Türkiye, yeni lojistik merkezlerin inşa edilmesi konusunda iddialı olan az sayıdaki ülkelerden biridir. Kars ili, coğrafik özellikleri nedeniyle lojistik ve ulaşım merkezi açısından stratejik bir öneme sahiptir. Kars ilinde lojistik merkezin inşaatına 2017 yılında başlanmıştır. Öte yandan, özellikle büyük ticari akışları yöneten lojistik merkezler için "Kapasite" çok önemli bir parametredir. Yetersiz veya fazla kapasite, maliyet ve yer açısından olumsuz sorunlara neden olabilir. Bu çalışmada, Kars lojistik merkezinin yük kapasitesi değerlendirmesi yapılmış ve bu değerlendirmeye göre kapasite kullanımını maksimize eden bir lojistik model önerilmiştir. Bu lojistik model üç aşamadan oluşmaktadır: Birincisi, geçmiş yük taşıma verilerine göre Üstel Düzeltme yöntemi ile gelecekteki yük taşıma miktarlarının tahmin edilmesidir. İkincisi, Kars lojistik merkezinin kapasite kullanımını maksimize eden alternatif ulaşım senaryolarının matematiksel bir model ile tespit edilmesidir. Üçüncüsü, Çok Ölçütlü Karar Verme yöntemlerinden olan TOPSIS yöntemi bu alternatif senaryolar arasından en uygun olanının seçilmesidir. Lojistik merkezlerde kapasitenin en iyi şekilde kullanılması sorun haline geldiğinden, önerilen modelin tüm lojistik merkezler için iyi bir referans olması amaçlanmıştır. Böylece, Kars lojistik merkezinin tam kapasite ile verimli kullanılmasını hedefliyoruz. Çözüm sonuçları önerilen modelin etkili ve geçerli olduğunu ortaya koymuştur. Literatürde bir lojistik merkez için kapasite kullanımını maksimize eden ve optimal taşıma senaryosunu belirleyen bir model bulunmamaktadır.
Turkey is one of the few countries that ambitiously tries to build new logistics centers. Kars-Turkey has a strategic importance in terms of logistics and transportation center due to its geographical features. In Kars province, the construction of the logistics center was launched in 2017. On the other hand, "Capacity" is a very important parameter for logistics centers, especially ones that manage large commercial flows. Insufficiency or excess capacity may cause negative issues, in terms of cost and space. In this study, the freight capacity assessment of Kars logistics center has been made and a logistics model that maximizes the capacity utilization has been proposed according to this assessment. This logistics model consists of three stages: The first is the estimation of the future freight transport amounts with the Exponential Smoothing method according to the past freight transport data. The second is to determine the alternative transportation scenarios that maximize the capacity utilization of the Kars logistics center with a mathematical model. Third, the TOPSIS method is the most suitable one among these alternative scenarios. Because the best use of capacity in logistics centers has become a problem, the proposed model is intended to be a reference for all logistics centers. Thus, we aim to provide efficient usage of the Kars logistics center by its full capacity. The solution results have been revealed that the proposed model is effective and valid. In the literature, there is no model that maximizes capacity utilization and determines the optimal transport scenario for a logistics center.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Industrial Engineering |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2021 |
Submission Date | May 16, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |