Research Article
BibTex RIS Cite

Kötü Komşular Denizci Devlet Yapar: Doğu Akdeniz Ekseninde Devletlerin Uluslararası Deniz Hukukundan Doğan Yükümlülükleri

Year 2021, Volume: 4 Issue: 1, 321 - 404

Abstract

Devletler, hak sahibi oldukları inancıyla ihtilaflı deniz alanlarında tek taraflı olarak eylemler gerçekleştirmektedir. Bu tür tek taraflı eylemler, Doğu Akdeniz’de olduğu gibi genellikle diğer kıyı devletleri arasındaki anlaşmazlığa neden olmaktadır. Sınırları ihtilaflı deniz alanlarında devletlerin uluslararası hukuktan doğan yükümlülükleri mevcuttur. Devletler uluslararası hukuk kapsamında üstlenilen yükümlülükleri iyiniyetle yerine getirmekle ve uluslararası hukukta tanınan hakları, yetkileri ve serbestileri hakkın kötüye kullanımı teşkil etmeyecek şekilde kullanmakla yükümlüdürler. Bu yükümlülüklere aykırı devlet uygulamaları ise iyi komşuluk gereklerine aykırılık teşkil etmektedir. Çalışmada, sınırları ihtilaflı deniz alanlarında devletlerin uluslararası hukuktan doğan yükümlülüklerinden hareketle Doğu Akdeniz’deki uyuşmazlığın hukuki boyutu ele alınmakta ve bu yükümlülüğe aykırı davranışlar neticesinde Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin denizci devlet olmaya yolunda bilhassa 2011 yılından itibaren attığı adımlara değinilmektedir.

References

  • Acer, Y.: Uluslararası Yargı Kararları Temelinde Ege ve Doğu Akde-niz’de Sınırlandırma Sorunları, İstanbul 2021.
  • Acer, Y.: “Uluslararası Yargı Kararları Işığında Doğu Akdeniz’de Sınır¬landırma Sorunları ve Adaların Etkisi”, Ünüvar, N. (ed.): Doğu Akdeniz Sorunlarına Hukuki ve Siyasi Yaklaşım ile Türkiye Büyük Millet Meclisinin Çözümdeki Muhtemel Rolü, Doğu Akdeniz Sempozyumu, Ankara 2021, s. 87-112 (“Sempozyum”).
  • Adede, A. O.: “Toward the Formulation of the Rule of Delimitation of Sea Boundaries between States with Adjacent or Opposite Coasts”, Vir¬ginia Journal of International Law, 1979, Vol. 19.
  • Aegean Sea Continental Shelf (Greece v. Turkey), Interim Protection, Order of 11 September 1976, ICJ <https://www.icj-cij.org/public/ files/case-related/62/062-19760911-ORD-01-00-EN.pdf> (et. 05/09/2021).
  • Başeren, S. H.: Doğu Akdeniz Deniz Yetki Alanları Uyuşmazlığı, Türk Deniz Araştırmaları Vakfı Yayın No. 31, İstanbul 2010.
  • Başeren, S. H.: “Doğu Akdeniz Deniz Yetki Alanları Uyuşmazlığında Yeni Anlaşmalar ve Uygulamalar”, Ünüvar, N. (ed.): Doğu Akdeniz So¬runlarına Hukuki ve Siyasi Yaklaşım ile Türkiye Büyük Millet Meclisinin Çözümdeki Muhtemel Rolü, Doğu Akdeniz Sempozyumu, Ankara 2021, s. 29-54.
  • Başkara, M.: “İş Birliği Temelinde Hakkaniyete Bağlı Çözüm ve Hak-kaniyet Temelinde Müşterek İşletme”, Ünüvar, N. (ed.): Doğu Akdeniz Sorunlarına Hukuki ve Siyasi Yaklaşım ile Türkiye Büyük Millet Mecli¬sinin Çözümdeki Muhtemel Rolü, Doğu Akdeniz Sempozyumu, Ankara 2021, s. 155-175.
  • Bayat, M.: Milli Güç ve Devlet, İstanbul 1986.
  • Beckman, R. - Schofield, C. H. et al.: “Moving Forward on Joint Deve-lopment in the South China Sea”, in Beckman, R. - Townsend-Gault I. et al. (eds.): Beyond Territorial Disputes in the South China Sea: Legal Frameworks for the Joint Development of Hydrocarbon Resources, Cheltenham 2013.
  • Caflisch, I.: “The Delimitation of Marine Spaces between States with Opposite or Adjacent Coasts”, in Dupuy, R. J. - Vignes, D. (eds.): A Handbook of the New Law of the Sea, Vol. I, Leiden 1991. Crawford, J.: Browlnlie’s Principles of Public International Law, Oxford 2012.
  • de Vivero, J. L. S. - Rodríguez Mateos J. C.: “Maritime Europe and EU Enlargement: A Geopolitical Perspective”, Marine Policy 2006, C. 30, S. 2, s. 167-172.
  • Demir, İ.: “Doğu Akdeniz Sorununun Çözümünde Türkiye Büyük Millet Meclisinin Rolü”, Ünüvar, N. (ed.): Doğu Akdeniz Sorunlarına Hukuki ve Siyasi Yaklaşım ile Türkiye Büyük Millet Meclisinin Çözümdeki Muh¬temel Rolü, Doğu Akdeniz Sempozyumu, Ankara 2021, s. 193-203.
  • Erciyes, Ç. - Sümer, M.: “Maritime Boundary Delimitation Process”, DEHUKAMDER, C. 2, S. 2, s. 415-476.
  • Guyana v. Suriname, 17 September 2007, the Arbitral Tribunal, <https://pcacases.com/web/ sendAttach/902> (et. 05/09/2021).
  • Gürdeniz, C.: Mavi Uygarlık - Türkiye Denizcileşmelidir, İstanbul 2015.
  • Hossain, K.: “United Nations Convention on the Law of the Sea and Provisional Arrangements Relating to Activities in Disputed Maritime Areas”, in del Castillo, L. (ed.): Law of the Sea, From Grotius to the International Tribunal for the Law of the Sea: Liber Amicorum Judge Hugo Caminos, Leiden 2015.
  • Information note dated 2 March 2004 concerning Turkey’s objection to the Agreement between the Republic of Cyprus and the Arab Republic of Egypt on the Delimitation of the Exclusive Economic Zone, 17 Feb¬ruary 2003, Law of the Sea Bulletin No. 54.
  • Jagota, S. P.: “Maritime Boundary and Joint Development Zones: Emer¬ging Trends”, in Borgese, E. M./Ginsburg, N./Morgan, J. R. (eds.): Oc¬ean Yearbook, Vol. 10, Leiden 1993.
  • Keskin Ata, F.: “Doğu Akdeniz’e Jeopolitik Açıdan Bir Bakış: Enerji ve Siyaset”, Ünüvar, N. (ed.): Doğu Akdeniz Sorunlarına Hukuki ve Siyasi Yaklaşım ile Türkiye Büyük Millet Meclisinin Çözümdeki Muhtemel Rolü, Doğu Akdeniz Sempozyumu, Ankara 2021, s. 57-86.
  • Klein, N.: “Provisional Measures and Provisional Arrangements”, in Oude Elferink, A. G. -Henriksen, T. - Busch, S. V. (eds.): Maritime Bo¬undary Delimitation: The Case Law: Is It Consistent and Predictable?, Cambridge 2018.
  • Letter dated 18 March 2020 from the Permanent Representative of Tur-key to the United Nations addressed to the Secretary-General, UN. Doc. A/74/757 <http://undocs.org/en/a/74/757> (et. 05/09/2021).
  • Mahan, A. T.: The Influence of Sea Power Upon History, 1660−1783.
