22 Kasım 2000 tarihinde yürürlüğe giren EC/2000/60 Sayılı Direktif Avrupa çapında entegre su yönetimine bir çerçeve oluşturmak amacı ile
var olan direktifleri birleştirmiş, suyun entegre olarak yönetilmesi anlayışını getirmiştir. Su Çerçeve Direktifi (SÇD) nin getirdiği en yeni unsur
nehir havzası yönetimidir, bu yönetim ile farklı bölge, il ve ülkeler arası işbirliği anlayışı getirilmiştir.
Suyun koruması ve savunulması gereken bir kamu kaynağı olduğu düşüncesini temel alan SÇD’nin hedefleri: Sucul ekosistemler ve bunlara
bağlı diğer ekosistemlerin daha fazla tahribatını önlemek; Sucul çevrenin iyileştirilmesini sağlamak; Var olan su kaynaklarının uzun vadeli
korunması temel alınarak sürdürülebilir kullanımı teşvik etmek; Yeraltı suyu kirliliğini azaltmaktır. Yüzey suları, yeraltı suları ve koruma
alanları için 2015 yılına kadar çevresel hedefler belirlenmiştir.
Türkiye’nin, su yönetimi konusunda AB hedefleri ve gerekliliklerini yerine getirmek için, kurumsal ve yasal düzenlemeleri uygulaması gerekmektedir.
Entegre su yönetimi kurumlar arası işbirliği gerektirmektedir.
2008 Ulusal Programı “Çevre” Başlığında ,“Alt Öncelik 27.3.6 Su yönetimi” başlığı altında, 2000/60/AT sayılı Direktifin Türk Müktesebatına
“Çerçeve Su Kanunu” olarak aktarılacağı, ilgili AB mevzuatına tam üyelik perspektifi çerçevesinde 2011 yılından sonra uyum sağlanacağı
belirtilmiştir. Bu çerçevede 2012 yılında Orman ve Su İşleri Bakanlığınca, “Su Kanunu Taslağı” hazırlanmış ve kurum görüşlerine açılmıştır.
Bu çalışma, hazırlanan tasarının AB ile uyum durumunu incelemeyi ve Türkiye’nin müzakere sürecine katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.
Directive numbered EC/2000/60, entered into force on 22 November 2000 in Europe with the aim of creating a framework for integrated water management, combining the existing directives, introducing the concept of integrated water management . The Water Framework Directive (WFD), brought the river basin management as the new element. A cooperation spirit has been established with this management between different regions, provinces, and countries.Protection and defense of the idea that water is a public resource to be based on the objectives of the WFD: to prevent aquatic ecosystems and other ecosystems are attached to them further destruction, to improve the aquatic environment, to promote sustainable use of water resources, to reduce ground water pollution. Environmental objectives have been identified by the year 2015 for surface waters, groundwaters and protected areas.Turkey’s EU aspirations and the requirements on water management, need to implement the institutional and legal arrangements. Integrated water management requires inter-agency cooperationIn the 2008 National Programme, under the “Environment” title,and “Sub Priority 27.3.6 Water Management” sub title: “the Directive 2000/60/EC will be transfer to the Turkish Legislation as a “Framework Law on Water” , compliance in the EU legislation will be provided after 2011 within the framework of full membership” were written. In this context, , “Draft Law on Water” was prepared by the Ministry of Water Affairs and Forestry in 2012 and circulated for opinion of the institutions.This paper aims to examine compliance of prepared Draft Law with the EU , and contribute to the negotiation process of Turkey
Other ID | JA94FU23EA |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Year: 2016 Issue: 1 |