This article makes a comparative analysis of carrier’s period of liability under the Rotterdam Rules, Hague Rules, Hague/Visby and Hamburg Rules. In order to determine the commencement and ending of carrier’s period of liability, initially the concepts of “receipt” and “delivery” is addressed herein. Since this article studies this topic regarding the international conventions, scope of application of the relevant international conventions is explained. In this respect particularly regimes of “door-to-door”, “port-to-port” and “tackle-to-tackle” and the effects of of these regimes on carrier’s period of liability have been analysed. Also carrier’s period of liability concerning the obligations of carrier to exercise due diligence to make the ship seaworthy and to care for the goods under the Rotterdam Rules have been scrutinized and compared with above mentioned international conventions. This article concludes that Rotterdam Rules considerably expands the carrier’s period of liability when compared to relevant international conventions, because it adopts door-to-door regime.
Rotterdam Rules Hague Rules Hague/Visby Rules Hamburg Rules carrier’s period of liability carrier’s liability
Bu çalışmada taşıyanın sorumluluğunun devam ettiği süre Lahey, Lahey/Visby, Hamburg ve Rotterdam Kuralları bakımından karşılaştırılmalı olarak ele alınmıştır. Bu çerçevede taşıyanın sorumluluğunun başlama ve sona erme anının belirlenebilmesi amacıyla öncelikle teslim kavramı üzerinde durulmuştur. Konunun milletlerarası sözleşmeler bakımından incelenmesi sebebiyle söz konusu milletlerarası sözleşmelerin uygulama alanı her bir sözleşme bakımından ayrı ayrı tespit edilmiş olup özellikle “kapıdan kapıya”, “limandan limana” ve “vinçten vince” rejimleri ile bu rejimlerin sorumluluğun devam ettiği safhaya etkisi incelenmiştir. Ardından önce taşıyanın yüke özen borcu bakımından, sonrasında ise gemiyi denize elverişli bir halde bulundurma borcu bakımından sorumlu tutulduğu safha Rotterdam Kuralları ile diğer milletlerarası sözleşmeler ile karşılaştırmalı olarak incelenmiş ve Rotterdam Kuralları bakımından taşıyanın sorumlu tutulduğu safhanın “kapıdan kapıya” prensibinin benimsenmesi sebebiyle diğer milletlerarası sözleşmelere göre önemli ölçüde genişletildiği sonucuna varılmıştır.
Rotterdam Kuralları Lahey Kuralları Lahey/Visby Kuralları Hamburg Kuralları taşıyanın sorumlu tutulduğu safha taşıyanın sorumluluğu
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Space, Maritime and Aviation Law |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | August 8, 2024 |
Publication Date | January 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |