Etkili vatandaşlık; haklarını bilmek, kullanmak,
sorumluluklarının bilincinde olmak, bu sorumlulukları yerine getirmek ve diğer
insanların haklarına saygı duymaktır. Değerler de vatandaşlık anlayışının
oluşturulmasında toplumsal tutum ve beklentileri yansıtmaktadır. Değerleri
benimsemiş bireylere hem etkili vatandaşların yetiştirilmesi hem de toplumsal
devamlılık için ihtiyaç duyulmaktadır. Dolayısıyla değerlerin ve Sosyal
Bilgiler dersinin etkili vatandaş profilinin geliştirilmesinde önemli rolü
bulunmaktadır. Sosyal Bilgiler dersinin temel amacının vatandaşlık eğitimi
olduğu düşünüldüğünde etkili vatandaş profilinin geliştirilmesinde Sosyal
Bilgiler dersinin önemli bir ayağı olan değerler ve değerler eğitiminin önemi
anlaşılmaktadır. Bu araştırmanın amacı etkili vatandaşlık eğitiminde değerler
ve değerler eğitimine yönelik Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin düşüncelerini
ortaya koymaktır. Araştırma olgubilim deseninde tasarlanmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu Türkiye’nin çeşitli illerinde görev yapan ve araştırmaya
katılmayı gönüllü olarak kabul eden Sosyal Bilgiler öğretmenleri
oluşturmaktadır. Araştırmada veriler elektronik posta yoluyla gönderilen
yapılandırılmış görüşme formuyla elde edilmiştir. Veriler araştırma soruları
çerçevesinde betimsel analiz yoluyla çözümlenmiştir. Sosyal Bilgiler
öğretmenlerinden elde edilen veriler vatandaşlık ve değerler arasındaki
ilişkiyi değerlerin vatandaşlığın şekillenmesine katkı sağladığı; etkili bir
vatandaşın vatanseverlik, sorumluluk, dürüstlük, çalışkanlık, bilimsellik,
saygı ve eşitlik gibi değerlere sahip olacağı; Sosyal Bilgiler dersinin yine
benzer değerlerle etkili vatandaşlık eğitimine katkı sağladığı ve Sosyal
Bilgiler Öğretim Programı’nda verilen değerlerin etkili vatandaşlık eğitimi
için yeterli olduğu yönündedir.
Effective citizenship; is the knowledge of
one’s rights and how to claim them, being aware of the responsibilities, and how to fulfill
these responsibilities and to respect the rights of other people. Values
reflect social attitudes and expectations in the formation of citizenship
concept. Individuals who embrace values are needed both for the upbringing of
effective citizens and for social continuity. Therefore, Social Studies courses
have an important role in developing effective citizen profile. The aim of this
study is to reveal the Social Studies teachers’ opinions about values and
values education in terms of effective citizenship education. The study made
use of the Phenomenological design. Study group of the study consist of 19
teachers who is working in various cities of Turkey. The data were obtained
through a structured interview form. The data were analyzed by descriptive
analysis. As a result of this study Social Studies teachers explain the
relationship between citizenship and values that which values contribute to the
formation of citizenship. They state that an effective citizen will have values
such as patriotism, responsibility, honesty, diligence, scientificness, respect
and equality. Teachers also state that Social Studies course contributes
to effective citizenship education with similar values and they believe the
values given in the Social Studies Curriculum are sufficient for effective
citizenship education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 18 Issue: 39 |