  • Nandan, S. N. - Rosenne, S. (eds.): United Nations Convention of the Law of the Sea 1982: A Commentary, Vol. II, Leiden 2003.
  • North Sea Continental Shelf Cases (Federal Republic of Ger-many/Denmark; Federal Republic of Germany/Netherlands), Judgement of 20 February 1969, ICJ Reports 1969.
  • Okafor, C. B.: “Joint Development: An Alternative Legal Approach to Oil and Gas Exploitation in the Nigeria-Cameroon Maritime Boundary Dispute”, International Journal of Marine and Coastal Law, 2006, Vol. 21, s. 493.
  • Rosenne, S. - Sohn, L. B. (eds.): United Nations Convention of the Law of the Sea 1982: A Commentary, Vol. V, Dordrecht 1989.
  • Shihata, I. F. I. - Onorato, W. T.: “Joint Development of International Petroleum Resources in Undefined and Disputed Areas”, in Blake, G. et al. (eds.): Boundaries and Energy: Problems and Prospects, 1998, s. 433.
  • T.C. Genelkurmay Başkanlığı Harp Akademileri Komutanlığı Yayınları, Doğu Akdeniz Deniz Yetki Alanları, İstanbul 2008.
  • Tas, D.: “Oil and Gas in the East China Sea: Maritime Boundaries, Joint Development and the Rule of Capture”, International Energy Law Re¬view, 2011, Vol. 29, s. 59.
  • Turhan, T.: “Doğu Akdeniz havzasının Jeopolitik Önemi”, Kıbrıs Ekse-ninde Uluslararası Deniz Hukukunda Güncel Gelişmeler, Prof. Dr. Ay¬doğan Özman Sempozyumu, Gazimağusa 2010.
  • Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı Bakanlık Açıklamaları, 2012, No. 43, 15 Şubat 2012, GKRY'nin Açtığı İkinci Uluslararası Hidrokar¬bon Arama İhalesi.
  • Türkiye’nin GKRY ile Mısır arasında Münhasır Ekonomik Bölge Sınır-landırma Anlaşması’nın imzalanmasına karşılık 2 Mart 2004 tarihinde verdiği nota, Law of the Sea Bulletin No. 54, s. 127.
  • United Nations Security Council, Report of the Secretary-General on his mission of good offices in Cyprus, 14 November 2019, S/2019/883.
  • van Logchem, Y.: “Exploration and Exploitation of Oil and Gas Resour¬ces in Maritime Areas of Overlap under International Law: The Falk¬lands (Malvinas)”, in Vidmar, J. - Kok, R. et al. (eds.): Hague Yearbook of International Law, 2015, Vol. 28, Leiden 2017.
  • van Logchem, Y.: “The Status of a Rule of Capture under International Law of the Sea with regard to Offshore Oil and Gas Resource Related Activities”, Michigan State International Law Review, 2018, Vol. 26(2), s. 227.
  • Zou, K.: “Joint Development in the South China Sea: A New Appro-ach”, International Journal of Marine and Coastal Law, 2006, Vol. 21, s. 83.
  • <http://extwprlegs1.fao.org/docs/pdf/cyp110631.pdf> (et. 05/09/2021).
  • <http://extwprlegs1.fao.org/docs/pdf/cyp110634.pdf> (et. 05/09/2021).
  • <http://extwprlegs1.fao.org/docs/pdf/cyp110636.pdf> (et. 05/09/2021).
  • <http://treaties.un.org/doc/Publication/UNTS/Volume%202740/v2740.pdf> (et. 05/09/2021).
  • <http://treaties.un.org/Pages/ViewDetailsIII.aspx?src=TREATY&mtdsg_no=XXI-6&chapter=21&T emp=mtdsg3&clang=_en> (et. 05/09/2021).
  • <http://www.aa.com.tr/tr/turkiye/ucuncu-sondaj-gemisi-kanuni-turkiyede-/1766734> (et. 05/09/2021).
  • <http://www.dzkk.tsk.tr/Anasayfa/Basin?url=mavi-vatan-2019-taktik-tatbikati-3122020> (et. 05/09/2021).
  • <http://www.mfa.gov.tr/_p_30-january-2007_-press-release-regarding-the-efforts-of-the-greek-cypriot-administration-of-southern-cyprus-to-sign-bilateral-agreements-concerning-maritime-jurisdiction-areas-with-the-countries-in-the-eastern-mediterranean_br___p_.en.mfa> (et. 05/09/2021).
  • <http://www.mfa.gov.tr/site_media/html/maritime-delimitation-10-5-2019-presentation.pdf> (et. 05/09/2021).
  • <http://www.millisavunma.com/tcg-anadolu-cok-maksatli-amfibi-hucum-gemisi-lhd/> (et. 05/09/2021).
  • <http://www.mta.gov.tr/v3.0/arastirmalar/oruc-reis> (et. 05/09/2021).
  • <http://www.tpao.gov.tr/deniz> (et. 05/09/2021).
  • <http://www.tpao.gov.tr/deniz> (et. 05/09/2021).
  • <http://www.tpao.gov.tr/deniz> (et. 05/09/2021).
  • <http://www.un.org/Depts/los/LEGISLATIONANDTREATIES/PDFFILES/cyp_2004_eez_proclam ation.pdf> (et. 05/09/2021).
  • <http://www.un.org/Depts/los/LEGISLATIONANDTREATIES/PDFFILES/TREATIES/EGY-CYP2 003EZ.pdf> (et. 05/09/2021).
  • <http://www.un.org/Depts/los/LEGISLATIONANDTREATIES/PDFFILES/TREATIES/GRCEGY.pdf> (et. 05/09/2021).
  • <http://www.un.org/Depts/los/LEGISLATIONANDTREATIES/PDFFILES/TREATIES/Turkey_11122019_%28HC%29_MoU_Libya-Delimitation-areas-Mediterranean.pdf> (et. 05/09/2021).

