygulamalarından bahsettikleri görülmektedir. Toplumun eğitimi konusunda her iki grubun görüşlerinin yoğun olduğu (f:61, f:60) ve tarımsal biyoteknoloji eğitimine önem verdikleri görülmekte; ancak biyoloji öğretmenleri teorik tarımsal biyoteknoloji eğitimini; uzmanlar ise alan uzmanlarıyla verilecek tarımsal biyoteknoloji eğitimini güçlü şekilde vurgulamaktadırlar.
Yok
Yok
Yok
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Project Number | Yok |
Publication Date | July 27, 2024 |
Submission Date | March 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 1 |