Araştırmada, fizik öğretmen adaylarının 2007 Ortaöğretim Fizik Programına göre hazırlanan Fizik 12 ders kitabını tanıma yollarının, tanıma durumlarının, tanıma derecelerinin, fizik programının tümünü ve 12. sınıf fizik programını tanıma durumlarının belirlenmesi ve kitaba ilişkin görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Tarama modelinin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubunu, 2011-2012 ve 2012-2013 öğretim yıllarında öğrenim gören 59 son sınıf öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama aracı, 131 maddelik ders kitabı değerlendirme ölçeği ve ek sorulardan oluşan ankettir. Araştırmada nicel veriler için SPSS 15 paket programı, nitel veriler için ise içerik analizi kullanılmıştır. Öğretmen adayları Fizik 12 kitabını iyi derecede tanıdıklarını belirtmişler; kitabı, bütünü ve yedi alt boyutu açısından iyi olarak nitelendirmişlerdir. Adaylar kitabı, etkinlik temelli ve öğrenci merkezli oluşu, bilimsel bilgiye ve bilimin doğasına önem vermesi, günlük yaşamla bağlantı kurması ve konuları sarmal yapıda ele alması açısından olumlu olarak değerlendirirken; Modern Fizik ünitesinin düzenlenmesi ile kitaptaki çalışma sorularının yetersizliği ve üniversite giriş sınavıyla uyumlu olmaması konularında da olumsuz görüşler belirtmişlerdir.
Fizik öğretmen adayları öğretim programı Ortaöğretim Fizik Programı ders kitabı öğretmen adayları görüşleri
In the research, it is aimed to analyse prospective physics teachers’ recognition, recognition status, recognition degrees of physics textbook for the 12th grade prepared according to Secondary School Physics Program in 2007, the whole physics program and recognition status of physics textbook for the 12th grade and their opinions on the textbook. The study group of the research in which survey model was conducted constitutes 59 prospective physics teachers studying in the last year in the academic years of 2011-2012 and 2012-2013. As the data collection tool, a questionnaire consisting of additional questions and 131 item-textbook assessment scale were used. In the research, SPSS 15 software package was used for quantitative data, content analysis was used for qualitative data. Prospective physics teachers stated that they know physics 12th well; they described the book as good as a whole and in terms of seven sub-factors. While they show a positive attitude against the textbook due to its being activity-based and student-centered, paying attention to scientific knowledge and nature of science, ties with current life and dealing with the topics by cyclical approach, the teachers presented negative opinions about the organisation of Modern Physics unit, inadequacy in study questions and inconformity with YGS/LYS exams .
Prospective physics teachers school curriculum Secondary School Physics Program textbook prospective teacher’s opinions
Other ID | JA44SD62JG |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 40 |