An Unfrıendly Neıghbour Makes a Country a Marıtıme State: Oblıgatıon of States Under the Internatıonal Law of the Sea From the Perspectıve of Eastern Medıterranean

Year 2021, Volume: 4 Issue: 1, 321 - 404

Abstract

States carry out unilaterally actions in disputed maritime areas, believing that they are entitled. Such unilateral actions often cause disputes be¬tween other coastal states, as in the Eastern Mediterranean. In the mari¬time areas zones with disputed boundaries states have obligations arising from international law. States are obliged to fulfil their obligations under international law in good faith and to exercise the rights, jurisdictions and freedoms recognized in international law in manner which would not constitute an abuse of right. State practices contrary to these obliga¬tions constitute a violation of good neighbourly requirements. In the study, the legal aspects of the conflict in the Eastern Mediterranean are discussed based on the obligations of states arising from international law in maritime areas with disputed borders, and the steps taken by the Republic of Türkiye to become a maritime state especially since 2011 as a result of acts contrary to this obligation are mentioned.

References

  • Acer, Y.: Uluslararası Yargı Kararları Temelinde Ege ve Doğu Akde-niz’de Sınırlandırma Sorunları, İstanbul 2021.
  • Acer, Y.: “Uluslararası Yargı Kararları Işığında Doğu Akdeniz’de Sınır¬landırma Sorunları ve Adaların Etkisi”, Ünüvar, N. (ed.): Doğu Akdeniz Sorunlarına Hukuki ve Siyasi Yaklaşım ile Türkiye Büyük Millet Meclisinin Çözümdeki Muhtemel Rolü, Doğu Akdeniz Sempozyumu, Ankara 2021, s. 87-112 (“Sempozyum”).
  • Adede, A. O.: “Toward the Formulation of the Rule of Delimitation of Sea Boundaries between States with Adjacent or Opposite Coasts”, Vir¬ginia Journal of International Law, 1979, Vol. 19.
  • Aegean Sea Continental Shelf (Greece v. Turkey), Interim Protection, Order of 11 September 1976, ICJ <https://www.icj-cij.org/public/ files/case-related/62/062-19760911-ORD-01-00-EN.pdf> (et. 05/09/2021).
  • Başeren, S. H.: Doğu Akdeniz Deniz Yetki Alanları Uyuşmazlığı, Türk Deniz Araştırmaları Vakfı Yayın No. 31, İstanbul 2010.
  • Başeren, S. H.: “Doğu Akdeniz Deniz Yetki Alanları Uyuşmazlığında Yeni Anlaşmalar ve Uygulamalar”, Ünüvar, N. (ed.): Doğu Akdeniz So¬runlarına Hukuki ve Siyasi Yaklaşım ile Türkiye Büyük Millet Meclisinin Çözümdeki Muhtemel Rolü, Doğu Akdeniz Sempozyumu, Ankara 2021, s. 29-54.
  • Başkara, M.: “İş Birliği Temelinde Hakkaniyete Bağlı Çözüm ve Hak-kaniyet Temelinde Müşterek İşletme”, Ünüvar, N. (ed.): Doğu Akdeniz Sorunlarına Hukuki ve Siyasi Yaklaşım ile Türkiye Büyük Millet Mecli¬sinin Çözümdeki Muhtemel Rolü, Doğu Akdeniz Sempozyumu, Ankara 2021, s. 155-175.
  • Bayat, M.: Milli Güç ve Devlet, İstanbul 1986.
  • Beckman, R. - Schofield, C. H. et al.: “Moving Forward on Joint Deve-lopment in the South China Sea”, in Beckman, R. - Townsend-Gault I. et al. (eds.): Beyond Territorial Disputes in the South China Sea: Legal Frameworks for the Joint Development of Hydrocarbon Resources, Cheltenham 2013.
  • Caflisch, I.: “The Delimitation of Marine Spaces between States with Opposite or Adjacent Coasts”, in Dupuy, R. J. - Vignes, D. (eds.): A Handbook of the New Law of the Sea, Vol. I, Leiden 1991. Crawford, J.: Browlnlie’s Principles of Public International Law, Oxford 2012.
  • de Vivero, J. L. S. - Rodríguez Mateos J. C.: “Maritime Europe and EU Enlargement: A Geopolitical Perspective”, Marine Policy 2006, C. 30, S. 2, s. 167-172.
  • Demir, İ.: “Doğu Akdeniz Sorununun Çözümünde Türkiye Büyük Millet Meclisinin Rolü”, Ünüvar, N. (ed.): Doğu Akdeniz Sorunlarına Hukuki ve Siyasi Yaklaşım ile Türkiye Büyük Millet Meclisinin Çözümdeki Muh¬temel Rolü, Doğu Akdeniz Sempozyumu, Ankara 2021, s. 193-203.
  • Erciyes, Ç. - Sümer, M.: “Maritime Boundary Delimitation Process”, DEHUKAMDER, C. 2, S. 2, s. 415-476.
  • Guyana v. Suriname, 17 September 2007, the Arbitral Tribunal, <https://pcacases.com/web/ sendAttach/902> (et. 05/09/2021).
  • Gürdeniz, C.: Mavi Uygarlık - Türkiye Denizcileşmelidir, İstanbul 2015.
  • Hossain, K.: “United Nations Convention on the Law of the Sea and Provisional Arrangements Relating to Activities in Disputed Maritime Areas”, in del Castillo, L. (ed.): Law of the Sea, From Grotius to the International Tribunal for the Law of the Sea: Liber Amicorum Judge Hugo Caminos, Leiden 2015.
  • Information note dated 2 March 2004 concerning Turkey’s objection to the Agreement between the Republic of Cyprus and the Arab Republic of Egypt on the Delimitation of the Exclusive Economic Zone, 17 Feb¬ruary 2003, Law of the Sea Bulletin No. 54.
  • Jagota, S. P.: “Maritime Boundary and Joint Development Zones: Emer¬ging Trends”, in Borgese, E. M./Ginsburg, N./Morgan, J. R. (eds.): Oc¬ean Yearbook, Vol. 10, Leiden 1993.
  • Keskin Ata, F.: “Doğu Akdeniz’e Jeopolitik Açıdan Bir Bakış: Enerji ve Siyaset”, Ünüvar, N. (ed.): Doğu Akdeniz Sorunlarına Hukuki ve Siyasi Yaklaşım ile Türkiye Büyük Millet Meclisinin Çözümdeki Muhtemel Rolü, Doğu Akdeniz Sempozyumu, Ankara 2021, s. 57-86.
  • Klein, N.: “Provisional Measures and Provisional Arrangements”, in Oude Elferink, A. G. -Henriksen, T. - Busch, S. V. (eds.): Maritime Bo¬undary Delimitation: The Case Law: Is It Consistent and Predictable?, Cambridge 2018.
  • Letter dated 18 March 2020 from the Permanent Representative of Tur-key to the United Nations addressed to the Secretary-General, UN. Doc. A/74/757 <http://undocs.org/en/a/74/757> (et. 05/09/2021).
  • Mahan, A. T.: The Influence of Sea Power Upon History, 1660−1783.
  • Nandan, S. N. - Rosenne, S. (eds.): United Nations Convention of the Law of the Sea 1982: A Commentary, Vol. II, Leiden 2003.
  • North Sea Continental Shelf Cases (Federal Republic of Ger-many/Denmark; Federal Republic of Germany/Netherlands), Judgement of 20 February 1969, ICJ Reports 1969.
  • Okafor, C. B.: “Joint Development: An Alternative Legal Approach to Oil and Gas Exploitation in the Nigeria-Cameroon Maritime Boundary Dispute”, International Journal of Marine and Coastal Law, 2006, Vol. 21, s. 493.
  • Rosenne, S. - Sohn, L. B. (eds.): United Nations Convention of the Law of the Sea 1982: A Commentary, Vol. V, Dordrecht 1989.
  • Shihata, I. F. I. - Onorato, W. T.: “Joint Development of International Petroleum Resources in Undefined and Disputed Areas”, in Blake, G. et al. (eds.): Boundaries and Energy: Problems and Prospects, 1998, s. 433.
  • T.C. Genelkurmay Başkanlığı Harp Akademileri Komutanlığı Yayınları, Doğu Akdeniz Deniz Yetki Alanları, İstanbul 2008.
  • Tas, D.: “Oil and Gas in the East China Sea: Maritime Boundaries, Joint Development and the Rule of Capture”, International Energy Law Re¬view, 2011, Vol. 29, s. 59.
  • Turhan, T.: “Doğu Akdeniz havzasının Jeopolitik Önemi”, Kıbrıs Ekse-ninde Uluslararası Deniz Hukukunda Güncel Gelişmeler, Prof. Dr. Ay¬doğan Özman Sempozyumu, Gazimağusa 2010.
  • Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı Bakanlık Açıklamaları, 2012, No. 43, 15 Şubat 2012, GKRY'nin Açtığı İkinci Uluslararası Hidrokar¬bon Arama İhalesi.
  • Türkiye’nin GKRY ile Mısır arasında Münhasır Ekonomik Bölge Sınır-landırma Anlaşması’nın imzalanmasına karşılık 2 Mart 2004 tarihinde verdiği nota, Law of the Sea Bulletin No. 54, s. 127.
  • United Nations Security Council, Report of the Secretary-General on his mission of good offices in Cyprus, 14 November 2019, S/2019/883.
  • van Logchem, Y.: “Exploration and Exploitation of Oil and Gas Resour¬ces in Maritime Areas of Overlap under International Law: The Falk¬lands (Malvinas)”, in Vidmar, J. - Kok, R. et al. (eds.): Hague Yearbook of International Law, 2015, Vol. 28, Leiden 2017.
  • van Logchem, Y.: “The Status of a Rule of Capture under International Law of the Sea with regard to Offshore Oil and Gas Resource Related Activities”, Michigan State International Law Review, 2018, Vol. 26(2), s. 227.
  • Zou, K.: “Joint Development in the South China Sea: A New Appro-ach”, International Journal of Marine and Coastal Law, 2006, Vol. 21, s. 83.
  • <http://extwprlegs1.fao.org/docs/pdf/cyp110631.pdf> (et. 05/09/2021).
  • <http://extwprlegs1.fao.org/docs/pdf/cyp110634.pdf> (et. 05/09/2021).
  • <http://extwprlegs1.fao.org/docs/pdf/cyp110636.pdf> (et. 05/09/2021).
  • <http://treaties.un.org/doc/Publication/UNTS/Volume%202740/v2740.pdf> (et. 05/09/2021).
  • <http://treaties.un.org/Pages/ViewDetailsIII.aspx?src=TREATY&mtdsg_no=XXI-6&chapter=21&T emp=mtdsg3&clang=_en> (et. 05/09/2021).
  • <http://www.aa.com.tr/tr/turkiye/ucuncu-sondaj-gemisi-kanuni-turkiyede-/1766734> (et. 05/09/2021).
  • <http://www.dzkk.tsk.tr/Anasayfa/Basin?url=mavi-vatan-2019-taktik-tatbikati-3122020> (et. 05/09/2021).
  • <http://www.mfa.gov.tr/_p_30-january-2007_-press-release-regarding-the-efforts-of-the-greek-cypriot-administration-of-southern-cyprus-to-sign-bilateral-agreements-concerning-maritime-jurisdiction-areas-with-the-countries-in-the-eastern-mediterranean_br___p_.en.mfa> (et. 05/09/2021).
  • <http://www.mfa.gov.tr/site_media/html/maritime-delimitation-10-5-2019-presentation.pdf> (et. 05/09/2021).
  • <http://www.millisavunma.com/tcg-anadolu-cok-maksatli-amfibi-hucum-gemisi-lhd/> (et. 05/09/2021).
  • <http://www.mta.gov.tr/v3.0/arastirmalar/oruc-reis> (et. 05/09/2021).
  • <http://www.tpao.gov.tr/deniz> (et. 05/09/2021).
  • <http://www.tpao.gov.tr/deniz> (et. 05/09/2021).
  • <http://www.tpao.gov.tr/deniz> (et. 05/09/2021).
  • <http://www.un.org/Depts/los/LEGISLATIONANDTREATIES/PDFFILES/cyp_2004_eez_proclam ation.pdf> (et. 05/09/2021).
  • <http://www.un.org/Depts/los/LEGISLATIONANDTREATIES/PDFFILES/TREATIES/EGY-CYP2 003EZ.pdf> (et. 05/09/2021).
  • <http://www.un.org/Depts/los/LEGISLATIONANDTREATIES/PDFFILES/TREATIES/GRCEGY.pdf> (et. 05/09/2021).
  • <http://www.un.org/Depts/los/LEGISLATIONANDTREATIES/PDFFILES/TREATIES/Turkey_11122019_%28HC%29_MoU_Libya-Delimitation-areas-Mediterranean.pdf> (et. 05/09/2021).
There are 54 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Space, Maritime and Aviation Law
Journal Section Research Article
Authors

Hakan Karan 0000-0002-7254-6171

Early Pub Date May 14, 2024
Publication Date
Published in Issue Year 2021 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Karan, H. (2024). Kötü Komşular Denizci Devlet Yapar: Doğu Akdeniz Ekseninde Devletlerin Uluslararası Deniz Hukukundan Doğan Yükümlülükleri. DEHUKAM Journal of the Sea and Maritime Law, 4(1), 321-404.
AMA Karan H. Kötü Komşular Denizci Devlet Yapar: Doğu Akdeniz Ekseninde Devletlerin Uluslararası Deniz Hukukundan Doğan Yükümlülükleri. DEHUKAMDER. May 2024;4(1):321-404.
Chicago Karan, Hakan. “Kötü Komşular Denizci Devlet Yapar: Doğu Akdeniz Ekseninde Devletlerin Uluslararası Deniz Hukukundan Doğan Yükümlülükleri”. DEHUKAM Journal of the Sea and Maritime Law 4, no. 1 (May 2024): 321-404.
EndNote Karan H (May 1, 2024) Kötü Komşular Denizci Devlet Yapar: Doğu Akdeniz Ekseninde Devletlerin Uluslararası Deniz Hukukundan Doğan Yükümlülükleri. DEHUKAM Journal of the Sea and Maritime Law 4 1 321–404.
IEEE H. Karan, “Kötü Komşular Denizci Devlet Yapar: Doğu Akdeniz Ekseninde Devletlerin Uluslararası Deniz Hukukundan Doğan Yükümlülükleri”, DEHUKAMDER, vol. 4, no. 1, pp. 321–404, 2024.
ISNAD Karan, Hakan. “Kötü Komşular Denizci Devlet Yapar: Doğu Akdeniz Ekseninde Devletlerin Uluslararası Deniz Hukukundan Doğan Yükümlülükleri”. DEHUKAM Journal of the Sea and Maritime Law 4/1 (May 2024), 321-404.
JAMA Karan H. Kötü Komşular Denizci Devlet Yapar: Doğu Akdeniz Ekseninde Devletlerin Uluslararası Deniz Hukukundan Doğan Yükümlülükleri. DEHUKAMDER. 2024;4:321–404.
MLA Karan, Hakan. “Kötü Komşular Denizci Devlet Yapar: Doğu Akdeniz Ekseninde Devletlerin Uluslararası Deniz Hukukundan Doğan Yükümlülükleri”. DEHUKAM Journal of the Sea and Maritime Law, vol. 4, no. 1, 2024, pp. 321-04.
Vancouver Karan H. Kötü Komşular Denizci Devlet Yapar: Doğu Akdeniz Ekseninde Devletlerin Uluslararası Deniz Hukukundan Doğan Yükümlülükleri. DEHUKAMDER. 2024;4(1):321-404.